Ahol nem kötelező, ott is erősen ajánlott!
- Elkezdődött a téligumi-szezon! Nálunk nem kötelező, de erősen ajánlott az abroncscsere!
- Európában, de még az unión belül is „ahány ház, annyi szokás”, és ez a bírságokra is igaz!
- Mik a téli abroncsok főbb előnyei, és mit kockáztat az nálunk, akit ezek nem érdekelnek?
Elkezdődött a téligumi-szezon Európa-szerte. Nemcsak az unió országaiban, az egész kontinensen ajánlott a nyári abroncsokat téliekre cserélni, de nem mindenhol kötelező. Ahol azonban meghatározták mikortól kötelező felszerelni a téli abroncsokat, megbírságolják azokat, aki az előírt határidő után is nyári gumikkal közlekednek.
Egyes országokban az általánosnál nagyobb bírsággal sújtják azokat, akik a téli gumi időszakban nyári abroncsokkal közlekedve okoznak balesetet! A bírságok akár néhány száz euróra is rúghatnak.
- Ausztria: November 1. és április 15. között, amikor havas vagy jeges az út, kötelező a téli gumi, amelynek minimális profilmélysége 4 mm.
- Németország: Nincs meghatározott időszak, de téli időjárási körülmények között, azaz, ha fagy, havazik vagy ónos eső esik, jegesek az utak, kötelező. Fontos: 2024. októberétől csak az „Alpine” jelzésű, három hegycsúcsos, hópihe (3PMSF) rajzolattal ellátott téli abroncsok engedélyezettek.
- Franciaország: November 1. és március 31. között bizonyos hegyvidéki régiókban, az Alpok és a Pireneusok térségében például, kötelező az Alpine jelzésű téli gumik használata vagy hóláncnak kell lennie az autóban, amit szükség esetén használni is kötelező. A téli gumi, illetve hóláncköteles utakról érdemes előre tájékozódni, ha netán majd a szezonban Franciaországba indulnak síelni.
- Olaszország: Régiótól függően november közepétől április közepéig kötelező bizonyos utakon, például a hegyvidéki szakaszokon. Egyes helyeken, mint Aosta-völgy, októbertől kötelező a téli gumi.
- Norvégia: Téli körülmények között ajánlott, egyes területeken kötelező a téli abroncs felszerelése, de vannak országrészek, ahol hólánc használata is kötelező lehet. Arról, hogy az egyes országrészekben hol és mikor kötelező, illetve ajánlott a téli abroncs, esetleg még a hólánc is, a hatóságok táblákkal, és különböző honlapokon keresztül adnak tájékoztatást.
- Svédország: December 1. és március 31. között téli időjárás esetén kötelező a 3PMSF jelzésű abroncs használata. A svéd domborzati és időjárási viszonyokra tekintettel erősen ajánlott az autókban minimum egy tengelyre hóláncot is tartani.
- Finnország: December 1. és február 28. között téli gumi használata kötelező.
- Csehország, Szlovákia és Szlovénia: Kizárólag akkor kötelező a téli gumi, ha havas vagy jeges az út.
- Románia: Téli útviszonyok mellett kötelező a téli gumi használata, de nincs meghatározott időszak. A téli abroncsok minimális profilmélysége 1,6 mm. A szabály megszegése esetén a hatóságok bírságolhatnak.
- Horvátország: November 15. és április 15. között kötelező a téli gumi vagy hólánc használata havas, jeges útfelületeken. A 3PMSF jelzésű téli gumik ajánlottak. Az előírás megszegéséért pénzbírság járhat.
- Egyesült Királyság: Nem kötelező a téli gumi, de ajánlott havas és jeges körülmények között.
- Belgium, Hollandia és Svájc: Nem írják elő a téli gumit, de havas vagy jeges utakon, azaz télies időjárási viszonyok közepette ott is ajánlott.
- Dánia: Nem kötelező a téli gumi használata. A járművezetők szabadon dönthetnek a téli abroncsokról, de havas vagy jeges időben ajánlott.
- Luxemburg: Téli körülmények között, például havas vagy jeges úton kötelező a téli gumik használata. Bírságot szabhatnak ki a szabály megsértéséért.
- Észtország: November 1-től április 1-ig kötelező legalább 3 mm profilmélységű téli gumik használata. Szükség esetén a hólánc használata engedélyezett, de általában nem kötelező.
- Lettország: December 1-től március 1-ig kötelező még legalább 4 mm mélységű bordázattal rendelkező téli abroncsokkal közlekedni. A hólánc viszont kizárólag a hóval borított utakon engedélyezett.
- Litvánia: November 10-től április 1-ig minimum 3 mm profilmélységű téli abroncsok használata kötelező, és már akár a tüskés gumik használata is megengedett lehet, ám azok használatára speciális szabályok vonatkoznak.
- Lengyelország: A téli gumi használata nem kötelező, de erősen ajánlott. Előírás azonban, hogy – amennyiben azt használják – a profilmélység nem lehet kevesebb 4 mm-nél. Nem kötelező a hólánc sem, de az Alpokban szükség lehet rá, ezért célszerű az autóban tartani mindkét tengelyre elegendő teljes szettet.
- Spanyolország: Általában nem kötelező, de a hegyvidéki területeken, elsősorban a Pireneusokban kötelező a legalább 3 mm profilmélységű téli abroncs. Emellett a hegyi utakon a hatságok az időjárás függvényében elrendelhetik a hólánc és a téli gumik használatát is.
- Portugália: Nem kötelező a téli gumi használata. Azonban a Serra da Estrela hegyvidéki területein ajánlott, ahol időnként havasak lehetnek az utak.
- Magyarország: Nem kötelező a téli gumik használata, ám ha a hőmérséklet 7 Celsius fok alá süllyed, ajánlott. A hatályos szabályozás szerint a gumiabroncsok profilmélysége nem lehet kevesebb 1,6 mm-nél, de a téli gumik esetben a legalább 4 mm-es bordázat ajánlott a megfelelő tapadás érdekében. Hóláncot is csak akkor kell felszerelni, ha azt egy adott útvonalra és időszakra a hatóság és/vagy a közút kezelője előírja. Ezzel együtt még a hazai időjárási viszonyok mellett is hasznos lehet egy garnitúrát tartani az autójukban azoknak, aki rendszeresen járnak a hegyvidéki utakon.
Fontos: Bár Magyarországon nem kötelező a nyári abroncsokat téliekre cserélni sem a hideg (értsd 7 Celsius fok körüli vagy az alatti) időjárás miatt, sem, ha azt az útviszonyok amúgy indokolnák, nálunk is erősen ajánlott. És ennek számos oka van:
Rugalmasabbak maradnak, jobb a tapadásuk. A téli gumik gumikeverékébe olyan adalékanyagokat is kevernek, amelyek hatására az abroncs alacsony hőmérsékleten sem veszíti el a rugalmasságát, nem merevedik meg. Annyira legalábbis bizonyosan nem, mint egy nyári gumis. A nyári gumik – amiket arra terveztek és gyártottak, hogy nem melegben is helytálljanak – 7 fok alatt már sokkal könnyebben megcsúsznak.
8-10 méterrel rövidebb fékút: A jobb tapadás (azaz az abroncs rugalmasságának megmaradása) a gyakorlatban azt jelenti, hogy vizes, sőt, még havas, jeges úton is kisebb lesz a gépjárművek féktávolsága, mint nyári gumikkal. 50 km/h sebességnél akár 8-10 méter is lehet a különbség.
Vízelvezető, „kapaszkodó” mintázat: A téli abroncsokat felületét és bordázatát úgy alakították ki, hogy jobban „kapaszkodjon”, mint a nyári abroncsok, ugyanakkor nagyobb mennyiségű vizet is ki tudjon préselni a kerekek alól. Így jelentősen csökkenhet a nagyobb esőzések (hóolvadás, árvíz) idején az aquaplaning hatás kockázata, azaz, hogy az autó hirtelen „csónaknak érzi magát” és akként is viselkedik az úton.
Megbízhatóbb teljesítmény a hegyes-völgyes utakon: A téli abroncsok jobb kapaszkodó képességüknek, tapadásuknak köszönhetően biztonságosabb vezetési élményt és nagyobb stabilitást biztosítanak az utakon. Használatuk csökkenti a balesetek kockázatát – közlekedési, gépjármű vezetési szempontból – nehéz időjárási körülmények között is.
Nem büntetnek érte, ha nincs, de…: Mivel Magyarországon nem kötelező téli gumikkal közlekedni (ha csak külön tábla nem kötelezi a használatukra a közlekedőket), a hatóságok nem is bírságolnak azért, ha valaki télen is nyári gumikkal jár. Azonban a bírói gyakorlat nálunk sem hagyja szó nélkül az olyan baleseteket, melyekben a téli gumi használata esetén megelőzhető lett volna a tragédia vagy enyhíthető lett volna a kimenetele. Ha a szakértő megállapítja, hogy a téli gumival más lett volna a baleset kimenetele, szinte biztosra vehető, hogy a bíró ceruzája is vastagabban fog majd az ítélethozatalkor.
Európában, ahol kötelező a téli gumik használata, büntetik is azokat, akik nyári gumival közlekednek télen. A bírságok összege országonként és a körülmények függvényében gyakran változnak. Ezért érdemes tájékozódni indulás előtt az adott ország hivatalos oldalán vagy, ami talán még egyszerűbb, betartani az adott ország ide vonatkozó előírásait.
F.Gy.A.