A Speedmarathon Magyarországon – II. rész
Kevesen tudják, de hazánkban az első, a német Blitz-Marathon mintájára szervezett közúti ellenőrzést már egy évvel a TISPOL első európai kampányát megelőzően végrehajtották, bár nem országos szinten, hanem a Győr-Moson-Sopron megyei Rendőr-főkapitányság önálló kezdeményezése alapján.
Az ellenőrzéshez az ötletet a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakmai lapjának 2014. évi 2. számában megjelent cikk szolgáltatta, mely – e sorok szerzője által – arról tudósított, hogy Németországban Blitz-Marathon néven nagyszabású közlekedésrendészeti akciót tartottak. Az MRFK vezetése a német módszert részben adaptálva, 2014. április 26-án az eredetinél rövidebb időtartamban (05.00 és 22.00 óra között) a Mosonmagyaróvár Rendőrkapitányság teljes illetékességi területére kiterjedően egy különleges, korábban nem alkalmazott fokozott közbiztonsági-, forgalom-, valamint sebességellenőrzési akció végrehajtását rendelte el. A 19 ellenőrzési helyszínen, 87 fő bevonásával végzett ellenőrzés során a megye összes sebességellenőrző készülékét üzemeltették, így a gépjárművezetők több egymást követő ellenőrzésre is számíthattak. A műveletek során öt motorkerékpáros járőrt is bevontak az éppen akkor kezdődő motoros fesztiválra, az érkező motorkerékpárosok várható magas számára tekintettel. Az ellenőrzés idején egy alkalommal határon átnyúló üldözés is történt Ausztria irányába, mely során az osztrák rendőri szervekkel együttműködve elfogtak és őrizetbe vettek egy koszovói állampolgárságú embercsempészt, aki 5 illegális menekültet szállított gépkocsijában. Az ellenőrzéssel kapcsolatos helyi tapasztalatok kedvezőek voltak. Az ORFK részére felterjesztett jelentésben kiemelték, hogy a fokozott ellenőrzések az adott terület közlekedésbiztonsági helyzetére pozitív hatást gyakoroltak, az ellenőrzések ideje alatta egyetlen baleset sem következett be (még anyagi káros sem), és a járművezetőknek az átlagosnál nagyobb aránya közlekedett szabálytisztelő, jogkövető módon. Az állampolgárok részéről történt visszajelzések alapján a területi rendőri vezetés az ellenőrzés végrehajtását pozitívan ítélte meg, kiemelve azt is, hogy Mosonmagyaróváron egyidejűleg ennyi rendőr talán soha nem vett még részt közúti ellenőrzésben.
A Speedmarathonok európai-szintű végrehajtásának kezdőéve 2015. A magyar rendőrség közlekedésrendészeti szolgálati ága a kezdetek óta részt vesz ezekben az ellenőrzésekben, térségünk egyik legaktívabb tagjaként, a pandémia évétől eltekintve egyetlen európai műveletet sem kihagyva. 2018-ban az ellenőrzés időpontjának május 14-15-re történő módosítását egyéb szakmai szempontok indokolták. Rendőreink aktivitását a TISPOL, majd ROADPOL összefoglaló jelentései több esetben is kiemelték (pl. TISPOL Bulletin: „2019. April, speed marathon: Results from 17 countries, with nearly 3 million vehicles checked in Germany and Hungary alone”).
A területi rendőri szervek a tervezés során a közelben lakók, valamint a rendszeresen arra közlekedők véleményét is kikérték az ellenőrzés helyszínének megválasztásával kapcsolatban. Az állampolgároknak egy megadott e-mail címre küldött javaslataikkal lehetőségük nyílt olyan úgynevezett „haragpontok” megjelölésére, ahol véleményük, tapasztalatuk szerint a haladási sebesség ellenőrzésére a leginkább szükség van. Erre a célra valamennyi rendőr-főkapitányság egy külön e-mail fiókot hozott létre (pl. nograd@speedmarathon.hu). Ez a gyakorlat napjainkig megmaradt.
Érdekesség, hogy az első évben több állampolgári javaslat érkezett arra, hogy az egyik mérési hely Budapesten éppen a Teve utca 2-4 szám előtt, azaz a Rendőrségi Igazgatási Központ (RIK) épülete előtt legyen, nagy valószínűséggel arra számítva, hogy a rendőrség ezt nem fogja meglépni. De, akik így gondolták tévedtek, mert a BRFK az egyik sebességmérő készülékét közvetlenül a RIK mellé telepítette. Az akció során az első „élő” bejelentkezés is innen történt, a helyszínről – az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály képviselőjének a jelenlétében – többek között a népszerű rádiós műsorvezető, Rákóczi Feri is tudósított.
A Speedmarathonok magyarországi végrehajtása első három évének, a 2015-2017. közötti időszak tapasztalatait összegezve az ORFK azt állapította meg, hogy a kampányok napjai során egyetlen halálos kimenetelű közúti baleset sem történt Magyarország útjain, és az ellenőrzött járművezetők 95%-a az előírásoknak megfelelően választotta meg haladási sebességét.
Az eddigi utolsó Speedmarathon 2024. április 19-én 06.00 órától másnap reggel 06.00 óráig tartott. A megszokottól gyakran eltérő mérési helyszíneknek is köszönhetően az ellenőrzés 24 órája alatt közel nyolcezer sebességtúllépőt mértek be a rendőrök. Ez közel kétezerrel több a tavalyi hasonló akció során mért eredményhez képest. Az összesen 837 rendőr részvételével megtartott intenzív ellenőrzés ideje alatt 1 365 helyszínen 546 443 járművet ellenőriztek, amely során 7 913 sebességtúllépést regisztráltak. A szabályszegő sofőrök leállításával történt ellenőrzések száma 1 697 volt. Az előzetes intenzív közlekedésbiztonsági kommunikációnak, figyelemfelhívásnak, valamint a lakossági közreműködésnek is köszönhető, hogy az ellenőrzött járművek vezetőinek mindössze 1,4%-ával szemben indult eljárás a megengedett sebesség túllépése miatt. Ez az eredmény hűen érzékelteti a Speedmarathon kiemelkedő hatásfokát, de a 2015-2017. évi állapotokhoz képest is érzékelhető fejlődést jelez, amikor ezekben az akciókban az ellenőrzött járművezetők 95%-a tartotta meg a sebességre vonatkozó szabályokat, míg 5%-uk túllépte azt.
G.I.