A szlovének nem vacakolnak

Forrás: www.rtvslo.si

Délnyugati szomszédunk, Szlovénia rendőrsége hasonló gondokkal küzd a közlekedésbiztonság terén, mint a magyar – mondta a Kriminálexpon Manfred Kepe, a lendvai rendőrkapitányság parancsnokhelyettese.

Az 1991 óta független, EU és NATO tag Szlovéniában – Kepe elmondása szerint – a forgalomhoz képest kevés autópálya épült, összesen 686 kilométernyi, és azok kapacitása sem felel meg a rohamosan növekvő forgalomnak, aminek egy jelentős részét a turizmus és a tranzit teherforgalom teszi ki. Télen a síelni vágyók, nyáron pedig a tengerpartra igyekvők árasztják el az útjaikat, s elég egy átlagos baleset is az utakon ahhoz, hogy a fél ország közlekedési lebénuljon.

Szlovéniában is komoly gondot okozott a biztonsági szolgálatoknak az elmúlt néhány évben a migráció, a szlovén határt többször is a szó szoros értelmében megostromló tömegek kívül tartása a határon.

Az ország függetlenné válását követően Szlovéniában is megnőtt a közúti balesetek száma, romlott a közlekedési morál, az volt a meglepő, ha valaki betartotta a közlekedési szabályokat. A szlovén rendőrség ezért olyan megoldásokat dolgozott ki, amelyekkel az akkori szerény létszám és technikai feltételek mellett is sikerült – Manfréd Kepe véleménye szerint – elviselhető keretek között tartani a közlekedési balesetek számát.

Kepe előadása még a legkeményebb közlekedési rendőröket és ügyészeket is elképesztette. Döbbent csendben hallgatták, hogy a szlovén rendőrség – mivel hosszú ideig nem volt törvényi szintű szabályozás –, maga dolgozta ki a közlekedésbiztonságra adandó válaszait. A bírságok összegét pedig mindig úgy emelte vagy csökkentette a rendőrség, ahogy azt a balesetek számának változása alapján éppen indokoltnak tartotta.

„Nem találtunk ki mi semmi rendkívülit”, szabadkozott előadása kezdetén Kepe, aki tökéletesen beszél magyarul (Szlovéniában egyébként a szlovén és az olasz mellett a magyar is hivatalos nyelv – a szerk.) Svéd, holland és angol megoldásokból kiválogatták azokat, amelyekről azt gondolták, hogy náluk is működni fognak, és kidolgozták a saját közlekedésbiztonsági akciótervüket.

„Akkoriban (1995) nagyon egyedül voltunk, a politika akkor még nem igen foglalkozott a közlekedésbiztonsággal, viszont a közlekedési helyzet folyamatosan romlott, ezért nem ülhettünk karba tett kézzel”, mondta a dévai rendőrparancsnok-helyettes. A legtöbb gondot az ittas vezetők és a gyorshajtók okozták, valamint, hogy az autósok többsége nem használta a biztonsági övet.

A Magyarországon is komoly problémát jelentő ittas vezetésre például a bírságok drasztikus felemelésével reagáltak. Szlovéniában akik ittasan ül a volán mögé, ha elkapják,

  • 0,24 ezrelék véralkoholszintig 300 eurós bírósággal büntetendő.
  • 0,25 és 0,38 ezrelék között 600 euró a büntetés, plusz 24 órára bevonják a jogosítványát és kap még 8 büntetőpontot is.
  • 0,39 és 0,53 ezrelék között a bíróság már 900 euró, plusz 24 órás jogosítvány bevonás és 16 büntetőpont,
  • 0,54 ezrelék felett 1200 euró, 12 órára előzetesbe kerül a részeg sofőr, és kap még 18 büntetőpontot is, ami azt jelenti, hogy fél év múlva jelentkezhet új tanfolyamra, vizsgára. Addig is részt kell venni néhány tanfolyamon, pszichológiai vizsgálaton.

Mivel Szlovéniában is ismert az a mondás, hogy nem a jogosítvány vezeti az autót, hanem a sofőr, és az autósok egy részét ott sem zavarja, ha nincs jogosítványa, s az sem, ha rendszeresen megbírságolják a rendőrök, a szlovén rendőrség külön akciócsoportot állított fel a notórius és súlyos szabályszegők ellen. Követik őket mindenhova, s akit szabálysértésen érnek, azonnal lecsapnak rá és megbüntetik.

A Szlovéniában is sok halálos tragédiát okozó illegális gyorsulási versenyek résztvevőitől pedig az eljárás végén elkobozzák az autójukat. „Ha új, drága és jó autóról van szó, eladjuk, hogy legyen pénzünk – mondta Manfred Kepe –, a régebbi vagy rossz állapotú kocsik mennek a présbe”.

A szlovén rendőrségnél előírás, hogy a lézeres sebességmérőknek naponta legalább öt órát „dolgozniuk” kell. Emellett tartanak olyan napokat, amikor egy-egy különösen veszélyes útszakaszon koncentrálják az adott kapitányság összes sebességmérőjét.

Időszakosan kétórás ad hoc sebességméréseket is tartanak a kapitányságok. Akit ilyenkor elkapnak, félreállítják, mivel nem mindegyik sebességmérőnek van memóriája, megmutatják az autósnak, hogy mennyivel haladt, erről jegyzőkönyvet vesznek fel, majd feljelentik az illetőt.

F.Gy.A.