A KRESZ-ben nincs nyájimmunitás

  • Egy bolond százat csinál! – Avagy ilyet még nemigen láthatott magyar autópályán.
  • A csordaszellem nem ad felmentést a KRESZ szabályai alól és nem véd meg a bírságtól.
  • A rendőrség már vizsgálja a felvételeket: azt mondják lesznek következményei az esetnek.

Ismerik azt a viccet, amikor az ifjú száguldó riportert kiküldik az autópályára, hogy tudósítson az aktuális forgalmi helyzetről? Jó ideig semmi mondandója nincs, aztán hirtelen felkiált: Úristen, egy őrült hajt szembe a forgalommal a jobb pályán! Egy… egy pillanat, nem is egy, kettő…, három…, tíz…, ötven…, száz….

Vasárnap az M3-on a vicc valósággá vált. Azzal az eltéréssel, hogy az elképesztő jeleneteket csak a Magyar Közút kamerái rögzítették. Nem volt élő rádióközvetítés. A videó itt tekinthető meg.

Lassan ahhoz már hozzászokunk, hogy szinte minden héten akad egy-két autós, aki a forgalommal szemben hajt fel az autópályára és olykor kilométereken keresztül halad a belső sávban, anélkül, hogy feltűnne neki hol van és mit csinál. Arra is számtalan példa akad, hogy némelyek száz métereket tolatnak – jobb esetben a leállósávban –, vagy egy laza Y-nal megfordulnak és a leálló sávban visszamennek oda, ahol eltévesztették a kijárót, mert úgy gondolták, túl messze van a következő ahhoz, hogy ott forduljanak meg.

De, ami vasárnap történt, minden képzeletet felülmúlt.

Aznap, miként lapunk is beszámolt róla számos baleset történt országszerte, egyebek között az M3-on is. Minden baleset hatalmas dugóval jár, bármilyen gyorsan is dolgozzanak a mentést végzők, a helyszínelők és az út karbantartói.

Vasárnap azonban az M3-on több tucat autós döntött úgy, hogy nem várja meg, amíg (legalább egy sávon) felszabadul a sztráda, és fokozatosan helyreállhat a közlekedés rendje, hanem az első adandó alkalommal elhagyja a pályát.

Azonban a felvételek tanúsága szerint jónéhány autós már több autónyival túlhaladt az első adandó alkalmon, de ez nem zavarta őket. Volt, aki a belső sávból fordult vissza és indult el a forgalommal szembe, vissza, a kijáróhoz. Mások tolattak, vagy a leállósávban indultak el szembe a menetiránnyal jobban járható útvonalat keresni.

Akik még náluk is tovább mentek, önhatalmúlag kijárattá minősítették felhajtósávot: A záróvonalon és a járműforgalomtól elzárt területen áthajtva indultak el a menetiránnyal szembe (szerencsére akkor éppen gyér volt a sztráda irányába tartó forgalom), hogy befurakodjanak azok közé, aki szabályosan vagy sem, de legalább a valódi kijárónál hagyták el az autópályát.

Ez egy tipikus egy bolond százat csinál jelenet volt, amit senki nem hinne el, hogy megtörtént, ha a kamerák nem rögzítették volna. Belső sávból jobbra kanyarodva teljesen szembe fordulni a forgalommal és elindulni métereken, tíz-métereken keresztül szembe a forgalommal csak mert dugó van, erre még nem volt példa a hazai autózás történetében.

Záróvonal átlépése, kötelező haladási irány megsértése (van, aki ezt többször is megtette: egyszer, amikor a sztrádán megfordult és elindult a kijárat felé, majd, amikor a felhajtó-gyorsítósávban hajtott ki a pályáról), tolatás az autópályán, a leállósáv jogtalan használata. Mindemellett veszélyeztették a közlekedés biztonságát, a szabályosan közlekedőket.

Nagyjából ezeket a szabálysértéseket követhették el azok az autósok, akik talán úgy gondolták,  vagány dolog, amit tettek, és a nyájimmunitás (avagy a csordaszellem) megvédi majd őket a számos KRESZ-szabály áthágásának a következményeitől is.

„Ha egyszerre sokan szabálytalankodnak, nem eshet bajunk, nem fognak mindenkit egyenként azonosítani és megbírságolni. Végül is dugó volt”.

Információink szerint azonban a rendőrség vizsgálja a Magyar Közút felvételeit. Sem ők, sem a közút nem engedhetik meg maguknak, hogy augusztus 22. precedenst teremtsen. Forrásaink szerint majdnem mindegy ki volt az első, aki türelmetlenségében nagy ívben tett még a legelemibb KRESZ-szabályokra is, és kik voltak azok, aki „ha neki szabad, nekem is” alapon követték a példájukat.

Igen nagy valószínűséggel lesznek következményei a történteknek. Annak ellenére is, hogy – úgy tudjuk – csodával határos módon a látványos kavarodásban még csak koccanásos baleset sem történt.

F.Gy.A.