Alva vezetett – felfüggesztett fogházat kért rá az ügyész

  • A sofőr arra ébredt, hogy nagy sebességgel belerohant az előtte haladó járműszerelvénybe.
  • Nyolc utasának egyike maradandó fogyatékosságot szenvedett a balesetben, négyen könnyebben sérültek.
  • Sok esetben azért nem derül ki, hogy a sofőr elalvása miatt történet a baleset, mert szégyelli a dolgot és inkább figyelmetlennek vallja magát.

Forras: ugyeszseg.hu

Tárgyalás mellőzésével felfüggesztett fogházbüntetés és vezetéstől eltiltás büntetés kiszabását indítványozta a Tatabányai Járási Ügyészség annak a szerb férfinek az ügyében, aki még 2018. augusztus 1-én reggel okozott súlyos balesetet az M1-es autópályán.

A Komárom-Esztergom Megyei Főügyészség közleménye szerint a szerb férfi egy mikrobuszt vezetett Győr irányából Budapest felé. Nyolc utas ült az autójában, amikor hátulról egy járműszerelvénybe rohant.

A balesetben egy utas sorozat-bordatörést, tüdőzúzódást szenvedett és megrepedt a lépe, a mentők életveszélyes állapotban szállították kórházba, ahol azonnal eltávolították a sérült lépét. A mikrobuszban további négy utas könnyebben sérült meg.

A Komáromi Rendőrkapitányság nyomozása azt állapította meg, hogy a baleset előtt  a külső sávban tempósan haladó mikrobusz sofőrje elaludt vezetés közben, ezért nem vette észre időben az előtte az övénél lényegesen kisebb sebességgel haladó járműszerelvényt.

Sikerült a nyomozás során rekonstruálni, hogy miért és miképpen történt a baleset.

A mikrobusz vezetője elaludt és gyakorlatilag már csak arra ébredt, hogy járműve az előtte haladó járműszerelvénynek rohant. Hirtelen kikerülő manőverbe kezdett, azaz álmából felriadva balra rántotta a kormányt. Megpróbált áttérni a belső sávba, hogy kikerülje a járműszerelvényt, ám a hirtelen kormánymozdulatok miatt elvesztette uralmát a jármű felett és a szalagkorlátnak ütközött.

A Tatabányai Járási Ügyészség a maradandó fogyatékosságot eredményező közúti baleset gondatlan okozása vétségének elkövetésével vádolja a szerb állampolgárságú férfit.

Az eset azért is figyelemreméltó, mert a közlekedési balesetek helyszínelésében és vizsgálatában jártas rendőrök szerint jóval több esetben játszik szerepet a súlyos sérülésekkel járó és a halálos kimenetelű közlekedési balesetekben az elalvás, mint ahány esetben ez bizonyítható.

Az elalvás, mint legfőbb baleseti ok ugyanis az estek többségében nem bizonyítható, olykor még akkor sem, ha a sofőr többedmagával utazik. Az utasok az esetek többségében  ugyanis nem figyelik a sofőrt, hogy ébren van-e vagy sem, hiszen, ha vezet, akkor csak nem alszik. Amikor pedig megtörténik a baj, a balesetet szenvedett autósok letagadják, hogy elszenderedtek volna, az utasok pedig nem igen tudnak olyankor mit mondani…

„Egy pillanatra nem figyeltem az utat”, „elkalandozott a figyelmem”, „fogalmam sincs mi történt, egyszer csak csattantam…” – ilyen és hasonló magyarázatokat adnak a baleset után arra, hogy miért sodródtak le az útról, miért mentek neki az előtte álló teherautónak.

Azt, hogy a sofőr elaludt, sokszor még akkor is nehéz bizonyítani, ha a nyomok (vagy ha vannak az adott útszakaszon kamerák, azok felvételei) tipikus elalvásos baleseti jeleket mutatnak. Ilyen jel lehet, ha a jármű fokozatosan sodródik le az útról vagy éppen a közepe felé sodródik anélkül, hogy a sofőr megkísérelni korrigálni a haladási irányát. De ez még nem bizonyítja az elalvást, lehet egyszerű figyelmetlenség is akár.

Az elalvásos esetek felderítését nehezíti az is, hogy az alvásszakértők szerint vezetés közben a sofőrök (még a súlyos alvászavarban szenvedők is) olykor csak pillanatokra alszanak el. Az esetek többségében ők maguk sem veszik észre, hogy elaludtak.

A 17 halálos áldozatot követelő veronai magyar buszbaleset oka is az volt az elsőfokú bíróság szerint, hogy a sofőr elaludt és a busz irányítatlanul nekisodródott a szalagkorlátnak, ami egyenesen a felüljáró betonpillérének vezette. Az óta a hivatásos sofőröknél külön és a korábbiakhoz képest jóval szigorúbban vizsgálják, nem szenvednek-e alvászavarban.

A vezetés közbeni elalvás nemcsak a fél kontinensen átautózó vendégmunkásokat vagy a vendégmunkásokat szállító kisebb-nagyobb buszok sofőrjeit fenyegeti. Nemcsak ők szenvedhetnek vagy okozhatnak balesetet azért, mert vezetés közben elaludtak – még ha csak egy pillanatra is. A „Szeretne sokáig élni? Akkor ne legyen Hans!” című cikkünkben írtunk a közelmúltban arról, hogy Magyarországon minden harmadik ember alvászavarban szenved, ami egy kezelhető, de elhanyagoltan igen veszélyes betegség. Főleg, ha vezetés vagy veszélyes munka végzése közben tör rá valakire az álom.

A szakemberek azt javasolják, aki gyakran érzi fáradtnak, kimerültnek magát, úgy érzi, nem tudja kellőképpen kialudni magát, és nap közben gyakran le akarnak ragadni a szemei, menjen el szakorvoshoz.

Az interneten a legtöbb alvászavarral foglalkozó oldalon található olyan kérdéssor, amivel bárki tesztelheti magát alvászavarra. Ha a válaszai közül több  is arra utal, hogy alvászavara lehet, forduljon orvoshoz, még mielőtt nem késő!

Mert mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.