Ahol idegen motorosok rajzanak

  • Az emberek idegesek, agresszívek, udvariatlanok járművezetés közben.
  • A 66-os úton a motorosok rajzásakor a fokozott rendőri ellenőrzés sem elég.
  • Akit Baranyában megállít a rendőr, annak kötelező megfújni a szondát.

Forrás: facebook.com/MagyarKozut

Egy évtizedre visszamenőleg az idei a legszomorúbb év Baranya megyében – már ami a közlekedésbiztonságot illeti. Valamelyest csökkent ugyan a személyi sérüléssel végződő balesetek száma, az összbalesetszám azonban nőtt. Több enyhébb következményekkel járó esetet tart nyilván a megyei rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztálya, mint az előző tíz évben bármikor.

Azonban ami mindennél rosszabb képet fest a megye közlekedésbiztonságáról, az a halálos balesetek száma. Október végéig többen vesztették életüket Baranya útjain, mint tavaly egész évben!

„Személyes véleményem szerint nincs rend az utakon, és sajnos sok közlekedő fejében sincs rend. Az emberek idegesek, agresszívek, udvariatlanok vezetés közben, ami számtalan kockázatot hordoz magában” – mondta Kósa Anett őrnagy, a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője.

„Megelőzöm én ezt a mazsolát, miért cammog itt 50-nel, amikor akár hetvennel is mehetne.” Kósa Anett szerint az ilyen és ehhez hasonló hozzáállás jellemzi sok közlekedő viselkedését. Ennek következménye a sok, ha sérüléssel nem is mindig járó, de tetemes anyagi kárt és sok bosszúságot okozó kisebb-nagyobb baleset.

Baranyában, a Mecsek kanyargós hegyi útjain amúgy sem kell sok ahhoz, hogy valaki jobb esetben fának vagy egy út menti műtárgynak sodródjon, míg ha kevésbé szerencsés, áttérjen a szembejövők oldalára és belerohanjon egy másik, egy vétlen járműbe…

2020 2021
Személyi sérüléses balesetek száma 476 495
A balesetekben megsérültek száma 637 662
Halálos balesetek száma / Közlekedési balesetekben elhunytak száma 16 / 16 14 / 17
Súlyos sérülésekkel végződő balesetek / A sérültek száma 166 / 185 136 / 158
Könnyű sérüléses balesetek / Könnyű sérültek száma 294 / 436 345 / 487

„A legfőbb baleseti ok nálunk is a sebesség nem megfelelő megválasztása, ami sok esetben relatív gyorshajtást jelent. Jellemző, hogy nem hajtottak gyorsabban balesetet szenvedett sofőrök a megengedettnél, csak éppen még azzal a sebességgel sem voltak képesek bevenni egy-egy kanyart. Vagy ők maguk, mint autóvezetők, vagy a járművük nem volt alkalmas rá. Sokszor mindkét állítás lehet egyszerre is igaz”, jegyezte meg az őrnagy.

Mindazonáltal a további főbb baleseti okok Baranyában sem térnek el az országos átlagtól. A gyorshajtás után a kanyarodás és az elsőbbségadás szabályainak a megsértése következik, majd a figyelmetlenség.

Az ország legtöbb megyéjéhez hasonlóan ma már Baranya megyében sincsenek klasszikus baleseti gócpontok, olyan helyek, ahol rendszeresen történnek balesetek, de még nem tárták fel az okát, hogy miért, vagy ha már feltárták, nem sikerült még hathatós intézkedésekkel rákényszeríteni az arra közlekedőket, hogy legyenek körültekintőbbek. Legfőképpen, hogy tartsák be a közlekedési szabályokat.

„Vannak azonban olyan útszakaszaink, ahol minden erőfeszítésünk és a gyakori ellenőrzések dacára rendszeresek a balesetek. Ilyen a 66-os út Pécs – Mánfa közti szakasza, ahol évek óta vizsgáljuk, mi lehet az oka a nagy számú és gyakran rendkívül súlyos kimenetelű közlekedési baleseteknek. Nincs rá egyértelmű válasz”, mondta a közlekedésrendészet osztályvezetője.

Az évnek ebben a szakaszában talán kézenfekvő lehetne azt mondani, hogy a hegyek között már akár jeges, csúszós, sőt, akár havas utakra is ráfutnak a közlekedők olyankor is, amikor a városokban még hétágra süt a nap. A helyiek, a környék útjait rendszeresen használók tisztában vannak az itteni időjárási sajátosságokkal, és óvatosan vezetnek a kritikus szakaszokon. Azonban, akiknek nincs meg a kellő helyismeretük, könnyen bajba sodorhatják magukat a figyelmetlenségükkel.

„Sok arrafelé a motoros baleset – ha Baranya megye közlekedésbiztonságának van bármiféle sajátossága, akkor a motorosok tragédiáit feltétlen az első helyen említeném”, mondta Kósa Anett őrnagy. A Mecsek útjai az ország minden pontjából ide vonzzák a motorosokat, azonban sokan közülük nem tájékozódtak kellő alapossággal, nem készültek fel arra, hogy mi vár itt rájuk”, tette hozzá.

Pedig motoros berkekben mindig gyorsan terjednek a rendőri ellenőrzésekről szóló hírek, aki kicsit is figyel, jó előre tudhatja, hogy éppen hol tartanak ellenőrzést a baranyai rendőrök. És mégis.

„A hétvégi motoros rajzások idején a területileg illetékes rendőrkapitányság járőrei a szomszéd megyékkel összehangolt ellenőrzéseket tartanak. Sajnos sokszor ez sem számít. Sokan szeretnek vagánykodni anélkül, hogy tisztában lennének az útviszonyokkal, vagy éppen a saját és a motorjuk képességeivel”, jegyezte meg Kósa Anett, aki szerint a motoros balesetek áldozatainak, sérültjeinek a többsége nem környékbeli. Ők ugyanis nemcsak azt tudják hol lehet rendőri ellenőrzésre számítani, a veszélyes kanyarokkal is tisztában vannak. Persze, olykor ők is benéznek egyet-egyet.

Ami némi örömre ad okot a megyei közlekedésrendészet vezetőjének – de vélhetően ez nemcsak számára jó hír –, hogy a megyében alacsony az ittasan okozott balesetek száma és aránya egyaránt. A legfrissebb statisztika 7,51 százalékot mutat, ami jobb az országos átlagnál.

„Nemcsak a finn módszert alkalmazzuk – jegyezte meg Kósa Anett őrnagy. Évekkel ez előtt bevezettük már a megyében azt a gyakorlatot, miszerint minden rendőri intézkedés alkalmával meg kell szondáztatni a járművezetőket. Teljesen mindegy miért állították meg az adott járművet a rendőrök, az alkoholellenőrzést el kell végezni!”

Más a helyzet Mohács térségében, ahol az ittas kerékpárosok okoznak olykor baleseteket.

„De nem emelném ki Mohácsot! Ittas kerékpárosokkal sajnos a megye egész területén találkozunk”, hangsúlyozta a megyei közlekedésrendészet vezetője.

A kerékpárosok ihatnak és vezethetnek, feltéve, hogy képesek biztonságosan megülni a kerékpárjukat és önmaguk, de főleg mások veszélyeztetése nélkül haladni vele.

„Előfordult, hogy két kerékpáros ütközött össze, s mint kiderült, az egyik ittas volt”, mondta Kósa Anett, aki érezhetően nem tartotta olyan viccesnek a dolgot, mint amilyennek egy kívülálló találja.

F.Gy.A.