Alkalmanként négy hónap börtön
- Nem mindig a büntetőbíróság méri a legnagyobb csapást a jogosítvány nélkül balesetet okozókra!
- Több mint félszázan ülnek a büntetés-végrehajtás intézetekben, mert eltiltás hatálya alatt vezettek.
- Hét hónap alatt hatszor érték eltiltás alatt vezetésen Szolnok belterületén, egyszer még ittas is volt.
- A bíróság most jogerősen két évre ítélte és még a korábbi büntetését és egy másikat is le kell ülnie.
- A biztosító nem fizet az eltiltás alatt vezetőknek, sőt még a másoknak okozott kárt is rajta hajtja be.
Heti rendszerességgel szerepelnek a híradásokban olyan esetek, amikor közúti ellenőrzésre kiállított személygépkocsi vezetői egyszerűen figyelmen kívül hagyják a rendőr jelzését, a gázra lépnek és menekülni próbálnak. Nem egy esetben az ámokfutás később balesettel végződik.
Az igazoltatást megúszni próbáló sofőrök jellemzően két ok miatt menekülnek. Vagy azért, mert ittasan, esetleg valamilyen drog hatása alatt vezettek, vagy mert nem volt érvényes vezetői jogosítványuk. Soha nem is volt, vagy ha volt, közlekedési szabálysértésért, bűncselekményért bevonta a rendőrség vagy a bíróság.
Csak keveseknek sikerül elmenekülni a rendőrök elől. Ha ott és akkor, amikor kikerülte az őt igazoltatni akarókat nem is, előbb-utóbb szinte mindenkit azonosítanak és elfognak. Akik balesetet is okoznak, azokat kivétel nélkül mind.
Eltiltás hatálya alatt gépjárművet vezetni bűncselekménynek számít Magyarországon. Attól függően, hogy a rendőrség vagy a bíróság döntött az eltiltásról egy, illetve három évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható.
A jogalkotó három éve elégelte meg, hogy a rendőrség és a bíróság által eltiltottak is tömegesen veszik semmibe a döntést, miszerint meghatározott ideig nem ülhetnek volán mögé, ezért a parlament 2021. május 14-től bűncselekménnyé minősítette a járművezetést az eltiltás hatálya alatt.
Két évnek sem kellett eltelnie, és több mint félszázan raboskodtak már a hazai büntetés-végrehajtási intézetekben azért, mert nem vették komolyan, „az engedély nélküli vezetésért immár börtön jár”. Igen rövid idő alatt az ittas vezetésért elítéltek után ők alkották a közlekedési bűncselekményekért elítéltek második legnépesebb táborát a hazai fegyintézetekben.
Félreértés ne essék! Nem pár hetes, néhány hónapos elzárásra ítélik őket! Közlekedési és bűnügyi előéletüktől függően akár évekre rács mögé kerülnek, akik még mindig a „nem a jogsi vezet” elvét vallják.
Íme egy friss eset!
Hét hónap alatt hatszor érték vezetése eltiltás hatálya alatt azt az 53 éves tiszapüspöki férfit 2022 márciusa és októbere között, akit ezért – ez év december 10-én a Szolnoki Törvényszék jogerősen két letöltendő szabadságvesztésre ítélt. 6 évre eltiltotta a közúti gépjárművezetéstől és 3 évre a közügyek gyakorlásától.
Hatszor érték tetten a szolnoki rendőrök, hogy járművezetéstől eltiltás hatálya alatti vezetett Szolnok belvárosában, az egyik esetben ráadásul ittasan ült a volán mögé, és próbaidő hatálya alatt állt. Jogosítványa sosem volt, szabálysértést s közlekedési bűncselekményt azonban többet is elkövetett. Egyszer már el is ítélték eltiltás hatálya alatti vezetésért, akkor egy évet kapott felfüggesztve.
Csalás miatt is folyt ellene eljárás, amiért – ugyancsak felfüggesztve – 1 év 4 hónap börtönbüntetést kapott.
A Szolnoki Törvényszék december 10-i döntése értelmében ezeket is le kell most ülnie, azaz összességében több mint 4 évre kell rács mögé vonulnia.
És ő még szerencsésnek mondhatja magát, mert nem okozott balesetet!
Azok a gépjárművezetők, akiknek úgy okoznak balesetet, hogy soha nem is volt jogosítványuk, vagy eltiltás hatálya alatt vezettek, nemcsak a börtönt kockáztatják 2021 májusa óta. Sok esetben a szabálysértési vagy a büntetőeljárásban büntetés, főleg, ha első bűntényesként megússza pénzbírsággal, pénzbüntetéssel, felfüggesztett szabadságvesztéssel, eltörpül a „járulékos költségek” mellett.
Nem fizet a biztosító, ha nem volt jogosítványa a sofőrnek, vagy eltiltás alatt állt. A másoknak okozott kárt ilyenkor a jogosítvány nélkül vezető sofőrnek vagy az autó tulajdonosának, üzembentartójának kell rendeznie. Együtt, egyetemlegesen felelnek az engedély nélkül vagy eltiltás hatálya alatt vezető által okozott kárért.
A baleset vétlen szereplőjének fizet a biztosító, azonban visszkereseti jogával élve a vétlen károsultnak kifizetett teljes összegeket követelheti a károkozótól. És jellemzően követeli is.
Fiatalabb sofőröktől gyakran hallani: „Na és, kit érdekel!? Nincs semmim, amit lefoglalhatnának; elvihetik azt a tragacsot, amivel a baleset történt, úgy is roncs az már”.
Nos, ha a károkozó nem fizet vagy nem tud fizetni, az egyetemleges felelősség alapján az autó tulajdonosától/üzembentartójától hajtja be a biztosító a pénzét. S mivel a polgárjogi igények nem évülnek el, akár évek múlva is kopogtathat a végrehajtó a nem fizető, a fizetés halogató károkozónál vagy az autó tulajdonosánál.
Akkor sem jobb a helyzet, ha nem egy öreg, rozoga autóval okozott balesetet valaki jogosítvány nélkül vagy eltiltás hatálya alatt. Sőt! Jó eséllyel akkor is mélyen a zsebébe kell nyúlnia a károkozónak, az engedély nélkül vagy eltiltás hatálya alatt balesetet okozó sofőrnek, ha az autóján volt érvényes CASCO.
A biztosító ugyanis a CASCO-nál is megtagadhatja a kártérítés kifizetését, és mind inkább élnek is ezzel a jogukkal, ha kiderül, hogy a járművet olyan valaki vezette, akinek nem volt rá engedélye, vagy akinek a gépjármű-vezetés jogát ideiglenesen felfüggesztették, azaz eltiltották a vezetéstől.
Könnyen és egyre gyakrabban előfordulhat immár, hogy a végén a károkozónak nemcsak a másoknak okozott árt kell megfizetnie, hanem a sajátját is, mert a CASCO sem fizet. Ugyanúgy, ahogy az ittas vezetők kárát és az általuk okozott kárt sem térítik meg. A vétlen károsultaknak fizetnek ugyan, azonban a kifizetett kártérítést később behajtják a károkozón.
F.Gy.A.