A Spájzból indult a KRESZ FM a KARC FM-en

2020-ban kellettek a kreatív ötletek ahhoz, hogy az ORFK Balesetmegelőzési Osztálya, és persze az ORFK-OBB fenntartsák az érdeklődést az balesetmegelőzés iránt. Nem volt ez egyszerű egy olyan időszakban, amikor a pandémia miatt erősen bekorlátozódtak a megszólalási lehetőségeik, nem sok meghívást kaptak rádió és tévéműsorokba. Akkoriban elsősorban nem rájuk volt kíváncsi a nagyközönség. Ekkor úgy döntöttek, ha a járvány miatt kevesebb meghívást kapnak a médiumoktól, teremtenek maguknak saját platformot a „prevenciós célú balesetmegelőzési kommunikációra”. Így jött létre a KRESZ FM 19.75, az ORFK internetes balesetmegelőzési házi adója.

Berzai Zsolt már sokszor vendégeskedett a KARC FM rádió Spájz című közszolgálati műsorában, mielőtt szinte napra pontosan két évvel ez előtt  Simori Renáta szerkesztő-műsorvezetővel kitalálták a rádió új műsorát, a KRESZ FM-et a KARC FM-en. Simori Renátát kérdeztük az elmúlt két évről, de legfőképp arról: hogy jut valakinek eszébe a közlekedésbiztonságról önálló rádióműsort csinálni?

 Finoman fogalmazva merész ötletnek tűnik még két év távlatából visszatekintve is KRESZ-műsort csinálni egy kereskedelmi rádión. Honnan volt az ötlet?

Hadd pontosítsam a kérdést! Mi nem vagyunk kereskedelmi rádió. A KARC FM közösségi rádió, ami némi leegyszerűsítéssel élve valahol félúton van a kereskedelmi és a közszolgálati rádió között. Ennek van néhány, a témánk szempontjából fontos előnye, például, hogy nem kell olyan árgus szemekkel nézni a hallgatottsági adatokat, mint egy kereskedelmi csatorna esetében. És ez jelentősen növeli a témaválasztás lehetőségét.

Szerkesztő-műsorvezetőként többször volt a vendégem Berzai Zsolt alezredes, az ORFK balesetmegelőzési osztályvezetője a Spájzban… már jóval az előtt is, hogy a KRESZ FM adássorozata megindult volna a csatornánkon. A Spájz egy közszolgálati műsor nálunk, ahol én vagyok– ahogy a kollégáim mondogattak – a „lakossági vonal”, mert gyakran nyúlok olyan témákhoz, amelyek sokakat, mondhatni mindenkit érintenek valamilyen formában. A közlekedés is ezek közé tartozik.

Az elmúlt években valahányszor nyilatkozót kértem az ORFK-tól, iskolakezdés vagy az őszi időjárás változás kapcsán, mindig Berzai Zsoltot ajánlották. Ő pedig szívesen jött, és – nem az udvariasság mondatja velem –  jól tudtunk együtt dolgozni. Kiderült, nagyon egy srófra jár az agyunk. Edukálni kell a lakosságot, hisszük mindketten, mert pusztán büntetésekkel nem lehet biztonságosabbá tenni a közlekedést.

A rádió vezetése hogyan fogadta az ötletet, mármint, hogy önálló balesetmegelőzési műsor fusson az adón, ráadásul a profi műsorvezető rendőr segítőket kapjon?

Gajdics Ottó volt akkor a főszerkesztő, és ő az első perctől kedvezően fogadta. Mi inkább az 50 pluszos korosztály rádiója vagyunk, mint sem a fiataloké, ám a közlekedés mindenkit érint, arról, mindenkinek van vélemény, némi túlzással, mindenki ért hozzá. S bár a rádióban a műsor miatt nem igen telefonálnak be a hallgatók, a Facebookra kitett adások kommentjei arról árulkodnak, hogy a hallgatók, az olvasók is igen nagy érdeklődéssel követik az adásainkat.

Szerkesztőként nyilván azon vagyok, hogy mindig aktuális, a közvéleményt akkor éppen a leginkább foglalkoztató közlekedési, közlekedésbiztonsági téma kerüljön terítékre. De, meggyőződésem, hogy nemcsak ezért érdekes és izgalmas a műsor a hallgató számára. Minden adásban vagyok én, a laikus kérdező, akit foglalkoztatnak bizonyos kérdések, és faggatom a téma szakértőjét. De közben ott ülnek a mikrofonok előtt a rendőrök is, Berzai Zsolt alezredes és Tokodi Panna főhadnagy, akiket kérdezni is lehet, ők is kérdezhetik a vendégünket, ugyanakkor szakemberként segítenek a dolgok mélyére ásni is. Sokszor olyan szempontokból is megmutatnak egy-egy jelenséget, amikre magam nem is gondoltam volna, és feltételezem, nemcsak én.

Épp most, októberben lett két éves a műsor. Számtalan tapasztalataim egyike, hogy a hallgatóság (és persze azok is, akik a Facebookon követik a műsort) igen nagy érdeklődéssel követi a hírességek véleményét. Azzal együtt is, hogy a közlekedéshez mindenki ért, legalábbis sokan ezt gondolják magukról. Amikor Görbicz Anita, a Győri ETO világklasszis kézilabdázója volt a vendégünk, elképesztő volt a hallgatottság. Ez is azoknak az álláspontját igazolja, akik szerint fontos, hogy a hírességek, az ismert emberek ebben a témában is megszólaljanak, és főleg, hogy pozitív példával álljanak elő.

Sokat látott és tapasztalt riporter-műsorvezetőként önnek mi volt a legnagyobb élmény, újdonság az elmúlt két évben?

Engem például meglepett, hogy milyen sok magyar dolgozik meghatározó, a fejlődést befolyásoló pozícióban a világ autógyártásában, ide értve még a Forma-1 világát is. Mert, ezt még a műsor indulása idején tudtam meg, hogy ott is dolgoznak olyan magyarok, akiknek a szavuk, a terveik meghatározzák a fejlesztések irányát, módját.

Számomra nagy élmény volt a nyáron a Balatonról tudósítani a hallgatókat. Kiderült, hogy össze sem hasonlítható a Balaton-környékének a közlekedése a szezonban, és azon kívül. Gyakorlatilag minden gyökeresen megváltozik a nyári hónapokban.

De talán a legérdekesebb vendégem az volt, aki egy olyan applikáció kifejlesztésével próbálkozik már egy ideje – szerinte már a siker kapujában jár –, amely képes előre jelezni hol lesznek közlekedési balesetek.

A legmegrázóbb viszont az volt, amikor egy fiatal mozdonyvezetővel beszélgettünk, aki hét balesetet élt át. Szívszorító volt egy érintett szájából hallgatni, hogy mit élnek át a mozdonyvezetők, amikor látják, hogy hiába a piros lámpa, hiába a leeresztett sorompó – amit sokszor kikerülnek, de olykor egyszerűen neki hajnak és eltörnek egyes járművezetők –, az autó nagy sebességgel közeledik a sínek felé és ő hiába próbálkozik nem tehet semmit. Vészfékkel próbálja mérsékelni a baleset következményeit, azonban az ütközés egy több száztonnás szerelvénnyel az autóban ülők számára semmi jót nem ígér…

Merre tovább? Mert egy idő után a témák ismétlődnek – iskolakezdés, a gépjárművek nyári-téli felkészítése, téligumi, nyári gumi –, s ez a hallgatókat, gondolom, egy idő után már nem köti le

Pontosan. Bár attól azért nem tartok, hogy a KRESZ FM belátható időn belül téma nélkül marad. Ahhoz sajnos túlságosan sok a baleset, a figyelmetlen, meggondolatlan ember az utakon. Mindezeken túl a technika rohamos fejlődése, az újabb és újabb közlekedési, vagy legalábbis közlekedésre is alkalmas eszközök megjelenése is bőven ad nekünk megbeszélni valót. Végül is az e-rollert és a hasonló eszközöket nemcsak a fiatalok használják – elég kilépni az utcára, hogy láthassuk. Ugyanakkor azokkal a már nem kifejezetten fiatal hallgatókkal is meg kell ismertetni ezeket a holmikat, akik úgy tartják, hogy „mi már ilyenekkel nem fogunk közlekedni”.

Meggyőződésem, hogy a hallgatók edukációja és a balesetek elkerülhetőségének megmutatása még sok-sok adásra való témát tartogat számunkra. Bár én lennék a legboldogabb, ha egyszer azzal kezdhetném a műsort, hogy az ország útjain említést érdemlő esemény már hetek óta nem történt, nincs miről beszélgetni, ezért hallgassunk inkább zenét.

F.Gy.A.