A kisiskolások bíznak az iskolarendőrökben
- Háromezernél is több általános iskolában több mint kétezer iskolarendőr szolgál.
- Az iskolások szemében a rendőr a leghitelesebb tanár, ha a közlekedésről van szó.
- Sok baleset oka lehet, hogy sokan bár ismerik, de nem tisztelik a szabályokat.
2008-ban Bencze József akkori országos rendőrfőkapitány kezdeményezésére indult útjára az Iskolarendőr program, amelyhez mára több mint 3000 oktatási intézmény csatlakozott és szolgálati feladataik mellett iskolarendőri feladatokat is ellátó rendőrök száma is meghaladta a 2000-et.
Az iskolarendőrök feladata az általános iskolások balesetmentes közlekedésének segítése mellett a közlekedési ismereteik bővítése, a gyermekek biztonságát veszélyeztető körülmények és jelenségek felderítése, valamint megszüntetése az iskolák környékén és az oda vezető utakon, bár, ha lehetséges nemcsak ott.
Számos felmérés bizonyítja, a kisiskolások szemében a rendőr a leghitelesebb személy, akire odafigyelnek, akiről elhiszik, tudja hogyan kell szabályosan és biztonságosan közlekedni. A rendőröket érdekessé, izgalmassá teszi az egyenruhájuk, a felszereléseik, amiket a legtöbben időről időre meg- és bemutatnak a kisiskolásoknak, akik versekkel, rajzokkal, szeretetteljes ölelésekkel jutalmazzák őket mindezért.
„Ehhez a napi munka mellett végzett munkához elhivatottság kell” – jegyezte meg a X. Országos Iskolarendőr Szakmai Napon Óberling József ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke. Szerinte ez nem egy tipikus rendőri munka, nem is mindenki alkalmas rá. A kisgyerekek rendkívül kritikusak, megérzik, ha bizonytalan, ha mást mond, mint amit gondol.
Az iskolarendőrök között nem a kor számít, hanem hogy értenek-e a gyerekek nyelvén, meg tudják-e ragadni és le tudják-e kötni a figyelmüket.
A szakmai napot bevezető kisfilm-összeállításban iskolarendőrök beszéltek élményeikről, módszereikről. Volt, aki varázsdobozt készített, kindertojásra hajazó ajándékokkal, amelyek hol egy feladatot, hol egy felismerendő táblát, hol jutalmat rejtettek magukban – olyasmiket, amik felkeltik a gyerekek érdeklődését.
A legtöbben a kisiskolások szokásaihoz igazodva elsősorban videókkal, internetes játékokkal vonják magukra és a – lássuk be, a gyerekek számára nem a legizgalmasabb – témára a figyelmet. És bár „az egyenruha és a rendőrségi cuccok mindent visznek” nagy szükség van a rendőrök kreativitására is a gyerekek tudatos és biztonságos közlekedésre neveléséhez.
A X. Országos Iskolarendőr Szakmai Nap programjának a középpontjában is a gépjárművezetők oktatása volt. Szöllősi Györgyi televíziós műsorvezető Benedek Szabolccsal, a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont ügyvezetőjével és Pető Attilával, azaz a Kreszprofesszorral beszélgetett a gépjárművezető-képzés átalakulásáról.
Pető Attila azt mondta, ma már csupán a jogosítványra vágyók tizede tanulja klasszikus autósiskolák tantermeiben az elméletet. A KRESZ-t és amit még szükséges tudni a jogosítvány megszerzéséhez a többség e-learning anyagokból sajátítja el. „Tantermi körülmények között három hét alatt átvesszük a tanulókkal az elméletet, ezzel szemben sokan több hónapig is elbíbelődnek az e-learninggel. És bár ez utóbbi mellett is lehetőség lenne kérdezni az oktatót, ezzel a lehetőséggel csak igen kevesen élnek.
Benedek Szabolcs elmondta, bár nem voltak jelentősnek mondható változások sem a KRESZ-ben, sem a képzésben, sem a vizsgáztatásban, így is három százalékkal (ez sem kevés) csökken az elsőre sikeres vizsgák aránya. De miért teljesítenek rosszabbul ma a jogosítványra vágyók, mint korábban?
A KRESZ-tanulási (és általában a gépjármű-vezetési) nehézségek hátterében Pető Attila szerint többek között az állhat, hogy ma már a fiatalok nem figyelik vezetés közben a szüleiket, így nem is tanulnak tőlük.
„Gyerekkoromban a család autójában ülve figyeltem mit és hogyan csinál az apám, mit tesz előzés előtt és után, mikor indexel, és így tovább. Ma viszont – nem túlzok – van, aki az első órán megkérdezi, mi az a három pedál az autóban”.
Pető Attila szerint, a legtöbb mai gyerek a szüleivel autózva is a telefonjával babrál és egy pillantást sem vet az útra, a forgalomra, a való világra, ezért gépjárművezető-tanulóként sok mindenre rácsodálkoznak, amikre nem kellene, ha utasként figyelték volna mi zajlik körülöttük.
Benedek Szabolcs elmondta, folyamatosan vizsgálják miképpen lehetne a leggyorsabban és leghatékonyabban visszajelezni a képzőhelyek számára, hogy mielőbb beépíthessék a vizsgatapasztalatokat a képzésbe. Így hatékonyabb lehet majd a képzés. Ez hosszú távon még akkor is fontos és hasznos, ha Pető Attila szerint a magyarországi közlekedési balesetek többsége nem a szabályok nem tudására vezethető vissza. Sokkal inkább arra, hogy sokan nem tisztelik a szabályokat.
A szakmai napon megosztotta még a közlekedéssel kapcsolatos élményeit, tapasztalatait Hoffer Zsolt, a Hungarian Police Rallye Team versenyzője és Kiss Norbert kamionversenyző, valamint Ács Fruzsina és Kovács András Péter humoristák, a Dumaszínház tagjai, akik több közlekedésbiztonsági kampányfilmhez adták nevüket, arcukat és munkájukat az utóbbi években.
F.Gy.A.