A légzsákmellénytől a felfújható fejvédőig – innovatív francia megoldások a kerékpárosok védelmében

  • Az elmúlt években a kerékpározás népszerűsége erőteljesen növekedett, ugyanakkor a kerékpárosokat érintő halálos és súlyos sérüléses közúti balesetek száma is nőtt.
  • A sérülések súlyosságának csökkentése érdekében Franciaországban új, innovatív technológiai megoldásokat fejlesztettek ki a passzív védelmi eszközökön belül.
  • A B’Safe légzsákmellény ruházatba, valamint kerékpárra rögzített érzékelőket tartalmaz, melyek egymással kommunikálnak és valós időben követik, elemzik a kerékpáros mozgását.
  • Amennyiben az érzékelők rendellenességet észlelnek, a légzsák 0,08 másodperc alatt automatikusan felfúvódik. Ennek köszönhetően a légzsák elnyeli az ütközés erejét és megvédi a kerékpáros felsőtestét, különösen a gerincet és a létfontosságú szerveket.
  • A légzsákmellény 2019-ben két díjat is nyert, közöttük a CES Innovation Award díjat.
  • A Bumpair megoldást kínál arra a problémára, miszerint a hagyományos sisakok viselésének a méret és kényelmetlen hordozhatóság az egyik legfőbb akadálya.
  • A Bumpair egy rendkívül könnyű, felfújható kerékpáros fejvédő, mely akár egy nagyobb zsebben is elfér. Másodpercek alatt felfújható, menet közben biztonságot nyújt, majd használat után leengedhető.
  • Az innovatív eszköz a biztonság területén is megállja a helyét, hiszen akár négyszer nagyobb védelmet nyújt a hagyományos, tömör sisakokhoz képest – az Infl8A®szabadalmazott technológiának köszönhetően.
  • A Bumpair 2022-ben elnyerte a La Sécurité Routière által meghirdetett Közlekedésbiztonsági Innovációs Díjat a „Kétkerekűek védelme” kategóriában.

Vitathatatlan, hogy az elmúlt években a kerékpározás rendkívül népszerű közlekedési mód lett Európában, ami sajnálatos módon azzal is együtt járt, hogy megnövekedett a kerékpárosokat érintő személysérüléses közúti balesetek, valamint ezekhez kapcsolódóan a súlyos sérülések és a halálozások száma. Így történt ez Franciaországban is, ahol az új koronavírus megjelenését követő járvány, a korlátozó intézkedések, valamint a tömegközlekedési sztrájkok megsokszorozták a kerékpárosok számát az utakon. A zöld közlekedés eme formája térnyerésének azonban árnyoldala is van, hiszen 2010 óta a közúti balesetben meghalt kerékpárosok száma mintegy 30%-kal nőtt, miközben az összes úthasználót érintő tragédiák száma kb. 20%-kal csökkent – derül ki a francia közlekedésbiztonsági szervezet, a La Sécurité Routière adataiból. Az előzőekre figyelemmel nem meglepő, hogy a francia kormány, valamint a La Sécurité Routière gyakorlatilag minden olyan jogi és tárgyi-technikai megoldást támogat – ha szükséges, akár financiális eszközökkel is – amelyek által a kétkerekűek biztonsága tovább fejleszthető. A franciák kerékpár iránti lelkesedése az innovatív technológiák terén is megmutatkozik, hiszen az elmúlt néhány évben olyan passzív védelmi eszközöket fejlesztettek ki, mint a légzsákmellény, valamint a felfújható kerékpáros fejvédő.

A légzsákmellény

Az elsősorban motorkerékpáros védőfelszerelések gyártásáról ismert, lyoni székhelyű Helite cég kifejlesztette a B’Safe kerékpáros légzsákmellényt, mellyel 2019-ben két díjat is nyert. A rendszer különböző érzékelőket használ, amelyek valós időben (másodpercenként több mint 100-szor) követik és elemzik a kerékpáros mozgását. Amennyiben az érzékelők rendellenességet észlelnek, a légzsák még a baleset (ill. járműről leesés) előtt 80 ms, azaz 0,08 másodperc alatt automatikusan felfúvódik. Ennek következtében a légzsák elnyeli az ütközés erejét és megvédi a kerékpáros felsőtestét, különösen a gerincet és a létfontosságú szerveket.

B’Safe légzsákmellény nyugalmi állapotban (kép: Helite)

Az eszköz kifejlesztése során a cég mérnökökből álló csapata több ezer adatot rögzített, és több száz esést szimulált annak érdekében, hogy kidolgozzon egy algoritmust, mely biztonságosan képes megkülönböztetni a kerékpáros normál mozgását a baleseti helyzettől. A rendszer két érzékelőt tartalmaz. A CDU érzékelő a mellény belsejében van elhelyezve és valós időben elemzi a kerékpáros mozgását (GPS, giroszkóp, gyorsulásmérő stb.), míg az SDU érzékelő az ülésnyereg alá kerül, és a járművet érő ütéseket érzékeli.

Kerékpáros légzsákkabát (kép: Helite)

Az érzékelők folyamatosan elemzik a helyzetet, egymással kommunikálnak, és késedelem nélkül reagálnak, amennyiben rendellenes mozgást, vagy ütést észlelnek. A Helite cég szerint a légzsákmellény a felsőtest három létfontosságú területének optimális védelmét garantálja: a mellkas és a has, a nyak, valamint a hát védelmét. Mindhárom terület súlyosan érintett lehet baleset bekövetkezése esetén. Fontos tudni, hogy a kerékpáros légzsákmellény az emberi fejet nem védi, ezért viselése a fejvédő használatát nem helyettesíti.

B’Safe légzsákmellény aktivált állapotban (kép: Helite)

A légzsák anyaga egy rendkívül strapabíró nylon, mely nem szakad el a rendkívül gyors, akár többszöri felfúvódás során sem. Az aktiválást követően a légzsák automatikusan leenged, és a termék tovább használható. Utóbbi némi ellentételezése annak, hogy a légzsákmellény nem olcsó, ára 690 euró körül van. Ugyanakkor 2020 óta lehetőség van arra, hogy a „Fenntartható mobilitási csomag” program keretében a munkáltatók támogassák a kerékpárral munkába járó alkalmazottak költségeit, mely összegét a légzsákmellény esetében 2021-ben 500 euróban határozták meg. A B’Safe légzsákmellény 2019-ben elnyerte a nemzetközi CES Innovation Award díjat a „Viselhető technológia” kategóriában, valamint a La Sécurité Routière szervezet Közlekedésbiztonsági Innovációs Díját a „Kétkerekűek védelme” kategóriában.

Felfújható kerékpáros fejvédő

Napjainkban immár olyan felfújható kerékpáros fejvédő is létezik, ami elfér egy kisebb táskában, és a gyártó szerint jobban véd, mint a klasszikus, kemény héjú sisak. Ez a Bumpair.

A kerékpáros fejvédők fontosságát aligha kell hangsúlyozni, hiszen azt számos tudományos kutatás igazolja. A holland SWOV kutatóintézet vizsgálati eredménye alapján közúti baleset esetén a fej- és agysérülés kockázata 45%-kal csökken akkor, amennyiben a kerékpáros fejvédő sisakot használ. Ennek oka, hogy a sisak nem csak a külső sérülésektől, karcolásoktól és horzsolásoktól véd, hanem elnyeli a baleset, (ütközés, borulás, elesés) során keletkező energia jelentős részét. Márpedig a kerékpárosokat érintő halálos sérülések hátterében döntően a fejet érő erőteljes behatások állnak.

Az előzőek ellenére a kerékpáros fejvédő használati aránya még messze elmarad a kívánatostól. Thomas Pandraud , a francia Bumpair cég vezérigazgatója  szerint: „A méret a sisak fő problémája” . Ez azt jelenti, hogy sok kerékpáros azért nem csatol fejvédőt, mert használat után – elsősorban a mérete és rugalmatlansága miatt – nem tudja azt hol tárolni, folyamatos cipelése pedig kényelmetlen. Ezért 2018-ban megfogalmazódott bennük a felfújható fejvédő ötlete, egy olyan eszközé, amely a méretet és a tömeget csökkenti anélkül, hogy a biztonságot veszélyeztetné. A három cégalapító mérnök – akik maguk is kerékpárosok – kifejlesztette a felfújható sisak prototípusát, majd az eredeti változatot csaknem ezerszer átdolgozva, kísérletek és töréstesztek sokaságát elvégezve jutottak el addig, amíg a ma ismert, díjazott, és piacra kerülő változat ki nem alakult.

Bumpair kerékpáros fejvédő használatkor, ill. összehajtott állapotban (kép: Bumpair.co)

A Bumpair egy olyan kerékpáros fejvédő, amelyet a vele együtt árusított pumpa segítségével másodpercek alatt fel lehet fújni, kerékpározás közben biztonságot nyújt, majd a használatot követően a beépített szelepen keresztül gyorsan le lehet engedni. A légtelenített sisak egy övtáskában, kézitáskában, hátizsákban, vagy akár egy nagyobb zsebben is elfér. Tovább előnye, hogy nem csak kisméretű, hanem könnyű is, hiszen előállításához 85%-kal kevesebb anyagra van szükség a hagyományos kivitelű társakhoz képest. A felfújható fejvédő a biztonság területén is megállja a helyét, hiszen a gyártó szerint a teszteredmények azt mutatták, hogy a Bumpair hatékonyabb – akár négyszer nagyobb(!) – védelmet nyújt a hagyományos, tömör sisakoknál. Mindezt az Infl8A® szabadalmazott technológia biztosítja, melyet a világ jelenlegi legbiztonságosabb védelmi rendszerének tartanak a kerékpáros fejvédőkön belül. A megfelelően felfújt fejvédő a rendkívül ellenálló textilszerkezetnek és a belül lévő levegőnek köszönhetően rugalmas marad, és baleset esetén egyfajta légzsákként működik, mely jelentősen csillapítja a védőeszközt – és ezáltal az emberi fejet – érő ütések erejét. A sisak hátulján beépített légnyomásjelző található, mely által az indulás előtt gyorsan ellenőrizhető, hogy az eszköz megfelelő nyomáson van-e. A fejvédő külső része cserélhető, így az időjárás változásaihoz, valamint a későbbiekben – a színpaletta bővülését követően – viselőjének igényeihez igazítható. A Bumpair teljesíti az EN1078 európai szabvány követelményeit.

Könnyű, kis helyen elfér és átlag feletti biztonságot nyújt (kép: infl8.co)

Az innovatív védelmi eszköz megjelenését nem csak a francia közlekedésbiztonsági szervezetek, hanem egyes biztosító társaságok is üdvözölték, az Allianz például együttműködési megállapodást kötött a céggel.  A Bumpair lett a La Sécurité Routière által 2022-ben meghirdetett Közlekedésbiztonsági Innovációs Díj nyertese abban a kategóriában, amely a kétkerekű járművekkel közlekedők fokozottabb védelmét hivatott elősegíteni. A fejvédő várhatóan a nyáron kerül piacra, 255 eurós áron és fekete színben rendelhető, de a gyártók szerint az értékesítés felfutásával az értékesítési ár csökkenhet. Végezetül: nem kizárt, hogy a Bumpair esetében is lesz esély a munkáltatói támogatás megadására, ami jelentősen elősegítheti az új felvédő használatának elterjedését.

G.I.