A szélvédő hatalmas AR-szemüveggé válhat a jövőben
- Veszélyes, ha a fedélzeti eszközök információi elvonják a vezető figyelmét az útról.
- A menübe rejtett kezelési parancsok már balesetet is okoztak, jogerős bírósági ítélet tiltja el a gyártókat ettől Németországban.
- A Panasonic a CES-en (Consumer Electronics Show) bemutatta, hogy képzeli a jövőben a vezető és a jármű kommunikációját.
Az autók műszerfala átalakul, a hagyományos körmutatós műszerek helyett a drágább járművekben már tükörtől tükörig futó óriási kijelzők közlik a vezetővel a fontos és gyakran a kevéssé fontos információkat. Csakhogy a vezetőnek az utat kellene figyelnie: miközben a mobiltelefon nyomkodásáért komoly büntetéseket osztanak ki a hatóságok, maga a jármű infotainment rendszere hasonlóképpen elvonhatja a figyelmet. Különösen, ha a menet közben beavatkozást igénylő funkciókat – például a szellőzést vagy az ablaktörlő működését – a fedélzeti számítógép menüjébe rejtik. Utóbbi miatt már jogerős bírósági ítélet is született Németországban. Egy Tesla sofőrje azért szenvedett balesetet, mert elkapta egy zápor, és az óriástableten menet közben próbálta beállítani a gyorsabb törlést – csakhogy eközben elhagyta az utat és fának ütközött. A bírósági ítélet szerint a gyári érintőképernyő a figyelem elvonására alkalmas elektronikus eszköznek minősül.
Ezek szerint a teljes autóipar vakvágányon halad, amikor egyre erősebb és bonyolultabb számítógépet szerel az autókba – hacsak nem változtatjuk meg a kommunikációs módszereket, mármint a gép és az ember közötti interakciókat. Az asztali számítógépnél bevált billentyűzet és egér, vagy az azt pótló érintőképernyő helyett a sofőrnek az útra tartott tekintetével és a hangjával kell kommunikálnia. Van is erre kifejlesztett eszköz: az okosszemüveg, ami a virtuális valóságot a fizikai valóság képére vetíti rá. A Google Glass-ból azonban mégsem lett tömegcikk, mert nem elég csinos. Az autós azonban abban a szerencsés helyzetben van, hogy nem szükséges okulárét biggyesztenie a szemére – hacsak nem visel egyébként -, mert a szélvédő igazi színes, szélesvásznú felületként kezelhető.
A mai autókban azonban nem használják ki eléggé ezt a felületet. Sok modell van már, amelyik kínál HUD-ot (head up display), de ez gyakran csak a műszerfal tetejére biggyesztett átlátszó plexi darab, amire a legfontosabb információkat: aktuális sebességet, megtett távolságot, esetleg a navigáció továbbhaladási irány jelzését a vezető szeme elé helyezik. Csakhogy a hatalmas képernyőt ennél sokkal jobban ki lehetne használni. A napokban lezajlott CES-en (Consumer Electronics Show), amely lassan a legfontosabb autóipari rendezvénnyé növi ki magát, a Panasonic megmutatta, hogy képzeli el a HUD jövőjét: 4K felbontásban, kiterjesztett valóság módjára. Az Engadget.com tudósítása szerint a Panasonic AR (augmented reality, kiterjesztett valóság) HUD megoldásai a szélvédő nagyobb részét lefedik, részben olyan hagyományos tartalommal, mint a sebesség és az üzemanyagszint és társaik, de emellett rávetít olyan 3D tartalmakat, mint például az úton később bekövetkező vészhelyzet – mondjuk egy jármű mögül lelépni készülő gyalogos vagy a saroképület mögött a kereszteződéshez közeledő jármű -, amire így jobban fel lehet készülni. A fejlesztők szerint a jövőben az egyre inkább önvezető járműveknek az AR HUD fontos kiegészítője lehet. A vezető, hogy ne kelljen matatnia a menüben, hangutasításokkal irányíthatja a navigációs rendszert vagy kereshet az adatbázisában.
A Panasonic a rendezvényen jelentette be, együttműködik a Phair fejlesztővel, hogy erősítse a járművezető biztonságát és navigációs támogatását. A fedélzeti berendezés valós időben érzékeli és elemzi a vezető környezetét és kombinálja a jármű háromdimenziós helyzetével, hogy tájékozottabb legyen és segítsen elkerülni a baleseteket.
N.V.