Alig látszanak és gyorsan manővereznek!

  • Sajnos idén is súlyos és halálos balesetekkel kezdődött a motoros szezon!
  • Friss jogosítvánnyal, vadi új motorral hajtott a vadveszély táblának egy fiatal.
  • A legrutinosabb motorosok reflexei is berozsdásodhattak a múlt szezon óta.
  • Ne csak a motort, önmagát is készítse fel a tavaszra mielőtt nyeregbe szállna.
  • Ha a figyelmetlen autós találkozik egy túlzott önbizalomtól hajtott motorossal…
  • Milyen okokból történnek a leggyakrabban motoros balesetek Magyarországon?

Percek alatt elvérezhetett a szántóföldön az a motoros, aki április első napjaiban tisztázatlan körülmények között szenvedett balesetet a Bécs-Kiskun vármegyei Dunatetétlen és Harta között. A helyszíni szemle adatai szerint még a késő esti, éjszakai órákban történt a tragédia. Egy jobbkanyarban a motoros letért az útról, és az útszéli fás-bokros védősávon áttörve a szántóföldre csapódott. A motorról több alkatrésze leszakadt. A 43 éves motoros végtagvesztéssel járó sérüléseket szenvedett, és a helyszínen meghalt. Holttestét horgászni induló fiatalok találták meg másnap reggel.

Súlyos sérüléseket szenvedett, de szerencsésen túlélte a balesetet az a 24 éves fiatalember, aki ugyanazon a hétvégén a hódmezővásárhelyi motoros találkozóra tartva sodródott le az útról egy bal kanyarban, majd egy vadveszélyre figyelmeztető táblának csapódott. A mentők közel egy órát küzdöttek érte a helyszínen mielőtt kórházba indulhattak volna vele. Úgy tudni, a fiatalembernek a jogosítványa és a motorja is új volt, a nemrég vásárolt Suzukit a motoros találkozón szerette volna felavatni.

A rendőrség (nemcsak a két baleset kapcsán) arra hívja fel a figyelmet:

megkezdődött a motoros szezon, ami az első hetekben szinte minden évben több súlyos motoros balesetet hoz. Nem ritka, hogy ezek tragédiával végződnek.

A tavaszi szezonkezdéskor hirtelen emelkedő számú motoros baleseteknek jellemzően egyfelől az az oka, hogy a téli „motoros szünet” alatt a gépjárművezetők elszoktak a motorosoktól. Fel sem tűnnek nekik az utakon mind gyakrabban felbukkanó „kicsi, gyors és gyorsan manőverező” kétkerekűek. Főleg nem, ha a motorosok sötét ruhában motoroznak.

Másfelől azonban a motorosok között is sokan vannak, akik abból indulnak ki: ők „tudnak motorozni, hiszen tavaly és tavalyelőtt is tudtak”, és „bemelegítés nélkül” pattannak nyeregbe, mintha csak tegnap tették volna le a gépet. Ráadásul vannak, akik már az erősen ajánlott tavaszi műszaki átvizsgálás, felkészítés előtt motorra ülnek. Olykor éjszaka, amikor kisebb a forgalom – viszont súlyos baleset esetén azonban emiatt akár órákig is várhatnak tehetetlenül a segítségre.

Motoros vezetéstechnikai oktatók minden szezonkezdés előtt arra figyelmeztetik a két keréken közlekedőket – nemcsak a nagymotorosokat, hanem a robogóval közlekedőket, de még a kerékpárosokat és a rollereseket is: ha a télen nem használták a gépjüket –, hogy „melegítsenek be”.

Végezzék el az ilyenkor kötelező és az erősen ajánlott ellenőrzéseket egyaránt – gumik, keréknyomás, bowdenek, lánc állapota és feszessége, fékfolyadék, világítás, kormánymű-beállítás, majd a szokásosnál lassabb tempóval járassák be a járművüket.

Fontos! Bár az időjárás már egyre tavasziasabb, az útburkolat még hideg, a gumik merevebbek, ezért könnyebben megcsúszhatnak a kanyarokban. Még az utak sem feltétlen és mindenütt alkalmasak arra, hogy a motorosok „kipróbálják” magukat, azaz, hogy az előző szezonban megszokott sebességgel motorozzák be kedvenc kanyarjaikat.

A gépjárművezetők figyelmetlensége, a motorosok túlzott önbizalma után a harmadik leggyakoribb motoros baleseti ok a kanyarok jelentette veszély alulbecslése.

Télen, még ha gyakorlattól függően eltérő mértékben is, de mindenkinek berozsdásodnak valamelyest a reflexei, egyensúlyérzéke. Újra meg kell szokni azt is, hogy motorozás közben hol, mire kell koncentrálni. Ezért a szakemberek még a gyakorlott motorosoknak is a fokozatos ön-visszaszoktatást javasolják.

Ajánlott néhány bemelegítő kör vagy kilométer egy jól ismert, a motorosokkal szemben nem túl nagy kihívásokat támasztó útvonalon, defenzív vezetéssel. Kipihenten, alkohol és drogok befolyása nélkül.

Gyakorolni lehet, sőt érdemes is a jól ismert vezetéstechnikai tréningpályákon, a Hungaroringen, a Magyar Autóklub budapesti vezetéstechnikai pályáján vagy a zsámbéki Drivingcamp-en. Egyik sem ingyenes, viszont biztonságos körülmények között szakértők támogatásával gyakorolhatnak.

Az évnek ebben az időszakában még a burkolaton lehetnek a téli időszak nyomai, faágak, faforgácsok, kő felszóródások, víz által felhordott talaj és hasonlók. Ezek olykor még a négy- vagy többkerekűekre is veszélyesek lehetnek, a két keréken közlekedőkre, egy motoros szempontból amúgy sem ideális ívű kanyarban pedig akár végzetes is lehet.

A kezdő motorosoknak a fokozatosság elvének betartását javasolják a közlekedésbiztonsági szakemberek és a vezetéstechnikai oktatók. Akik arra is felhívják a figyelmet, nem kockázatmentes, sőt, kifejezetten veszélyes lehet egyik napról a másikra egy moped nyergéből a 350 köbcentis vagy még nagyobb motorra ülni.

Senki ne akarjon több kategóriával nagyobb géppel kihajtani a forgalomba, részt venni egy motoros találkozón felkészületlenül.

Ha új a gép és jóval nagyobb, mint amekkorát addig hajtott, célszerű fokozottan óvatosnak lenni. Nem szégyen lassabban motorozni, mint a „nagyok”, részt venni pár tréningen, forgalomtól elzárt területeken gyakorolni, lehetőség szerint nem egyedül, hogy baj esetén legyen, aki segítséget hív!

Nemcsak a motor, a biztonság árát is meg kell fizetniük a motorozás szerelmeseinek. A fejre igazított, kipróbált, kényelmes bukósisak, a protektoros ruha, a motoros kesztyű és csizma nem divatcikkek, életet menthetnek. Nagyon tud fájni és maradandó sérülésekkel is járhat, ha valaki egy szál bukósisakban ül motorra.

… mint már sokszor leírtuk, mindenkit hazavárnak!

Széles utat minden motorosnak!

F.Gy.A.