A lejárt forgalmi nem akadálya a biztosítási kárrendezésnek, az elhanyagolt műszaki állapot azonban az lehet

  • A lejárt okmány és műszaki vizsga nem akadálya a biztosítási ügyintézésnek!
  • Kerülje el a várható tumultusokat, vigye el műszaki vizsgára a kocsiját már most!
  • A veszélyhelyzet utáni hatvanadik naptól már kell majd az érvényes műszaki!

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy a veszélyhelyzet alatt lejáró hivatalos okmányok – ideértve a forgalmi engedélybe bejegyzett műszaki érvényesség igazolását is – a veszélyhelyzet alatt, továbbá a veszélyhelyzet megszűnését követően még 60 napig érvényesek.

A MABISZ már a 2020-ban hatályba lépett kormányrendelet megjelenését követően kiadott közleményében tudatta, hogy a biztosítótársaságok veszélyhelyzet idején akkor is elfogadják a kárrendezéshez szükséges okmányokat, ha azok időközben lejártak.

Most kiadott közleményükben ezt azért erősítették meg nyomatékosan, mert, mint írták: Az utóbbi időben számos megkeresést kapott a szövetség és több biztosítótársaság is, miszerint a lejárt műszakival közlekedők által okozott balesetek kárát nem térítette meg a gépjármű kötelező felelősségbiztosítását kezelő társaság.

Erre tekintettel a MABISZ az 500/2020. (XI.13.) kormányrendelet előírásainak és a tagjaitól kapott tájékoztatásnak megfelelően ismételten és nyomatékosan leszögezi: A biztosítók a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás szerinti kártérítési igények teljesítéséét nem befolyásolja semmilyen módon az, hogy az érintett járművek okmányai a veszélyhelyzet alatt esetleg lejárnak.

Nyomatékosan felhívja ugyanakkor a MABISZ az autótulajdonosok és üzembentartó figyelmét arra: „A kártérítés kifizetése után, a kártérítési összeg visszafizetése érdekében a biztosító a baleset okozójával szemben akkor is eljárhat – a veszélyhelyzet alatt is! –, ha a baleset okaként a jármű súlyosan elhanyagolt műszaki állapotát állapítják meg.

Ezzel az indokkal attól függetlenül is megindítható az eljárás, hogy a kárt okozó gépjármű rendelkezett-e érvényes műszaki vizsgával, vagy sem a baleset időpontjában”.

Nemcsak ezért, hanem a közlekedés biztonsága érdekében is javasolják a szakemberek, hogy aki csak teheti, ne halogassa járműve műszaki vizsgáztatását csak azért, mert most érvénytelen forgalmival is lehet közlekedni az utakon. Először is, mert ez a szabály csak itthon érvényes, külföldön nem fogadják el a lejárt okmányokat (vagy legalábbis nem valószínű), másodszor pedig, mert a járművek műszaki állapotát időszakosan akkor is célszerű és javallott ellenőriztetni, ha nem kötelező.

Mindemellett a szakemberek arra is felhívják az autósok figyelmét, hogy a veszélyhelyzet megszűnése után várhatóan nagy lesz a tumultus a vizsgáztatóhelyeken, és még akár az is megtörténhet, hogy akik túl későn jelentkeznek műszaki vizsgára, kicsúszhatnak a 60 napos türelmi időszakból, és akkor már nem hivatkozhatnak a veszélyhelyzetre egy esetleges közúti ellenőrzés alkalmával.

Nem utolsó sorban pedig minél ritkábban néznek át egy autót, minél jobbal elhanyagolják, annál költségesebb lesz a felkészítése a vizsgára.

F.Gy.A.