Ahol a KRESZ a lovasok melletti elhaladást is részletesen szabályozza…
- Az Egyesült Királyságban a rendszeres lovaglásnak napjainkban is jelentős hagyománya van.
- Ennek árnyoldala a lovakat és lovasokat érintő balesetek számában mutatkozik meg.
- A lovak természetüknél fogva ijednek meg akkor, ha egy jármű túl közel, vagy nagy sebességgel halad el mellette, ami könnyen baleset forrása lehet.
- Az elmúlt évben több mint háromezer olyan balesetet regisztráltak, melyben legalább egy ló volt érintve. A balesetek emberi életet szerencsére nem követeltek, de 58 ló pusztult el és 97 sérült meg.
- A Highway Code 2022. január 29-től hatályos módosítása alapján a járművek legfeljebb 10 mérföld/óra sebességgel haladhatnak el a lovak mellett, továbbá a járművezetőknek legalább két méteres biztonságos oldaltávolságot kell tartaniuk.
- A British Horse Society (Brit Lovas Társaság) egy közlekedésbiztonsági kampányt folytat a szabályok jobb elmélyítése, és az ilyen balesetek megelőzése érdekében.
- A veszély szemléltetése érdekében egy rövidfilmet is készítettek, mely „első kézből” mutatja meg a sofőröknek, milyen érzés lovon ülni, amikor egy autó túl közel halad el az állat mellett.
- Jogszabályi, ill. egyéb – pl. táblával jelzett – tilalom hiányában a lovasoknak ugyanolyan joguk van az úton közlekedni, mint bármely más úthasználóknak, a balesetek megelőzése a szabályok ismeretét, valamint a közlekedők egymás iránti tiszteletét, türelmét és partnerségét feltételezi.
Bizonyára a jogosítvánnyal rendelkezők között is sokan vannak, akik nem ismerik azt a közlekedési szabályt, miszerint „állati erővel vont járművel, illetőleg hajtott (vezetett) állattal való szembetalálkozás esetében, ha a vezető feltartott karral jelzi, vagy egyébként megállapítható, hogy az állat ijedős, a jármű sebességét csökkenteni kell, illetőleg – a szükséghez képest – meg kell állni”. Ezt a szabályt a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975 (II.5.) KPM-BM együttes rendelet, azaz a KRESZ 32 §-ának (4) bekezdése írja elő. Vetítsük le ezt a szabályt arra az esetre, amennyiben egy gépkocsi vezetője haladása során lóvontatású járművel, illetve lovassal találkozik. Azt a lóvontatású jármű hajtójának, illetve a lovasnak kell jeleznie, amennyiben tudomása van arról, hogy a lova (illetve lovai) ijedősek. Kézjelzés adása esetén a gépkocsi vezetőjét lassítási, illetve megállási kötelezettség terheli. A KRESZ azonban nem határozza meg, hogy a sofőrnek milyen sebességre kell lelassítania, minthogy azt sem, hogy milyen esetben kell megállnia, továbbá a rendelet az állat melletti elhaladáskor tartandó biztonságos oldaltávolság konkrét mértékéről sem rendelkezik – ezáltal a hatályos szabályozás szubjektív mérlegelésre ad lehetőséget. Nyilvánvaló, hogy az imént említett közlekedési szituációval Magyarországon ma már csak elvétve találkozhatunk, de ennek lehetőségét teljeskörűen kizárni nem lehet (főként vidéki településeken, illetve azok közelében, de a Készenléti Rendőrség szervezetében is működik lovas alosztály, amely tagjai többek között határvédelmi és közrendvédelmi járőrözési feladatokat láthatnak el). Ilyen esetekben nem árt észben tartani, hogy a lovak (valamint más állatok) a mellettük történő közeli, illetve nagy sebességű elhaladáskor könnyen megijedhetnek, magatartásuk kiszámíthatatlanná válhat, ami azonnal komoly közlekedésbiztonsági kockázatok előidézője lehet.
A hazainál részletesebb és konkrétabb szabályozással találkozhatunk az Egyesült Királyságban, ahol a rendszeres lovaglásnak még mindig jelentős hagyománya, és ennek megfelelően számos követője van. A lóháton történő közúti közlekedésnek ugyanakkor árnyoldala is van, az pedig a balesetek és veszélyhelyzetek előfordulása, ami alapvetően a gyérebb forgalmú, gyakran egysávos vidéki utakon jellemző. A legfrissebb adatok azt mutatják, hogy 2024-ban 3 118 olyan közúti balesetet, illetve veszélyhelyzetet regisztráltak az Egyesült Királyság területén, amelyben legalább egy ló (illetve lovas) volt érintve. Ez egy magas érték, hiszen azt jelenti, hogy tavaly átlagosan minden nyolcadik napon történt egy-egy ilyen eset. A balesetek során 58 ló pusztult el és 97 sérült meg. Szerencsére ezek a balesetek az elmúlt évben emberéletet ugyan nem követeltek, de 80 lovas különböző fokú sérülést szenvedett. Az adatok arra is rávilágítanak, hogy az incidensek 81%-a azért következett be, mert a gépkocsi vagy túl közel, vagy pedig nagy sebességgel haladt el a ló mellett. A lovakat érintő balesetek sajátossága, hogy az esetek többségében nem történt közvetlen ütközés, a sérülések többsége az állat megriadására vezethető vissza.
Napjainkban a British Horse Society (Brit Lovas Társaság) egy közlekedésbiztonsági kampányt folytat ”Dead Slow” megnevezéssel, mely során a szervezet arra kér minden úthasználót, hogy gondolják át, hogyan kell szabályosan és biztonságosan elhaladni a lovak mellett, továbbá milyen hatást válthat ki a lovakból az, ha valaki túl gyorsan, illetve túl közel halad el mellettük.
A kampány keretében a British Horse Society felhívja a járművezetők figyelmét arra, hogy bár 2024-ben kismértékben csökkent a lovakat érintő közúti balesetek száma az előző évhez képest, ugyanakkor a tapasztalatok alapján egyértelmű, hogy a sofőrök jelentős része még mindig nincs tisztában az ilyenkor megtartandó közlekedési előírásokkal.
A lovak a természetüknél fogva ösztönösen reagálnak a veszélyekre, és késedelem nélkül, azonnal reagálva igyekeznek eltávolodni arról a helyről, ahol veszélyt éreznek. Még a legtapasztaltabb és legedzettebb lovakat is megijeszthetik az előre nem látható mozdulatok, a váratlan mozgások, a testközeli elhaladások, valamint a 10 mérföld/óránál nagyobb sebességgel haladó járművek, különösen, ha azok robbanómotorral rendelkeznek. A lovak megriadása könnyen veszélyhelyzet kialakulásához vezethet, és a bekövetkező baleset során nem csak a ló és lovasa, hanem a járműben utazók élete és testi épsége is veszélybe kerülhet. A veszély szemléltetése érdekében a British Horse Society egy rövidfilmet is készített, mely „első kézből” mutatja meg a sofőröknek, milyen érzés lovon ülni, amikor egy autó túl közel halad el az állat mellett. A kampány további üzenete, hogy a lovasoknak – amennyiben általános szabály, illetve jelzőtábla nem tiltja – ugyanolyan joguk van az úton közlekedni, illetve azon keresztben áthaladni, mint az autósoknak, vagy bármely más úthasználói csoportnak. A közlekedés valamennyi résztvevőjének megértése, tisztelete és figyelmessége szükséges ahhoz, hogy a közlekedés biztonsága mindenki számára biztosítva legyen.
G.I.