A német sofőrök ezután füvezhetnek?
- A nyuszi a szabad szippantás jogát hozta el a német autósoknak az idén.
- A kannabisz fogyasztása többek között a koncentráció és az éberség csökkenésével, valamint a reakció- és döntési idő megnövekedésével jár.
- Európai járművezetők, figyelem: a német utakon és a német rendszámú autók közelében ezután megkülönböztetett figyelemmel közlekedjenek!
Németországban megszületett a döntés a kannabisz legalizálásáról. Aki azonban füvet szív, majd autót vezet, az továbbra is a jogosítványa elvesztését kockáztatja – figyelmeztet a német autóklub, az ADAC.
Húsvét hétfőn, április 1-jén lépett életbe a kannabisz legalizálásáról szóló kormányrendelet a legnagyobb európai autópiacon. A kábítószer birtoklása és termesztése bizonyos feltételek mellett ezen túl legális lesz a német felnőttek számára. A közúti közlekedésben alkalmazandó határértékre vonatkozóan egy szakértői bizottság ajánlást nyújtott be. A kannabisz és a hatóanyag, a tetrahidrokannabinol (THC) hatóanyagra 3,5 nanogramm/ml vérszérum koncentrációt javasolnak. Ha a járművezetők az efölötti értéket elérik, a tudomány jelenlegi állása szerint a gépjárművezetés során a közlekedésbiztonság szempontjából káros hatás várható. A kannabisz fogyasztása többek között a koncentráció és az éberség csökkenésével, valamint a reakció- és döntési idő megnövekedésével jár. Ez a közúti közlekedésben végzetes következményekkel járhat. Az ADAC szakértői szerint sürgősen szükség van a lakosság intenzív felvilágosítására a megnövekedett baleseti kockázatokról, és ezt a lehető leghamarabb meg kell valósítani. Az ADAC emellett támogatja, hogy a kezdő járművezetőknél a bódító hatás puszta lehetősége 1,0 nanogramm THC/ml vérszérumnál továbbra is szankcionálható legyen, ahogyan az alkohol esetében is.
Egyelőre azonban nincs olyan törvényes határérték a kannabiszra vonatkozóan, mint az alkohol esetében. Az ítélkezési gyakorlatban eddig a vérszérumban a THC 1,0 nanogrammos értékét határozták meg, amely fölött már szankciókkal kellett számolni.
Az ajánlott magasabb határérték bevezetéséhez a Bundestag törvénymódosítására van szükség. Ez tehát a kannabisz részleges legalizálásának kezdetén még nem érvényes. A közúti közlekedési törvény módosításáig a jelenlegi szigorúbb szabályozás lesz érvényben.
A 3,5 ng/ml THC-vérszérumhatárral a törvényhozók elmennek a határig, vélik az ADAC szakértői. A német autóklub véleménye szerint még a törvénymódosítás vagy a határérték esetleges módosítása után sem szabad gépjárművet vezetni kannabisz hatása alatt álló személyeknek.
A németországi közlekedésbiztonsági és közlekedésjogi szakértők a jelenleg megengedett THC-szint emelését azért javasolták, mert az 1,0 nanogrammos THC-határérték olyan alacsony, hogy az csak a kannabiszfogyasztás tényének a bizonyítására alkalmas.
Április 1-jétől a kannabisz és a hatóanyag, a tetrahidrokannabinol (THC) már nem minősül kábítószernek Németországban, ezután a felnőttek legfeljebb 25 gramm kannabiszt birtokolhatnak és maguknál tarthatnak. Három élő kannabisznövény legális lesz a saját otthonban, és legfeljebb 50 gramm kannabisz tartható személyes fogyasztásra. Emellett a kábítószer termesztése és terjesztése speciális klubokban lesz lehetséges.
A német kannabisz-liberalizálás hatása előre nem megjósolható. Az, hogy egy bizonyos szer legálisan forgalmazható, nem jelenti automatikusan, hogy az autóvezetők ezt fogyasztják is. Alkoholt minden korlátozás nélkül lehet vásárolni, de ez sem jelenti azt, hogy az autósoknak szabad inni vezetés előtt. Ugyanakkor, ha statisztikai értelemben többen szívnak füvet, vélhetően növekedni fog a járművezetők körében is a bódult állapotban volánhoz ülők száma is. Bár a liberalizálás Németországra vonatkozik, az, mint az európai piac legnagyobb szereplője (Németország: 48 millió, a teljes EU: 288 millió jármű), óhatatlanul hatással lesz a többi országra is. Részint, mert sokan mennek autóval Németországba, részint, mert sok német közlekedik autóval más európai ország útjain. Ugyanakkor a német sofőröknek tisztában kell lenniük azzal, hogy Németország határain kívül más szabályok vonatkoznak a közlekedőkre. A környező országok hatóságainak pedig fel kell készülniük rá, hogy a fekete-piros-sárga zászló alatt közlekedő járművekben utazók maguknál tarthatnak olyan szereket, amelyek az adott ország szabályai szerint nem engedélyezettek.
N.V.