A versenypályán nincs szembejövő forgalom!

  • Attól még senki nem lesz autóversenyző, hogy bármikor képes tövig nyomni a gázpedált
  • Felkerült az ORFK-OBB logója a Hungarian Police Rally Team versenyautójára
  • Gyerekeket, civileket tanít a TEK négyszeres magyar bajnok vezetéstechnikai oktatója
  • Sokak számára még az sem egyértelmű, mikor és hogyan kell alkalmazni jobbkéz-szabályt

Az Országos Rally Bajnokság május 14-16-án Eger és Ózd között megrendezett második futamára új szponzorral bővült a Hungarian Police Rally Team támogatói köre. A stílszerűen a 112-es rajtszámmal induló Hoffer Zsolt alezredes rallyversenyek igényeihez igazított 1497 köbcentiméteres és 215 lóerős Ford Fiestáján megjelent az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság logója is.

A külcsínt tekintve rendőrségi autókra hajazó (de nem rendőrautó) versenyautó és a Hungarian Police Rally Team így már formálisan is a baleset-megelőzés szolgálatában állt.

Bár tulajdonképpen ez eddig is így volt. Annyi változott csupán, hogy felkerült a Fordra az ORFK-OBB logója és intézményesült a munkakapcsolat a csapat és a rendőrség baleset-megelőzéssel foglalkozó egységei között.

A Ford pilótája, Hoffer Zsolt főállásban a Terorrelhárítási Központ Gépjármű Vezetéstechnikai Osztályának a vezetője, közel húsz éve meghatározó szakértője a belügyi gépjármű-vezetéstechnikai képzéseknek. Nem mellesleg szintén húsz éve autóversenyző is. Eddig négy magyar bajnoki címet nyert.

Ő és csapata az elmúlt hat évben a versenyek előtt és alatt folyamatosan azon dolgozott, hogy javítsa és bővítse a kíváncsiskodók közlekedésbiztonsági ismereteit. Önkéntes baleset-megelőzési munkájukat karolta fel most az ORFK-OBB.

Programjukat eddig is folyamatosan bővítették, lehetőségeikhez méreten és persze az érdeklődők igényei szerint. Ma már egy több száz négyzetméteres „mini” vezetéstechnikai tréningpálya is utazik a stábbal a Hungarian Police Rally Team kamionján. Az ORFK-OBB-vel kötött megállapodás értelmében ehhez a mozgó tréningpályához települnek ki a jövőben az egyes versenyek helyszíne szerint illetéke megyei rendőr-főkapitányságok baleset-megelőzési osztályainak munkatársai a maguk pavilonjaikkal, programjaikkal és bemutatóikkal.

Mint korosztályából a legtöbb rallyeversenyző, Hoffer Zsolt is kereklámpás Zsigulival kezdte a pályafutását. Az autósport és rendőri karrierje a kezdetektől párhuzamosan haladt. 2006 óta oktat a rendőrségen vezetéstechnikát, 2008 óta versenyez az első osztályban. Több ezer embert tanított meg profi módon vezetni. Azt mondta, olykor látszólag egészen kis dolgokon múlik, hogy ki mennyire vezet biztonságosan. Olyan apróságokon is, mint a helyes kormányfogás, az ülés megfelelő, azaz a sofőr testalkatához, vezetési szokásaihoz szabott beállítása.

A biztonságos vezetéshez mindemellett elengedhetetlen, hogy a sofőr tudja, milyen veszélyeket tartogathat számára egy-egy közlekedési szituáció, és hogyan kell reagálnia az adott esetben ahhoz, hogy ne történjen baleset! Ismerje fel időben a veszélyes helyzeteket!

Vezetéstechnikai oktatóként a versenyeken szerzett tapasztalatát is megosztja a rendőrök ki- és továbbképzése során.

Sokan képzelik és el is hiszik magukról, hogy ők is képesek az autójukkal arra, amire egy rallyversenyző, és sajnos gyakran úgy is hajtanak az utakon, mintha versenypályán lennének. Legtöbbjük azonban ténylegesen épp csak annyira tud vezetni, amennyire a gépjárművezetői tanfolyam sikeres elvégzése után a kezdő sofőrök általában tudnak. Vagy még annyira sem. El tudnak indulni az autóval, meg tudnak állni és képesek többé-kevésbé biztonságosan elvégezni bizonyos manővereket, ennyi a tudásuk.

Ez azonban édes kevés ahhoz, hogy valaki nagy sebességgel közlekedjen és manőverezzen az úton, pláne, hogy versenyzőnek gondolja magát és akként viselkedjen.

Hogy mi a különbség az utakon esztelen száguldozók és egy képzett rallyversenyző között, aki nem mellesleg rendőröket is oktat a gyors, de biztonságos vezetésre? Hoffer Zsolt szerint ő ismeri az útvonalat a pályán, amin vezetnie kell, a mitfárerével bejárja az egész pályát, felír minden kanyart és bukkanót, amire figyelni kell a verseny közben. Ebből az itinerből „olvassa vissza” a mitfárer a pályát a verseny közben, a pilóta így mindig előre tudja pontosan milyen veszéllyel kell számolnia.

Nem elhanyagolható különbség az sem, hogy a rallyversenyző biztos lehet abban, hogy szemből senki nem bukkan fel hirtelen a semmiből, mert lezárt úton versenyzik.

A közutakon ugyanakkor másokra is figyelni kell, alkalmazkodni kell a többiekhez, a forgalom dinamikájához!

Hoffer szerint saját és autója képességeivel pontosan tisztában kell lennie annak, aki – nemhogy versenyezni, hanem csupán – az átlagosnál gyorsabban akar autózni. A nagy (nagyobb) sebesség más vezetéstechnikát igényel, mintha valaki a nagyvárosi csúcsforgalomban vezet. Sokkal nagyobb koncentrációt igényel, és ez akkor is igaz, ha egyébként a sofőr nem lépi át az adott úton megengedett maximális sebességet.

A TEK vezetéstechnikai osztályvezetője elengedhetetlennek tartja a gyors és pontos helyzetfelismerést. Ahogy azt is, hogy a sofőr pontosan tudja mit kell tennie a különböző (veszélyes) szituációkban, legyen szó egy hirtelen jött esőről, egy a semmiből előbukkanó másik jármű vagy bármilyen más akadály kikerüléséről.

Nem elég csak elméletben tudni, mit kell tenni akkor, ha ez vagy az történik!  Alaposan be is kell gyakorolni a vészhelyzet elhárításához szükséges teendőket, mozdulatokat. Éles szituációban nincs idő lépésenként végiggondolni, hogy mit is kell tenni ilyenkor! Olyankor a másodperc tört része alatt, reflexből kell a helyes megoldást pontosan végrehajtani.

Komoly ön- és járműismeret kell ahhoz, hogy valaki felelős gépjárművezetőnek mondhassa magát, magyarázta az alezredes, aki hozzátette: Nem akarja kritizálni az autósiskolákat, de lehetséges, hogy a jövőben többet és mást kellene tanítaniuk a gyakorlati foglalkozásokon, mint amiket ma tanítanak.

Másfelől viszont az autóvezetőknek is tisztában kell lenniük azzal, hogy a személyes adottságaikkal, gyakorlatukkal meddig mehetnek el, hol húzódnak a képességeik határai. És persze azzal is, hogy az autójuk pontosan mire képes. Régen rossz, ha egy veszélyes szituációban derül ki, hogy még sem tapadnak olyan jól a gumik, mint gondolták, vagy hogy az autó mégsem fekszik olyan jól az úton, mint a gazdája remélte.

Sem ezt, sem azt nem szabad azonban a forgalomban tesztelni. Azért vannak tréningpályák, hogy ott mindenki kipróbálhassa magát és az autóját. Ott, és csak ott lehet és szabad feszegetni a határokat, mert ott szükség esetén szakértőktől segítséget kaphatnak az autóvezetők.

Hoffer és csapata a versenyek előtt és alatt minden korosztály számára kínál érdekes és tanulságos feladatokat, gyakorlati kihívásokat vezetési ismereteik elmélyítésére. Játékos bemutatókat a kicsiknek, felkészültséget igénylő teszteket a szüleiknek.

Kezdetben a gyerekekre fókuszáltak, hiszen ők a legfogékonyabbak az újra és ők még szabály- és mintakövetők. Az alezredes nem kívánt találgatásokba bocsátkozni arról, hogy mikor, hol és mitől „romlanak el” azok a gyerekek, akik még kijavítják a szüleiket, amikor azt mondják: Na, akkor most átmegyünk a zebrán, hogy „apu, az nem zebra, hanem gyalogos-átkelőhely”!

Ma már minden korosztály talál magának érdekes és hasznos információt, elgondolkodtató feladatot és kihívást a Hungarian Police Rally Team sátra és kamionja körül, ahol a szülők megmérettethetik tudásukat a mini-tréningpályán, kerékpárral vagy akár gokarttal is, bárki kipróbálhatja a részegséget szimuláló szemüveget, ami mindenkit meg- és rádöbbent, hogy milyen nagymértékben ronthatja az alkohol a reflexeit, a vezetési képességét.

Az autósport sokakat vonz, van, akit a sebesség, van, akit a technikai megoldásai miatt. Hoffer Zsolt szerint az érdeklődők ugyanakkor néha a legalapvetőbb közlekedési szabályok alkalmazásával kapcsolatban tesznek fel kérdéseket. Őt is meglepte például, mondta, hogy a jobbkéz-szabály sem mindenki számára egyértelmű és sokak számára nem világos, hogy mikor, hogyan kell alkalmazni.

Mások a hirtelen előálló problémák megoldására keresik a választ a stábnál. Például, hogy miképpen lehet visszaszerezni az uralmat egy túl- vagy egy alulkormányzott autó felett. És ők abban a reményben válaszolnak a feltett kérdésekre, hogy így talán sikerül megelőzni egy balesetet, vagy legalább azt elérni, hogy vészhelyzetben a sofőr jobban reagáljon, mint korábban tette volna és emiatt, ha be is következik a baleset, nem lesznek olyan súlyos következményei, mint a tanácsaik nélkül lehettek volna.

Hoffer Zsolt azt mondja, soha nem szabad elfelejteni, hogy az út nem versenypálya és, hogy az autóversenyzés sem egyenlő az esztelen száguldozással. Egy rallyversenyző előrelátó és óvatos (bizonyos értelemben defenzív) vezető. A hétköznapi autósokkal ellentétben azonban ő az előzetes pályabejárásnak, a mitfárerének és az itinernek köszönhetően jóval nagyobb távolságra „lát be” előre. Pontosan ismeri saját és autója képességeit, és amit a legfontosabb: Lezárt úton hajt, ezért nem kell másokkal és a sebességkorlátozással foglalkoznia.

F. Gy. A.