A villanyautó ritkábban akad el?

  • A háromévesnél nem idősebb autók között az elektromosok ritkábban hagyták cserben utasaikat Németországban, mint a belsőégésűek.
  • Úgy tűnik, a gyártók mostanra megtanulták a villanyautókat jól összeszerelni, miközben a hagyományosokon igyekeznek spórolni.
  • A német Sárga Angyalokat leggyakrabban a 12 voltos akkuk lemerülése miatt riasztották, ezt követik a motorhibák, majd a gumiabroncsok és a zárak.

Forrás: adac.de

Aki használt autó vásárlására adja a fejét, szeretne objektív forrásból tájékozódni, mely gyártmányok megbízhatóbbak, melyekkel lesz problémamentes az együttélés. Kell-e hitelesebb forrás, mint a német Sárga Angyaloké, akik évente több millió problémás autóhoz szállnak ki? Minden sofőr rémálma, hogy nyaralni indul a családjával, de félúton történik valami, ami miatt a jármű az út szélén kénytelen várni a felmentő sereget.

Ugyanakkor az elakadásjelző statisztikák nem tartalmazzák a lassan, de folyamatosan kialakuló bajokat: például, hogy kifogy a motorból az olaj, elfogy a fékbetét, lerakódik a koksz a hengerfejben, meg a többi. Vagyis a Sárga Angyal statisztikák csak a hibák egy részét jelzik, de mindenképpen érdekes látleletet adnak a jelenleg forgalmazott személyautók – elektromosok és hagyományosak – rendelkezésre állási hajlandóságáról.

Míg 2023-ban mintegy 3,5 millió, addig 2024-ben már több mint 3,6 millió meghibásodáshoz hívták ki az ADAC, azaz a német autóklub szerelőit. A Sárga Angyalokra január hónapban volt a legnagyobb igény, amikor mintegy 377 ezer hívásra került sor. Az elektromos autók számának növekedésével az utakon az e-autók meghibásodásainak száma is emelkedik: 2024-ben 43 678 alkalommal hívták ki a Sárga Angyalokat az e-autók tulajdonosai, ami 46 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest. Az elektromos autókat érintő meghibásodások számának növekedése azonban nem ad okot aggodalomra, hiszen az elektromos meghajtású modellek abszolút száma is növekszik. Az elakadási statisztikákban idén először három olyan évet tudtak összehasonlítani, amikor nagy számban jelentek meg az e-autók.

Az ADAC a 2020/2021/2022-es hívási adatok segítségével össze tudta hasonlítani a belső égésű (dízel és benzines) és a tisztán elektromos meghajtású járműveket. A belső égésű motorok ezer járműre jutó meghibásodásainak száma meghaladja az elektromos járművekét. Csaknem tíz, 9,4 út szélén maradás jutott a belső égésű motorokra, de csak 3,8 az elektromos autókra. A meghibásodási arány csökkenése feltehetően azzal magyarázható, hogy az elektromos járművek első néhány évének számos kezdeti problémáját a gyártók megtanulták kijavítani.

A jelenlegi adatok megerősítik azt a tendenciát, hogy az elektromos autók, amelyek lényegesen kevesebb alkatrészből állnak, megbízhatóbbak lehetnek, mint a belső égésű motorok. Ugyanakkor továbbra is kérdés, hogyan alakul az arány a következő években.

Évek óta az indítóakkumulátor okozza a legtöbb problémát a német autóflottában: 2015-ben például a meghibásodások 35,7 százalékát a 12 voltos akkumulátor okozta. A 2020-as koronavírus-járvány csúcspontján az akkumulátor meghibásodásának gyakorisága 46,3 százalékra ugrott. A 2024-es évben a meghibásodások 44,9 százalékát az akkumulátor lemerülése okozta.

A meghibásodások második számú oka a motorproblémák vagy a motor elektronikájával kapcsolatos problémák (22,1 százalék). A belsőégésű motorok esetében ezek a befecskendező és gyújtásrendszerek, míg az elektromos autóknál a nagyfeszültségű rendszer. Az indítómotorral, a generátorral, a jármű elektromos rendszerével vagy a világítással kapcsolatos meghibásodások a harmadik helyen állnak (10,6 százalék). Ezt követik a gumiabroncsok (8,8 százalék) és a zárrendszerek (6,9 százalék) hibái.

Az ADAC gyártmány és modell szerinti bontásban is közzétette az adatokat. Különösen szembetűnő, hogy a Toyota modellek milyen rosszul teljesítettek az elmúlt két évben. Ez azért meglepő, mert a japán márka a múltban joggal szerzett hírnevet a megbízható autók építésével. A Toyota mindezt azzal magyarázta, hogy ezeknél a modelleknél az indítóakkumulátor nem működött megfelelően. Az érintett járművek akkumulátorait azóta sok esetben kicserélték nagyobb teljesítményű változatokra.

N.V.