Amikor még az öreg vasak is előkerülnek a garázsból
- A főszezonban aki teheti, útra kel.
- Az év közben sokat pihenő autók és formán kívüli sofőrök is nekivágnak.
- A KSH statisztikái alapján a legtöbb közúti baleset nyáron történik.
Tombol a nyár, a fővárosból a nyaraló övezetek felé vezető utakon hétvégente komoly kihívást jelent az előrejutás. Bár mostanában a Balaton olyan, mint egy pohár víz: ha innen nézem, félig üres, ha onnan, félig tele van, de az M7-esen mindig garantált a csúcsforgalom.
Aki teheti, nyaralni megy, s ha megy, és rendelkezik saját személygépkocsival, akkor több mint valószínű, hogy azzal vág neki. Ezt saját tapasztalatból minden autós tudja, de most már papírunk is van róla. Az egyik, hazánkban gyárat működtető autómárka nagy mintájú közvélemény-kutatásából kiderül, hogy mi autósok azt gondoljuk, a saját jármű szabadságot ad, praktikus és kiszámítható. Ezért aztán a megkérdezettek 95,58 százaléka nyaraláskor inkább autóval utazik.
De mit is jelent ez? A KSH statisztikái alapján a legtöbb közúti baleset nyáron történik, ami nem meglepő, hiszen ilyenkor erősebb a forgalom, és gyakran torlódik egyes útszakaszokon, valamint a hét egyes időszakaiban (péntek-vasárnap). A kánikula ráadásul jobban megterheli a szervezetet, amely a koncentrációra is hatással van, emellett a nem megfelelő műszaki állapotban lévő autók is balesetveszélyesek.
Ehhez járul, hogy olyanok is előveszik a családi járgányt, akik évközben gyakran pihentetik. A pihentetés – bár talán a klímaváltozás szempontjából áldásos szokás, de – hátrányos, amikor ismét aktivizálni kell a megmerevedett gömbcsuklókat és berozsdásodott rutinokat. A gondos járműfenntartó már két nappal indulás előtt elviszi lemosni az autót, feltölti a tankot és ellenőrzi a keréknyomást. De ritkán gondol arra, hogy az állásban mennyit veszített irányíthatóságából a futómű, hol kezdett el dolgozni, nem látható helyeken, a korrózió.
Még aggasztóbb, hogy maga a vezető is kijött némileg a gyakorlatból. Könnyű letenni a közúti stressz mindennapos nyomását, de nehéz ismét felvenni. Különösen, ha egy túlzsúfolt autópályán kell megtartani a parancsnoki hídon a jó irányt.
Természetesen az autós nyaralás nem magyar sajátosság. Nemcsak a balatoni út dugul be július-augusztusban hétvégente, de a horvát vagy olasz autópályák is, hogy csak a közeli úticélokat említsük. Az ADAC, a német autóklub honlapján állandóan frissül az Autobahn forgalmi dugóit előre jelző figyelmeztetés.
Tudjuk persze, hogy az EU kiemelt zöldítési célja a közúti közlekedés jelentős részét átterelni vasútra, de ha megkezdődik az évi rendes szabadság, a polgárok mintha elfeledkeznének az évközi vállalásokról. Ha tetszik, a lábukkal szavaznak. Méghozzá a jobb lábukkal: azzal nyomják a gázpedált.
N.V.