A „hülyegyerek” öt év fogházat kapott! – Ne akarjon hülyegyerek lenni!

  • Nem érezte magát ittasnak, de az volt. Két ember meghalt, ketten hátralévő életüket maradandó fogyatékossággal élik le miatta.
  • A rendőrség megmutatta mi történik egy közlekedési baleset után: Mit látnak és mit tesznek a mentők, a rendőrök, a tűzoltók.
  • Sokkterápia – avagy amikor megszólal a halálos áldozat törött telefonja és a hívó: Anya.
  • Ha kemény volt az esti buli, inkább ne üljön másnap reggel a volánhoz – ne csak azért ne, mert akár öt évet is kaphat érte!

Sokkoló videókat tett közzé a napokban a BRFK és a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság. Előbbi halálos balesetek helyszínein készült felvételekből és a helyszínelés alatt zajló rádióforgalmazásból tett közzé egy drámai montázst, utóbbi az ötéves fogházbüntetését töltő Róbertet mutatta be, aki egy átmulatott éjszaka után másnap már nem érezte ittasnak magát, pedig az volt, és emiatt karambolozott. Két ember a helyszínen meghalt, másik kettő pedig maradandó fogyatékkal kénytelen tovább élni az életét.

Sokkterápia – kétség sem férhet hozzá, hogy a rendőrség azért tette közzé a napi híradásokban megszokottaknál jóval többet, felkavaróbbat mutató filmeket, hogy felrázza azokat, akik hajlamosak lazán kezelni a gépjárművezetők alkoholfogyasztására vonatkozó nulla toleranciát. És persze azért is, amit az ittasan két ember halálát okozó Róbert fogalmazott meg a vele készült börtöninterjúban:

„Ha csak egy ember is megnézi ezt, akiben megmarad, és úgy dönt, láttam a hülyegyereket, ott ül benn…, ezért van benn, én nem ülök be az autóba, lehet, hogy az életét mentettem meg ezzel”.

A 29 éves Róbert egy péntek éjszakába nyúló bulin négy sört és két felest ivott elmondása szerint, másnap reggel már cseppet sem érezte ittasnak magát, ezért kocsiba ült. Később, a helyszínelésen derült csak ki, azt mondta, hogy bár nem érezte az elmúlt éjszaka hatását, volt még alkohol a vérében. Később az előző nap elfogyasztott alkohol hatásának tudták be, hogy elvesztette uralmát a járműve felett, áttért a menetirány szerinte bal oldalra és frontálisan összeütközött egy másik járművel.

A vétlen járműben négy, nagyjából vele egykorú fiatal utazott. Az elől ülő férfi és nő a helyszínen életét vesztette, a hátul utazó pár maradandó fogyatékossággal kell, hogy leélje élete hátra lévő részét.

A balesetben ketten meghaltak, ketten maradandó sérülést szenvedtek, de összesen hat család szenvedte meg annak a következményeit, hogy Róbert a buli után túl korán ült volánhoz. Hat család ment tönkre miatta.

Róbert arról is beszélt a filmben, hogy odabent (azaz a fogház falai között) megáll az élet, nem halad semerre az ember élete. Ő maga sem. És még a szabadulása után is együtt kell majd élnie azzal a tudattal, hogy két ember haláláért és másik kettő fogyatékosságáért ő a felelős!

A BRFK akciófilmekbe illő jeleneteket és a valóságot kombinálta. Egyebek közt egy motoros életének utolsó ámokfutása, mielőtt nagy sebességgel egy mentő oldalába csapódott volna, és egy gyalogos tévedése, hogy elsőbbsége van a zebrán, pláne, ha már majdnem félúton jár, és persze az őt elgázoló autós tévedése, miszerint még ha csak a gyalogos orra előtt is, de át tud hajtani előtte gond nélkül.

A képek brutálisak. Nem véletlen kér bejelentkezést (kvázi életkori azonosítást) a YouTube azoktól, akik meg akarják nézni a videót. De talán még a baleset képeinél is sokkolóbb az, ami utána történik. Ahogy beindul a mentő-vizsgálódó gépezet: A tűzoltók szabályosan széttépik az autóroncsokat, hogy a mentősök hozzáférhessenek a sérültekhez, akikről a konkrét esetekben már csak azt állapíthatják meg, hogy elhunytak.

„A személyazonosságát majd megállapítjuk, ha átnézzük a holmijait…”

„43-as cipője volt…”

„Ezt (egy bukósisakot) lefoglaljuk…”

„A halál oka lehet traumás sokk? Igen, akkor traumás sokk!”

Amikor ezek a mondatok elhangzanak már halott, aki pár perccel korábban még gyanútlanul vagy éppen eszement tempóban száguldva tartott valahová, ahová már soha nem fog megérkezni.

„Elindulsz otthonról, de soha nem érsz haza”, így szól a filmet keretező szöveg. A gépezet látszólag érzelemmentesen teszi a dolgát (valójában tudható, hogy a mentésben résztvevőket is megérintik a tragédiák, nem lehet azokat megszokni): Élőket és holtakat vágnak ki egykor autóként használt fémtörmelékből, jegyzőkönyveket töltenek ki, majd nejlonzsákba vagy cinkkoporsóba teszik azt, aki órákkal korábban még nem gondolta volna, hogy a vesztébe tart.

Aztán jön az úttakarító-gép és ahogy nem sokkal az előtt egy élet, az utat beborító roncsok is eltűnnek végleg. Ki lehet adni a közleményt: Az … úton a forgalomkorlátozás megszűnt. Ennyi volt.

De még mielőtt idáig jutna történet, a filmben megszólal egy törött képernyőjű telefon. Az áldozat készüléke. Az elhunyté, aki már nem tudja azt felvenni. A készülék már egy rendőr kezében volt. A sérült monitoron reménytelenül villog a hívó neve: „Anya”!

Magyarországon a hivatalos statisztikák szerint a balesetek 95-98 százalékát emberi hiba okozza. Unásig ismételt tény már az is, hogy a három legfőbb baleseti ok a gyorshajtás, az elsőbbségi és a kanyarodási szabályok be nem tartása, valamint, hogy a balesetek 8-10 százalékát ittas közlekedők okozzák.

E lap oldalain többször próbáltuk felhívni a figyelmet: a pörkölt, a kávé, a kanálnyi zsír, a C-vitamin és a ki tudja hányféle csodaszer, amit Facebook és Google doktorok tuti biztos tanácsára javasolnak ismerősök és ismeretlenek, nem tüntetik el az alkoholt a szervezetből varázsütésre. Sőt, némelyik csodaszer vagy megoldás még inkább lassítja a felszívódását, azaz, bár már nem érzi magát ittasnak az ember, a szonda még tekintélyes mennyiségű alkoholt tud kimutatni a szervezetében.

Másfelől pedig már akár 0,4-0,5 ezrelékes véralkoholszint mellett is romlik a szem, romlanak a reflexek, miközben nő a bátorság, a kockázatvállalási hajlam és kedv.

Az ittas vezetésen ért sofőrök jó része az orvosok szerint másnaposan is ittas. Nincs pontos statisztika erről, de az általunk megkérdezett szakorvosok szerint a szondáztatáson lebukók nem kis hányada még az előző napi italozás maradvány-alkoholját hordja a szervezetében. Már jól érzi magát, de még jogi és közlekedésrendészeti értelemben ittas. Robi is ilyen volt, amikor balesetet okozott – le is ültették öt évre.

Ma már 10-20 ezer forintért egészen jó elektronikus szondákat lehet kapni kereskedelmi forgalomban – vannak olcsóbbak és jóval drágábbak is persze. Érdemes beszerezni egyet és egy bulis hétvége után megfújni mielőtt autóba ül az ember! A rendőrök ugyan a hajukat tépik a fenti ötlettől, de nem tilos az önszondáztatás. Tisztában kell lenni azonban azzal, hogy mire való. Önellenőrzésre! Semmi másra.

Közúti ellenőrzés esetén a rendőr szondája az irányadó, vita esetén pedig jön a még precízebb szonda vagy a vérvizsgálat. Utóbbi esetekben pontosan megmondják mikor és mennyit ivott a sofőr. A saját szonda mérési eredménye ebben a folyamatban nem számít. Az csak arra jó, hogy a sofőr már eleve be se üljön az autójába, ha még a saját szondája szerint is ittas.

Ha Róbertnek lett volna egy jól működő saját szondája és használta volna annak tragikus napnak a reggelén, talán be sem ült volna az autójába…, vagy ha mégis, sokkal óvatosabban vezetett volna, hogy le ne bukjon. És akkor most nem a fogházból adott interjújából ismertük volna meg őt.

F.Gy.A.