A zöld átállás túl drága a német autósok szerint

  • A mobilitás megfizethetőségét tartja a legfontosabbnak a német autósok 82 százaléka az ADAC felmérése szerint.
  • A közlekedésbiztonsági kihívások között előkelő helyen áll (74 százalék) a legalizált kannabisz okozta veszély.
  • Az elektromos meghajtású járművek problémái közül az utcai e-töltők árai szerepelnek az első helyen.

A német zöldek által dominált “jelzőlámpa-koalíció” tevékenységének egyik eredménye, hogy Európa legerősebb gazdasága, a kontinens egyik leggazdagabb országa autósainak központi problémájává a mobilitás – és azon belül az autózás – megfizethetősége lett. A német autóklub, az ADAC által megrendelt közvélemény-kutatás szerint az A-ból B-be való eljutás költségei a legtöbb embert aggasztják: a válaszadók 82 százaléka szerint a megfizethető mobilitás az egyik legfontosabb közlekedési és mobilitási kérdés, amellyel a most alakuló CDU/CSU-SPD kormánynak foglalkoznia kellene.

Az európai zöld átállás költségei immár erőteljesen megmutatkoznak a mobilitás területén. Az új autók ára tíz év alatt megduplázódott, az elektromos járművek ára az átlagos jövedelműeknek még Németországban is megfizethetetlen, a hagyományos belsőégésű autók pedig nemcsak drágábbak, de sok szempontból gyengébb minőségűek, drágábban fenntarthatóak lettek. Mindezek eredőjeként már nemcsak a hagyományosan gyengébb vásárlóerővel rendelkező kelet-közép-európai országokban, de Németországban is nő a gépkocsipark átlagéletkora.

Az elszabaduló költségek miatt felmerült a kérdés, hogy vajon állampolgári jog-e a saját tulajdonú gépkocsi fenntartása? A zöld elkötelezettségű, és jellemzően nagyvárosi fiatal felnőttekből álló aktivisták és újságírók szerint a fejlett közösségi közlekedés, az autómegosztás, az elektromos kerékpár, valamint a mikromobilitási eszközök megkérdőjelezhetővé teszik a személygépkocsik használatának a létjogosultságát. Csakhogy vannak bizonyos élethelyzetek, egészségi állapotok és topográfiai adottságok, amelyek esetében a személygépkocsi továbbra sem helyettesíthető. A kisvárosokban, ahol nem tartanak fenn közösségi közlekedést, illetve az ezeknél is kisebb településeken már az egészséges középkorú lakosok munkába járása sem oldható meg személyautó nélkül. A kisgyermekes családok, idősek, mozgásukban korlátozottak mobilitása pedig a nagyvárosokban is feltételezi a személyautó használatát. A mobilitás elszabaduló költségei pedig végső soron a gazdaság versenyképességét veszélyeztetik.

A német autósok szerint nemcsak a járművek túl drágák, de több pénzt kellene fordítani az infrastruktúrára: az utakra, a vasúti pályákra is. A közlekedésbiztonság szempontjából pedig kiemelt feladatnak tartják a kannabisz fogyasztásának az ellenőrzését.

Ami a részletes eredményeket illeti: a mobilitás megfizethetőségének biztosítása a megkérdezettek 82%-a számára kiemelkedően fontos, az úthálózat fenntartása és bővítése 68%, a vasúti hálózat fenntartása és bővítése 67%, a közúti biztonság növelése 66% számára kiemelt cél.

A legfontosabb éghajlatvédelmi intézkedésként a megkérdezettek 77 százaléka szeretné, ha a Deutschlandticket (a németországi ország- és megyebérlet) hosszú távon biztosítva lenne, és nem drágulna tovább. Ahhoz, hogy minél többen térjenek át elektromos autóra, 71 % szerint a nyilvános töltőállomások árainak csökkentése elengedhetetlen.

Ugyanakkor csak a megkérdezettek 49 százaléka támogatja az e-autók vásárlásának az állami támogatását.

Amikor kifejezetten a közlekedésbiztonság javítását célzó intézkedésekről kérdezték, a válaszadók 83%-a úgy vélte, hogy a tehergépkocsi-vezetők fáradtságának megelőzését célzó intézkedések – például több parkolóhely biztosítása az autópályákon – a saját védelmük miatt is fontos. Továbbá 75% támogatja az útfelületek újratervezését, például a személygépkocsik, a kerékpárosok és a gyalogosok számára külön útvonalak kialakítását a balesetek számának csökkentése érdekében.

A kannabisz részleges legalizálása a jelek szerint nyugtalanítja a lakosságot: 74%-uk szeretné, ha tanulmányokat készítenének a kannabiszfogyasztás balesetekre gyakorolt hatásairól, hogy szükség esetén kiigazítsák a közúti közlekedési törvényeket.

Az ADAC számára a felmérés azt mutatja, hogy egy új kormánynak a jobb és megfizethetőbb tömegközlekedési szolgáltatásokra kellene összpontosítania.

Emellett fontosnak tartják, hogy az intézkedések elősegítsék a fenntarthatóságot, de ne terheljék tovább a lakosságot. A mobilitásnak mindenki számára megfizethetőnek és elérhetőnek kell maradnia.

N.V.