Adj utat a segítségnek!
- Egy, de ritkán alkalmazott KRESZ szabály, ami pedig emberéleteket menthet.
- Nagy Bálint államtitkár felhívása az „Adj utat a segítségnek!” kampányban
- Figyelem: ünnepek után is lesz még vendégmunkás-áradat a magyar utakon!
Létezik egy KRESZ szabály, amit a tapasztalatok szerint sokan nem ismernek, vagy ha mégis, nem alkalmaznak a gyakorlatban. Pedig betartásával olykor életeket menthetnek, nem mellesleg sok kellemetlenségtől, például szűk helyen kényszerűségből végrehajtandó gyors manőverezéstől is megmenthetné a magukat.
Ez a szabály KRESZ 37§ (8) bekezdése, ami kimondja:
Az azonos irányú forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetén a megkülönböztető jelzést használó járművek akadálytalan továbbhaladásának biztosítása érdekében a belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére kell húzódni, az egyéb forgalmi sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges mértékben jobbra kell húzódni, és amennyiben az így kialakuló „folyosóban” a biztonságos elhaladás szükségessé teszi, a forgalmi sávokat kijelölő terelővonalak átlépésével kell haladni és megállni.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium a Magyar Közúttal közösen „Adj utat a segítségnek!” címmel decemberben kampányt indított, hogy felhívja a járművezetők figyelmét a szóban forgó KRESZ szabályra és általában a biztonsági folyosó kialakításának fontosságára, hiszen ezzel életet menthetnek a közlekedők.
Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár a kampány kezdetén Facebook oldalán hívta fel a figyelmet erre a szabályra és a betartásának fontosságára. A cél, mondta, hogy segélyszolgálatok és a gyorsforgalmi utakat kezelő társaságok járművei egy-egy balesetet követően mielőbb a helyszínre érhessenek, életet menteni, megelőzni a további baleseteket, sérüléseket, letakarítani az útról mindazokat az anyagokat, amelyek veszélyeztethetnék a forgalom újraindulását.
Az utóbbi időkben nemcsak a segítségnyújtó hatóságok (a mentők, a tűzoltók és még a rendőrség is), hanem a gyorsforgalmi utakat kezelő társaságok diszpécserei is azt tapasztalják egy-egy balesetnél, hogy a közlekedők nem kezdenek el a forgalom lassulása esetén automatikusan lehúzódni és kialakítani a sávot az érkező segítségnek. Annak ellenére sem, hogy ez – mint már volt róla szó – a KRESZ-ben pontosan szabályozott előírás és kötelezettsége a közlekedőknek.
Bár ezen a téren is tapasztalható a közlekedési kultúra javulása, mind többen jelzik például az elakadásjelző működtetésével, ha torlódáshoz közelednek, vagy már oda is értek, és forgalmi okból megállni kényszerültek, az általános tapasztalat mégis az, hogy a segélyszolgálatok és beavatkozó egységeinek kék és sárga villogóval érkező járművei a legtöbbször nehezen verekszik át magukat az összezárt kocsisorokon.
Pedig, nem nehéz belátni: ha hamarabb és időben odaér a segítség, az akár életet is menthet, továbbá hamarabb indulhat újra a forgalom a balesetben érintett szakaszon.
A közútkezelők tapasztalatai szerint, míg a megkülönböztető jelzést használó járműveket, ha lassan is, de elengedik az autósok, az ő járműveik már nem ilyen szerencsések. A mentőknek csinálnak a leggyorsabban helyet az autósok, ha torlódásokban. A tűzoltó autókkal sem sokan mernek kereket akasztani, bár velük sok autós „izmozik” egy keveset, mielőtt elengedné.
A rendőröktől, a kocsikban lévő kameráktól is sokan tartanak, de meg inkább attól, hogy megunják, hogy nem engedik el őket és kiszállnak és megbírságolják őket…, mégis sok esetben nagy türelemre van szükségük a járőröknek, helyszínelőknek, hogy továbbhaladhassanak.
Ezzel szemben a közútkezelő üzemmérnökségeinek az autóit már vonakodnak elengedni, noha nekik is fontos szerepük van egy-egy baleseti helyszínnél. Segítenek a terelés kiépítésében és ők takarítják el a törmeléket, így minél később érnek ki, annál később tudják megindítani újra teljes pályán a forgalmat.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium döntése nyomán a Magyar Közút 200 molinót készíttetett és helyezett ki vagy adott át kihelyezésre a koncenssziós társaságoknak, hogy a teljes hazai gyorsforgalmi úthálózaton megjelenjen a felhívás: „Adj utat a segítségnek!”
A karácsonyi-szilveszteri időszak a nagy népvándorlások ideje, amikor nemcsak itthon kelnek útra tízezrével a családok, hogy együtt ünnepelhessenek szeretteikkel. Százezrével indulnak nyugat-európai munkahelyeikről, otthonaikból a török és balkáni vendégmunkások, hogy családjaik körében tölthessék az ünnepeket.
Január első napjaiban, heteiben ugyanez a vendégmunkás-áradat majd elindul visszafelé is! Akkor is várhatók dugók, torlódásuk, a megállás nélkül olykor ezer kilométert is levezető sofőrök kimerültsége, gyakori elalvása miatt ráfutásos, lesodródásos balesetek. Azok miatt pedig kilométeres dugók, amelyek felszámolását jelentően megkönnyítheti és felgyorsíthatja, ha az autósok a KRESZ vonatkozó előírását követve kialakítják a biztonsági sávot és szabad utat adnak a segélyszolgálatoknak és a közútkezelőknek.
F.Gy.A.