A körforgalom négyszögesítése?
- Zebrát és közlekedési lámpát is telepítettek az új M83-as út körforgalmának közelében.
- Hüvelykujj-szabály szerint a körforgalmak és a közlekedési lámpák egymás helyettesítői, vagy ezt, vagy azt alkalmazzák.
- A szakemberek szerint Gyirmótnál a két eszközt két külön csomópontként kell felfogni, amelyeket egymás mellé építettek: a körforgalomban annak a szabályai érvényesek, míg a 83-as úton a közlekedési lámpa jelzése az irányadó.
A közelmúltban adták át a közlekedőknek az M83-as gyorsforgalmi utat, amely Győrt Pápával – és nem mellesleg az M1-es autópályát a pápai légibázissal – köti össze. Ehhez kapcsolódóan az út győri kivezető szakaszán megépült két olyan körforgalom is, amelyek mellett közlekedési lámpa biztosítja a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságos áthaladását. Az egyedi megoldás – az ünnepélyes átadáson hangsúlyozták, hogy hazánkban korábban nem alkalmazták együtt a két eszközt – némi értetlenséget váltott ki a helybeli autósok körében.
– Azt nem értem, hogy a gyirmóti körforgalmakhoz miért kell még közlekedési lámpa is, ilyen sehol Európában nincsen! – így vélte valaki a Facebookon. Mások úgy értelmezték a lámpa jelzéseit, hogy ha az zöldet mutat, akkor a körforgalomban már nem kell senkinek elsőbbséget adniuk.
Kétségtelen, hogy a világ útjain a körforgalmakkal gyakran a korábbi lámpás vagy elsőbbségadással ellátott kereszteződéseket cserélik le. Egy brit hozzászóló szerint a piros lámpa diktatórikus jellegű beavatkozás, míg a körforgalomban demokratikusan döntik el egymás között a közlekedők, ki következik soron. Mindenesetre tény, időről időre változik, hogy a közútkezelők és a közlekedésbiztonsági szakemberek a körforgalmat vagy a lámpás csomópontot tartják-e korszerűbbnek. Az elmúlt évtizedekben Nagy-Britanniában épült Európa legtöbb körforgalma, de most bizonyos forgalmi viszonyok között célszerűnek vélik a visszaépítést. Ezzel szemben az USA-ban éppen most kezdenek rákapni a körforgalom ízére.
Szakértők szerint nem minden bajra hoz megoldást sem a körforgalom, sem a lámpa. Minél bonyolultabb egy csomópont, minél több a balra nagy ívben kanyarodó sáv, illetve, ha négynél több út torkollik a kereszteződésbe, annál jobb megoldás a körforgalom. Ha ellenben egy lényegesen nagyobb forgalmú út keresztez egy kevésbé forgalmas utat, akkor a körforgalomban fennakadások lehetnek.
Mindenesetre tény, hogy a 83-as főút átépítésével együtt átépítették a győri Malom úti és Új Élet úti csomópontokat is. Mindkét helyszínen turbó típusú körforgalom épült ki, kijelölt gyalogos és kerékpáros átvezetésekkel együtt. Az M83-ast keresztező, körforgalom előtti átvezetéseken a védtelen közlekedők, a gyalogosok, kerékpárosok átkelésének biztonsága érdekében, egyedi megoldásként, jelzőlámpás forgalomszabályozás is épült.
A Magyar Közút közleményében ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a jelzőlámpák ezeken a konkrét helyszíneken kizárólag a kijelölt gyalogos és kerékpáros átvezetésen történő elsőbbséget szabályozzák, nem a körforgalomba való behajtás lehetőségét. A jelzőlámpát követően a körforgalmakba történő belépésnél továbbra is a körforgalmú csomópontokra vonatkozó KRESZ szabályok az érvényesek, azaz a körforgalomban haladó járműnek van elsőbbsége a belépő járművekkel szemben. Erre az általános szabályra a csomópont előtt „Elsőbbségadás kötelező” tábla is figyelmezteti a közlekedőket.
Remélhetőleg a helybeli autósok könnyen felismerik és megszokják az egyedi megoldást. Ami annyira nem is különleges, ha felidézzük, hogy egymás közvetlen közelében korábban is épültek lámpás kereszteződések és körforgalmak. Gondoljunk az M1/M7 budaörsi szakasza fölött átvezető felüljáróra, amelynek mindkét hídfőjében lámpás csomópont épült, majd egy kőhajításnyi távolságban ott van a nagy bevásárló központokat kiszolgáló körforgalom. Jelen sorok írója a közelmúltban Cipruson, Páfosz központjában használt gyalogosként többször is egy, a győrihez hasonló lámpás zebrát, amely után a főút egy körforgalomba torkollott. Másfelől Magyarországon számos helyszínen találni olyan körforgalmakat, amelyek kezelik a gyalogosok és kerékpárosok közlekedését, ám ehhez nem társítottak közlekedési lámpákat.
Az idő és a gyakorlat mutatja majd meg, hogy miként válnak be ezek a megoldások. A Magyar Közút közölte, hogy az új csomópontok forgalmát kameráikkal kiemelten figyelemmel kísérik, és ha szükséges, módosítanak a közlekedési lámpák hangolásán.
N.V.