A párizsiak megszavazták az elektromos rollerek betiltását

  • A párizsi polgármester által meghirdetett szavazáson a résztvevők elsöprő többsége, csaknem 90 százaléka támogatta az e-rollerek betiltását.
  • A végeredmény a közlekedésbiztonság javításáért küzdők győzelme, ugyanakkor nagy csapás az elektromos rollerek kölcsönzésével foglalkozó cégek számára.
  • Az e-rollerek közlekedését a 2018. évi engedélyezést követően folyamatosan szigorították a francia fővárosban.
  • A tilalom megszavazásának hátterében döntően a párizsiak biztonságérzetének csökkenése, az e-rollerrel okozott balesetek és halálesetek számának növekedése, az eszközökkel elkövetett szabályszegések gyakoribbá válása, valamint az idősebb szavazók magasabb aránya állnak.
  • Az üzemeltető cégek méltánytalannak érzik az őket érő támadásokat, a döntést ellentétesnek tartják a fejlődéssel, és tartanak attól, hogy a párizsi példa más városokban is követőkre talál.
  • Sokan viszont örülnek a tilalom elrendelésének, melytől azt várják, hogy gyalogosként nyugodtabban és nagyobb biztonsággal közlekedhetnek a járdákon és a közterületeken.

A párizsiak 2023. április másodikán az elektromos rollerek betiltására szavaztak. A referendum kiírására azért került sor, mert az elmúlt időszakban egyre többen sérültek meg, illetve vesztették életüket e-rollerrel közlekedve, vagy ilyen járművek általi elütés következtében. Rendkívüli felháborodást váltott ki például az a 2021. évi eset, mely során egy 31 éves olasz nő vesztette életét, miután egy két embert szállító e-roller elütötte. Párizsban ekkor erősödtek fel azok a hangok, amelyek a kisméretű elektromos közlekedési eszközök betiltására irányultak.

A konzultációs szavazást Anne Hidalgo polgármester hirdette meg, aki a 2014. évi hatalomra kerülése óta köztudottan a kerékpáros és környezetbarát közlekedés híve, és 2018-ban stábjával együtt tárt karokkal várta az e-rollerek megjelenését is, most ugyanakkor a nemmel voksolók táborához tartozott. A Polgármesteri Hivatal közleménye szerint a szavazók elsöprő többsége, csaknem 90 százaléka támogatta az elektromos rollerek betiltását. A részvételi arány alacsony volt, összesen 103 ezren adták le szavazatukat, mely az arra jogosultak kevesebb, mint 8%-ának felel meg. Anne Hidalgo ígéretet tett arra, hogy az eredményt tiszteletben tartja, és megteszi a szükséges intézkedéseket.

Anne Hidalgo, Párizs polgármestere

A szavazás kimenetelét a közúti biztonsági kampányok és a közlekedésbiztonság javításáért küzdők győzelmének értékelik, mely ugyanakkor nagy csapás az elektromos rollerek kölcsönzésével foglalkozó cégek számára. (Fontos megjegyezni, hogy a népszavazás nem érintette a magánszemélyek tulajdonában lévő elektromos rollereket, azokkal továbbra is szabad közlekedni – a vonatkozó szabályok megtartásával). Érdekesség, hogy Párizs egykor úttörőnek számított az elektromos rollerek használata terén, és a hatóságok kezdeti támogató szándéka is arra irányult, hogy ezek a környezetbarát eszközök káros anyag kibocsátástól mentes közlekedési alternatívát kínáljanak a világturizmus egyik legnagyobb központjában. Most viszont Párizs lesz az egyetlen európai főváros, amely betiltja használatukat.

A kritikusok szerint ezek az elektromos járművek több kárt okoztak, mint hasznot. Nagyon sokan nem tartják be a szabályokat, a járdán közlekednek, ott kerülgetik a gyalogosokat (akár jelentős sebességgel is), nem viselnek fejvédőt, gyakran utast szállítanak rajta, a járműveket a 12 év alattiak is használják, továbbá az ittasan közlekedők aránya is magas – különösen a hétvégéken. Azt is a három legnagyobb e-roller szolgáltató szemére vetették, hogy az árképzésük eltúlzott, a járművek bérlése drága, hiszen egy 10 perces használatért általában öt eurót kell fizetni, ezen túlmenően az utcán, illetve a parkokban hagyott eszközök elszállítását sem oldották meg kellőképpen.

A város három fő szolgáltatója – a kaliforniai székhelyű Lime, az amszterdami székhelyű Dott és a berlini Tier – igyekezett mindent megtenni a „tragédia” elkerüléséért. Elsősorban a fiatalabb korosztályok megszólításával ellenkampányt folytattak, ingyenes használatot kínáltak mindazoknak, akik vasárnap szavazni mentek, online influenszereket alkalmaztak, és még azokat a múlt héten hozott kormányzati elképzeléseket is támogatták, amelyek 14 évre emelnék az e-roller használat alsó korhatárát, valamint megemelnék az olyan szabálysértésekért kiszabható bírságokat, mint az utassal való közlekedés. Mindezek hiábavalónak bizonyultak, részben az idősebb szavazók magas aránya miatt, így a szolgáltatók arra számíthatnak, hogy az augusztus 31-én lejáró üzemeltetési szerződésüket a városvezetés nem hosszabbítja meg.

Bérelhető e-rollerek Párizsban

Az üzemeltetők szerint méltánytalanul bánnak velük, és érthetetlen, miért rajtuk kérik számon a párizsi utcákon tapasztalható, gyakran kaotikus állapotokat. Álláspontjuk szerint Párizs városa szembemegy a haladással, a modernizációval, valamint a nemzetközi trenddel, hiszen a problémák felmerülése esetén nem tiltani kell, hanem oktatni, tájékoztatni, szigorúbb szabályokat hozni és azokat betartatni. A cégek attól is tartanak, hogy az e-roller ellenes szemlélet tovább terjed, és a párizsi példa más városok számára is követendő lehet.

Sokan viszont ünneplik a szavazás eredményét. Boldogok vagyunk. Ez az, amiért több mint négy éve küzdünk” – jelentette ki az Apacauvi jótékonysági szervezet képviselője, amely az e-rolleres balesetek áldozatait képviseli. „Minden párizsi azt mondja, hogy ideges, amikor a járdán gyalogol, és ideges akkor is, amikor az utcán kell átkelnie. Mindenhol nagyon körültekintően kell közlekednünk, hogy ne érjen minket baleset.” – jelentette ki az AFP-nek egy férfi, akinek a feleségét és kislányát ütött el egy járdán közlekedő e-rolleres. Többek között ezért is szavaztak a hétvégén nemmel.

A szavazók egyszerűen választhattak a „Mellette” és az „Ellene” között

Az e-rollerek közlekedésének részleges, illetve teljes tilalma nem teljesen ismeretlen jelenség Földünkön. Montrealban 2020-ban valamennyi bérelhető és magántulajdonban lévő e-roller használatát betiltották. Ugyanabban az évben Koppenhága vezetése a bérelhető eszközök közlekedését lehetetlenítette el, de egy év elteltével – szigorúbb feltételek és új korlátozások mellett – a tilalmat visszavonta.

G.I.