A Megvilágosodás napja
- A határon kicsit megmozgatják a kamionosok elgémberedett végtagjait.
- Egyáltalán nem volt nehéz rábeszélni az időseket a mellény viselésére.
- Ha szükséges, láthatósági holmikat is adnak a kocsmákban – már ahol.
„Ez egy békés megye, és nemcsak a nevében”, mondta szinte magától értetődő természetességgel Pelleg József alezredes a Békés Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedési osztályvezetője. Volt egy olyan érzésem, hogy részéről a beszélgetés itt akár véget is érhetne.
„Tudja – folytatta azért –, itt nincsenek, szerencsére, nagy balhék, látványos balesetek sok vérrel és halottal. Jó régen történt a mindezidáig utolsó több halálos áldozatot követelő baleset, akkor egyszerre hárman vesztették az életüket.
Évek óta csökken a balesetek száma, bár mint szinte mindenhol, tavaly a bezzeg évnek számító 2020-hoz képest itt is volt némi emelkedés. De a megelőzés, a figyelemfelhívás, és a szankciók, a jóra, jobbra nevelés és a fokozott, olykor meglepetésszerű ellenőrzések együttesen megteszik a hatásukat. Így, csak így, az összes rendelkezésre álló eszközt együtt, mindig a helyzetnek megfelelően alkalmazva lehet javítani a közlekedésbiztonságot, mondta.
„Persze a közlekedők hozzáállásán, szabálytiszteletén bőven van még mit javítani”, tette hozzá,
Pedig Békésben sem csökken a forgalom, nem fiatalabb a járműpark sem, mint máshol. Sőt, a teherforgalom a tranzit miatt folyamatosan nő. Békés azonban határmegye és ez bár jelentős tranzitforgalmat generál, némi előnyt is jelent a számukra.
„A gyulai határátkelő nem uniós belső határ, ahol a tisztelettudó-szabálykövető sofőrök 40-nel áthajtanak – magyarázza az alezredes. Itt meg kell állni, ki kell nyitni a tehergépkocsi rakterét, okmányokat ellenőrzünk és a sofőröknek olykor egy sor különböző kérdésre is válaszolniuk kell. Ezzel a határrendészet kissé megmozgatja az olykor több száz kilométeres monoton vezetésben elgémberedett végtagjaikat. Felébrednek, összeszedettebbé válnak, egy ideig talán jobban is koncentrálnak”.
Sokat javult a helyzet Békésben azóta, hogy átadták az M44-es gyorsforgalmi utat. Jelentősen csökkent a Gyula és Kecskemét közti forgalom a régi 44-en, ami érezhető a közlekedésbiztonságon is. Az M44-en idén még nem történt halálos közlekedési baleset.
2020 | 2021 | |
Személyi sérüléses balesetek száma | 428 | 455 |
A balesetekben megsérültek száma | 547 | 604 |
Halálos balesetek száma / Közlekedési balesetekben elhunytak száma | 10 / 10 | 15 / 15 |
Súlyos sérülésekkel végződő balesetek / A sérültek száma | 120 / 124 | 136 /155 |
Könnyű sérüléses balesetek / Könnyű sérültek száma | 349 / 413 | 298 / 434 |
„Mára már valamelyes sikerült az ittas vezetést is mérsékelni – jegyezte meg Pelleg József alezredes”. Eddig ugyanis az országos átlagnál rosszabb volt e téren a megyei mutató. Hiába, nem véletlen, hogy messzi földön híres a Békési pálinka…
Békés megye abban azonban még eltér az országos átlagtól, hogy itt nem a gyorshajtás a legfőbb baleseti ok, hanem az elsőbbség meg nem adása.
„Sík vidék vagyunk, de ha nem kellő körültekintéssel hajt ki valaki a növények takarásából, vagy egyáltalán nem is figyel, mert a mobiljával foglalatoskodik, ami erre felé is igen gyakori sajnos, akkor könnyen megtörténhet a baj.
Épp ezért rendszeresen akciózik a közlekedésrendészet. Időnként kiállításos ellenzőrzéseket is tartanak, elsősorban a teherautóknál. Civilnek látszó mindennel (is) felszerelt autóik pedig még ezen a sík, messze belátható vidéken is okozhatnak kellemetlen meglepetéseket a szabályokat nem tisztelő, pofátlan sofőröknek.
Hajdú-Biharhoz hasonlóan Békésben is a fő közlekedési eszköz a kerékpár. „Itt nemcsak hobbiból pattannak nyeregbe az emberek, vagy hogy sportoljanak. Á pontból B-be sokak számára az egyedüli közlekedési eszköz a bicikli.
„Épp azért ellenőrizzük őket is rendszeresen és alaposan”, szögezte le a közlekedési osztályvezető. De nemcsak ellenőrzik, segítik is őket, például láthatósági mellényeket osztanak ki köztük.
Sok évvel ezelőtt az ORFK egyik ma már nyugalmazott tábornoka, amikor arról kérdeztem, támogatja-e a rendőrség a láthatósági mellények kötelezővé tételét, feltett egy költői kérdést: „Arra kíváncsi leszek, ki fogja Mari nénit és Pista bácsit rábeszélni és hogyan, hogy a kapálás után vagy a kocsmából hazafelé vegye fel a láthatósági mellényt, mielőtt elindulna.”
Pelleg József alezredes szerint rá lehetett beszélni az idősebbeket is a mellény viselésére. Sokkal könnyebben, mint remélték volna.
„Megállapodtunk számos vendéglátóssal, legyen gondjuk rá, hogy a tőlük távozó kerékpárosokon legyen láthatósági mellény. Ha nincs, adjanak nekik egyet-egyet. Ehhez mi biztosítottuk a mellényeket”, mondta.
Békésben, ha nem is jár minden korsó sör vagy pohár bor mellé láthatósági mellény, de akinek szüksége van rá, annak a rendőrséggel e téren együttműködő vendéglátósok adnak egyet.
„Ezek ma már filléres holmik, viszont ha ezzel a módszerrel meg tudunk menteni néhány életet, akkor már megérte”, véli az alezredes, aki elmondta még, hogy hamarosan eljön Békés megye nagy napja, ami csak náluk van, csak rájuk jellemző.
A Megvilágosodás napja!
Pelleg alezredes elmondta: „Legutóbb 2019-ben volt ilyen rendezvény, akkor a résztvevők száma megközelítette a kétezret. Az egésznapos program célja, hogy felhívja a kerékpárral közlekedők figyelmét a láthatóság fontosságára. Egy nap, 2022. szeptember 30-án a megye 11 településén 17 kerékpárüzlet, illetve szerviz várja kedvezményekkel a bicikliseket.
Árengedménnyel lehet majd első és hátsó világításokat vásárolni, amelyeket az akcióban résztvevő cégek, vállalkozások munkatársai díjmentesen szerelnek fel a kerékpárokra. A készlet erejéig a kerékpárokra első világítást vásárlók a Békés Megyei Baleset-megelőzési Bizottságtól egy hátsó lámpát kapnak ajándékba.
A „Megvilágosodás Napja” a megye 7 városában példamutató és figyelemfelhívó kerékpározással zárul. A körülbelül fél órás kerekezés után minden helyszínen ajándéksorsolás lesz. Azok, akik Békéscsabán vesznek részt az esti kerékpáros felvonuláson, egy kerékpárt is nyerhetnek.
F.Gy.A.