A nedves aszfalttól a villámárvízig
- A terepjáró sem kétéltű, hát még a SUV!
- Csak óvatosan a mobil szökőkútként közlekedő járművek között
Könnyű tréfának nevezték eleink a nyári záport: egy kis dörgés, egy kis eső, és mindenki megy tovább a maga útján. Az utóbbi évtizedben azonban tényleg mintha megbolondult volna a nyári időjárás, a tréfák egyre vaskosabbak, a záporok kiadósabbak, a pocsolyák helyett tavacskák, erek, patakok születnek. Az ablaktörlő pedig csak integet, az ember legszívesebben autóstul húzódna valami jó erős tető alá.
Legelőször az abroncsok jönnek zavarba. A vizes aszfalttal még csak-csak elboldogulnak, de az úton megálló, összefüggő vízfelület feladhatja a leckét. A sekély, ujjnyi vízben országúti sebességnél könnyen kialakul a felúszás, aquaplaning, és ha valamiért irányt kell váltani vagy fékezésre kényszerülnénk, elveszíthetjük az irányítást a jármű felett.
Komoly bajt okozhatnak a nyomvályúban felgyűlt vizek is. Persze okos ember nem hajt ilyenbe, de néha elkerülhetetlen. A nyomvályú aztán lehet mély is, megtoldva kátyúval akár tengelyig érő dagonya. Nyolcvannal-kilencvennel hajtva bizony ez a víztömeg már képes megfogni az illető kereket, miközben a másik három szabadon gurul, ez pedig pördüléshez vezethet. Emiatt tanácsos kiadós eső idején, de még utána is lassabban áthajtani a csuromvíz úton.
A tapadáshoz hasonlóan fontos a kilátás. Ha leszakad az ég, nemcsak az üvegen ömlő víztömeg miatt nem látni rendesen, de be is sötétedik alaposan. Rontják az esélyeinket a mellettünk elhaladó járművek, amelyek, akarva-akaratlan, de újra és újra vízfüggönnyel terítenek be. Ez a pótlólagos áldás ráadásul az eső elálltával is még jó ideig kíséri az autóst. Különösen a nagytestű, nagykerekű teherautók, buszok spriccelik szét maguk körül vízköpő, szökőkút módjára az esőlét.
Megvolt az alvázmosás? – kérdezgetik egymástól viccesen a zuhé után a szomszédok, de ahogy komolyabbra fordul a felhőszakadás, úgy fordul komolyra a kérdés is: mi ázott meg, mi maradt szárazon. Mint tudható, az elmúlt hetekben Nyugat-Európában sokezer autót mosott el az ár. Az igazi, alvázas terepjók még elviselnek egy-egy gázlón átkelést, de azok sem kétéltűek. Az SUV-k, hiába a nagyobb hasmagasságuk, éppen úgy érzékenyek a beázásra, mint bármilyen más gépkocsi.
Az ADAC szakértői szerint az alhat nyugodtan, aki nem járt jó arasznál magasabb vízben. A küszöbig érő fürdőzésnek már lehetnek hosszú távú kihatásai, ám ha a motortérbe, utastérbe bekerült a szennyes ár, akkor akár totálkár is fenyegethet.
Az esőtől igen, de a villámárvíztől nem véd meg a fedett hely sem. Mélyen fekvő utcákban, domb tövében épült garázsokban előfordul, hogy négy fal között, álltó helyében ázik meg a gondosan eltett családi kedvenc. Ez aztán a szupercella!
N.V.