A vétlen sofőrnek esélye sem volt a menekülésre!
- Vádat emelt a Győri Járási Ügyészség a júniusban az M85-n a forgalommal szembe autózó 80 éves sofőr ellen.
- Bármennyire is egyértelműnek tűnik, hogy merre kell felhajtani a sztrádára, évente 30-40 autós valamiért elhibázza az irányt.
- Amikor a Magyar Közút az információs tábláin a forgalommal szembe haladó autósra figyelmeztet, húzódjon a külső sávba és lassítson.
A napokban emelt vádat a Győri Járási Ügyészség az ellen a 80 éves férfi ellen, aki – mint korábban mi is beszámoltunk róla – júniusban súlyos balesetet okozott az M85-ös autópályán. A nagycenki felhajtónál a rossz oldalra hajtott fel a pályára és a forgalommal szembe autózva indult Sopron irányába.
A vádirat szerint a férfi legalább öt percet autózott a sztrádán szembe a forgalommal, amikor karambolozott egy másik személygépkocsival, ami épp egy kamiont előzött. Esélye sem volt már a vétlen sofőrnek kitérni a szemből érkező autó útjából a külső sávba.
Mindkettőjük szerencséjére az autópálya elég széles volt ahhoz, hogy – ha az ütközést nem is, de – a frontális ütközést elkerüljék. Igaz, mint a legtöbb balesetnél, itt is a vétlen autó vezetője szenvedett súlyosabb sérülést. Az ő autója először a balesetet okozó kocsival ütközött, majd a szalagkorlátnak, végül az általa épp előzött kamion oldalának csapódott.
A vétlen autó vezetője súlyosan megsérült, a balesetet okozó 80 éves férfi és utasa könnyű sérüléseket szenvedett.
A Győri Járási Ügyészség közúti baleset okozásáért emelt vádat a férfi ellen, aki – ha a bíróság bűnösnek mondja ki –, akár egy év szabadságvesztéssel is büntethető. Az ügyészség a vádemelésről kiadott közleményében nem tért ki arra, hogy a konkrét esetben rács mögé küldené-e az idős sofőrt, azt azonban, mint írták, indítványozták, hogy a bíróság tiltsa el őt a gépjárművezetéstől.
Az autópályákat is kezelő Magyar Közút az elmúlt években úgynevezett eseményfelismerő kamerák és szenzorok sorát telepítette és telepíti a későbbiekben is oda, ahol még nincsenek, amelyek azonnali riasztást adnak, ha érzékelik, hogy valaki a menetiránnyal szemben halad a sztrádán. Vala-mennyi fel- és lehajtónál megduplázott, -triplázott tábla és útburkolati jelzésekkel is segítik a tájékozódást. Céljuk, hogy belátható időn belül a gyorsforgalmi utak valamennyi lehajtó-ágán legalább két tábla figyelmeztessen az egyirányú forgalmi rendre.
Bár a sztrádák le- és felhajtóit úgy tervezték és úgy is építették meg, hogy a megfelelő irányba vezessék az autósokat, szinte havonta előfordul egyszer-kétszer, hogy valaki mégsem tartja nyilvánvalónak, hogy merre kell mennie. Nem egy felvételt készült olyan autósokról is, akik – amikor a felhajtó végén, a gyorsítósáv kezdetén – észrevették, hogy rossz irányba haladnak, egyszerűen megfordultak.
És nekik még mindig van jogosítványuk!
Annak ellenére, hogy minden vezetői engedéllyel rendelkező sofőrnek tudnia kell, kellene, hogy az autópályát a párhuzamos közlekedésre találták ki, ott nem forgolódunk, de még csak nem is tolatunk! Az egyes pályaoldalakon lévő összes sávban csakis egy irányba szabad haladni.
Ehhez képest még hivatásos sofőrök is fordultak már szembe a forgalommal autópályán.
A rendőrség, mint korábban megírtuk, három évre visszamenően mintegy száz esetet elemzett. Azt vizsgálták, kimutatható-e bármiféle tendencia, hasonlóság az esetek között, tipizálhatók-e a tragédiával fenyegető ámokfutások bármilyen szempontok szerint is. Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője a Közlekedésbiztonságnak akkor azt mondta:
„Teljes bizonyossággal csak az derült ki, hogy egyik városi legenda sem állja meg a helyét! Nem tipizálhatók sem utak, sem a csomópontok, sem életkor, állampolgárság vagy lakhely szerint a sofőrök”.
Nem igaz az sem, hogy csak az idősek, vagy a szórakozni siető fiatalok, a fáradt sofőrök vagy az ismeretlen helyen autózók szoktak inkább szembe menni a forgalommal.
Bár a frissen átadott M30-on egy hét alatt hárman is szembe mentek a forgalommal, még az sem jelenthető ki, hogy csak az újonnan átadott sztrádákon fordulnának elő gyakrabban ilyen esetek (mert az ott élők még nem szokták meg, hogy autópályán közlekednek), de az sem, hogy csak a régi, kevésbé látványosan és egyértelműen kitáblázott pályákon történne több ilyen eset.
Mivel 130-as tempó mellett a frontális ütközés az autópályán jószerivel csak csodával határos szerencsével élhető túl, a szakemberek mindenkit óvatosságra intenek. És arra kérnek, hogy figyeljék a pályákon kihelyezett információs táblákat. A közútkezelő azokon figyelmezteti a közlekedőket egyebek között arra is, ha valahol a forgalommal szembe hajt egy autós.
Emellett fontos, hogy az autósok előre is nézzenek, ne csak a visszapillantóba – már aki egyáltalán törődik azzal, ha egy nála gyorsabban haladó autó közeledik felé, esetleg már utol is érte. Sokan vezetnek úgy, olykor e sorok írója is, hogy előre csak félszemmel figyel, hogy észrevegye, ha valaki előzésbe kezd előtte. Arra ugyanis senki nem gondol – pedig, sajnos kellene –, hogy egyszer csak szemből érkezik valaki és menekülni kell előle!
Valószínűleg az M85-ön történt baleset vétlen szereplői sem akartak hinni a szemüknek, amikor egyszer csak szembe száguldott velük a későbbi vádlott. Bár a Magyar Közút két kamerájának a felvételeit összenézve úgy tűnhet, a kamiont előző sofőrnek lett volna még ideje kimenekülni a szélső sávba és így elkerülni a balesetet, a látszat alighanem csal.
Egy 130-as tempóval haladó autó 36 métert tesz meg másodpercenként. Mivel a szembe jövő is ugyanennyit, másodpercenként 72 méterrel közelít egymáshoz a két autó. Ilyen extrém közlekedési helyzetekre a legtöbb autós nincs, talán nem is lehet felkészülve, így vélhetően lassabban hoznak döntést is, hogy mit is kellene tenniük. Így akár 200 métert is megtehet egymás felé a sztrádán a jó és a rossz irányba száguldó autós. Ezért is állítja a 80 éves sofőr ellen benyújtott vádiratában az ügyészség, hogy a vétlen sofőrnek már esélye sem volt elkerülni a balesetet.
A Magyar Közút azt javasolja, ha az információs táblán feltűnik a figyelmeztetés „Vigyázzon, mert egy jármű a belső sávban szembe halad a forgalommal”, mindenekelőtt igyekezzen megőrizni a nyugalmát, és lassítson! Húzódjon ki a külső sávba amint teheti és növelje a követési távolságot a saját és az ön előtt haladó autó közt. Ha biztosra akar menni, az első adandó alkalommal álljon meg egy pihenőhelyen vagy egy benzinkútnál, amíg a veszély el nem múlik.
Akkor is célszerű azonnal kimenekülni a külső sávba, ha azt látja, hogy szemből közeledik egy jármű!
Sok autós hivatkozott arra, hogy miért fordult szembe a forgalommal, vagy miért kezdett tolatni az autópályán (mindkettő tilos), amikor túlfutott a kihajtón, ahol el kellett volna hagynia a sztrádát. Ezzel azonban csak azt érték el, hogy a rendőrségnek már kétségei sem lehettek, hogy az illetők tudatosan szegték meg a vonatkozó KRESZ-szabályokat, azaz nem egy pillanatnyi figyelmetlenségről van szó az esetükben.
A gyorsforgalmú utakon kellően sűrűn vannak nálunk le- és felhajtók, ahol szabályosan megfordulhat egy autós és visszatérhet ahhoz a kihajtóhoz, amit előzőleg eltévesztett. Ezért a túlfutás nem mentség, és semmire nem lehet magyarázat!
Amennyiben Ön tévedne el egy felhajtón a közútkezelők azt javasolják, mindenekelőtt kapcsolja be a vészvillogót és lehetőség szerint húzódjon a leállósáv szélére vagy forgalmi sávon kívülre és álljon meg! Vegye fel a láthatósági mellényét, szálljon ki az autóból, a lépjen át a szalagkorláton és hívja a 112 segélyhívó számot! Várakozzon a korlát mögött, amíg megérkezik a segítség. Semmiképpen ne tolasson vissza a felhajtóra és ne akarjon megfordulni!
F.Gy.A.