Alig volt tél, és már készülni kell a tavaszra!
- Mi mindent kell átnézni vagy átnézetni az autókon a tavaszi felkészítés jegyében?
- A gumicsere alkalmával legyen előrelátó: nézze meg a lecserélt téli gumik állapotát!
- Nem kell leereszteni, elég, ha adalékokkal nyáriasítja a téli ablakmosó folyadékot.
Az ország számos területén alig volt „igazi tél”, nem repkedtek a mínuszok, nem hullott tekintélyes mennyiségű hó, és az a kevés is, csak néhol tartott ki egy-két napnál tovább. Ennek ellenére, most, hogy kezd tavaszodni, nem maradhat el az autók, motorok, de még a kerékpárok és elektromos rollerek felkészítése sem a tavaszi szezonra.
Bármennyire is enyhének éreztük a telet (már ahol, persze), a hideg, a gyakran jelentős hőingadozás hatással volt a gumikra, a különböző folyadékokra, és így tovább – gyakorlatilag a jármű minden elemére. Nézzük, mit kell és mit célszerű ellenőriztetni, szükség esetén cserélni vagy pótolni a közlekedésbiztonság, a jármű élettartamának növelése, fogyasztásának a csökkentése érdekében!
Gumicsere
Úgy tűnik március meghozza a felmelegedést. A gumisok március második felére, végére várják „a szezon kezdetét”. Bár utána is lehetnek még fagyok, a nappali átlaghőmérséklet azonban az előrejelzések szerint már nemigen süllyed 7 Celsius fok alá. Akik már az elkövetkező hetekben terveznek hosszabb utakat, jobban járnak, ha nem halogatják az abroncsok cseréjét.
A lassan, de biztosan melegedő aszfalt ugyanis gyorsan megeszi a lágy téli abroncsokat, és a fékhatás is más lesz már, mint ha a keményebb nyári gumikkal szerelt kerekekkel közlekedne az autó.
Kopott vagy téli gumik használata nemcsak nyáron, már a tavaszi felmelegedés idején is meghosszabbítja a fékutat, nagyobb esők esetén – amikre az utóbbi időben gyakran volt példa – megnöveli a felúszás, azaz az aquaplaning veszélyét.
Nemcsak a felszerelendő nyári gumikat célszerű ellenőrizni azonban, hanem a lecserélt télieket is. Bár egy lelkiismeretes gumis vagy szerelő már most szól, ha szerinte a levett téli gumik a következő szezonban már nem lesznek jók, a biztonság kedvéért azonban jobb rákérdezni, hogy ne okozzon meglepetést, ha a szezon végén új téli gumikat is kell majd venni!
Futómű mustra
A jobb gumisok és a szakszervizek a gumicserével egyidőben ellenőrzik a futóművet és a lengéscsillapítókat is. Ez már csak azért is fontos, mert a télies és a téli útviszonyok, a járdázás a csúszós burkolaton, a kátyúk jobban igénybe veszik a kerekeket, a lengéscsillapítókat. Aki szerelt kerekeket cserél, feltétlen vizsgálja meg a téli gumikat abból a szempontból is, hogy van-e eltérés a kopásuk között. A kopás az egyik legbiztosabb jele annak, hogy valami nincs rendben a gumikkal, a futóművel, esetleg a fékekkel, vagy ezekkel mind.
Futómű beállításának elmulasztásának egyenes következménye a rossz úttartás, egyenetlen gumikopás és az indokoltnál magasabb fogyasztás. Ezek már rövid távon is jelentősen megnövelhetik az autózás költségeit.
Nagytakarítás
Nemcsak esztétikai vagy higiéniai szempontból fontos a járművek tavaszi nagytakarítása. Fontos eltávolítani róluk a tél mocskát, a felverődött sarat, sót és más útszóró, síkosság mentesítő anyagokat, amelyek károsíthatják a karosszériát és egyes alkatrészeket is. Sokszor a leginkább azzal, hogy megtapad rajtuk víz, amitől a felület elkezd korrodálódni.
Különösen fontos megtisztítani a kerekeket, a motortérnek sem árt egy szerszerű mosás, azt azonban jobb szakemberre bízni – ma már túlságosan sok az elektronika a motortérben, nem mindegy mivel és hogyan tisztítják meg a motort.
A takarítás részeként célszerű ellenőrizni, nem költözött-e be a motorháztető alá valamilyen rágcsáló, nem kóstolt-e bele a vezetékekbe. Nem minden megrágott vezeték lesz azonnal zárlatos, viszont, ha már megrágta valami, jobb azonnal kicserélni, mert különben Murphy törvénye szerint a legrosszabbkor fog elromlani.
Folyadékok és üledékek
Az elöregedett fékfolyadék, kopott fékek csökkentik a fékhatást, emiatt balesetveszélyesek. Már csak ezért is fontos a fékfolyadék rendszeres ellenőrzése. Ha már amúgy is időszerű lenne a fékfolyadék-csere, a tavaszi felkészítés a legjobb alkalom rá. Ugyanez igaz persze a motor hűtőfolyadékára is, ahol nemcsak a folyadékszintet kell ellenőrizni, hanem azt is, hogy nem üledékes-e. Az üledék a rendszerbe jutva ugyanis elzáródást okozhat, ami a motor túlhevüléséhez, károsodásához is vezethet. Ez esetben pedig a pár ezer forintos karbantartás elmulasztása igen rövid idő alatt több százezres problémává nőheti ki magát.
Természetesen a járművek működéséhez szükséges összes folyadék ellenőrzésének része a folyadékok szükség szerinti utántöltése mellett a szűrők cseréje.
Az ablakmosó folyadék cseréje nem szükségszerű, ám ha túl sok van még belőle a tartályban és csak ritkán használjuk, célszerű olyan adalékot keverni bele, ami megkönnyíti a szélvédőre tapadt rovatmaradványok eltávolítását. Fontos kitisztogatni (sűrített levegővel kifújni) és beállítani a fúvókákat, hogy ne az első tavaszi használatkor derüljön ki, hogy nem megfelelő helyre spricceli az ablakmosó folyadékot. És természetesen célszerű megvizsgálni az ablaktörlő lapátok gumijait is.
Utastértisztítás
Az utastér takarításának legfontosabb része a szellőző (hűtő-fűtő) rendszer kitakarítása, a legkondicionáló ellenőrzése, szükség esetén feltöltése, és a pollenszűrők cseréje. A szennyezett pollenszűrő miatt ugyanis rossz lesz a levegő minősége az utastérben, ami nemcsak, hogy kellemetlenné teheti már akár rövid távon is az autózást, hanem allergiás reakciókat is kiválthat az azokra hajlamosaknál.
Nemcsak az ablakok külső felületének a tisztítása fontos, belül is célszerű időnként megtisztogatni. Az egyre erősödő napsütésben komoly gondokat okozhat a piszkos ablakon megtörő fény.
Elektromos hálózat
A tél nem barátja az akkumulátoroknak. Évente egyszer-kétszer nem árt megmutatni őket szakembereknek. Nyáron sem kényelmes egy parkolóban a Sárga angyalra várni, mert az akkumulátor meghibásodása miatt nem indul el az autó.
S ha már úgy is szakemberek kezében van az autó, célszerű átnézetni a világítást. Ma már senkitől nem várja el a rendőr, hogy az út szélén kicserélje a kiégett izzót. Már csak azért sem, mert az újabb típusoknál az egyszerű izzócsere is szervizkörülményeket kíván, nem beszélve arról, hogy csökkenti az égők élettartamát és veszélyes is, ha laikusok, puszta kézzel (értsd: nem tiszta kesztyűben) látnak hozzá a cseréhez.
F.Gy.A.