Átadták a Kerékpárosbarát Település és a Kerékpárosbarát Munkahely díjakat

  • 11 település és 12 vállalat, illetve intézmény viselheti mostantól az elismerő címet.
  • A kerékpározás és a jó helyi gyakorlatok népszerűsítését is díjazták az oklevelekkel.
  • Több mint 700 javaslatot kaptak az új KRESZ-t előkészítő szakmai munkacsoportok.
  • „Biztonságos Óvoda Kupát” indít szeptembertől az ORFK-OBB-vel közösen a KTI.

11 település és 12 vállalat kapta meg a „Kerékpárosbarát Település” és a „Kerékpárosbarát Munkahely” címet. A 2024-ben kiírt pályázat legsikeresebb pályázóinak Dr. Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedési stratégiáért felelős helyettes államtitkára és Berta Tamás, a KTI Közlekedésbiztonságért felelős igazgatóhelyettese adta át március 19-én az őket megillető elismerő okleveleket és táblákat a KTI székházában tartott ünnepségen.

A Kerékpárosbarát Település és a Kerékpárosbarát Munkahely elismerő címmel az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a kerékpározás fejlesztését, népszerűsítését szolgáló és a feltételeit javító önkormányzati és munkáltatói intézkedéseket ismeri el. Emellett a pozitív példák, tapasztalatok megosztását, valamint új ötletek kidolgozását és megvalósítását is ösztönzi a pályázattal.

2006-ban írták ki az első pályázatot, aminek a lebonyolítását az ÉKM megbízásából 2019 óta a KTI végzi. A pályázókat minden évben három kategóriába sorolják. A pályamunkáikra adott pontok alapján Kezdő és Haladó, míg a legjobbakat a Kerékpárosbarát címmel ismerik el. Utóbbiaknak, 11 település és 12 vállalat, illetve közintézmény képviselőjének adták át az KTI-ben az elismeréseket.

A díjazottak egy évig használhatják a címet honlapjukon, lógójukon és minden más dokumentumaikon.

Dr. Bói Loránd az oklevelek átadása előtt rámutatott: a közlekedés kapcsán jellemzően a műszaki, technikai dolgokra, járművekre gondolunk, hogy mi mindenre van szükség a haladásukhoz – az utaktól, a táblákon át a legkülönbözőbb technikai feltételekig. Pedig a közlekedés az emberekről, az emberek együttműködéséről szól. Azokról, akik nap mint nap dolgozni mennek, iskolába viszik a gyermekeiket, intézik az ügyeiket.

Ezt kell szem előtt tartani akkor is, fogalmazott a helyettes államtitkár, amikor a közlekedésben elvárt magatartásokat meghatározzuk, amikor szabályokat alkotunk. Emlékeztetett: az ÉKM, a KTI közreműködésével, mintegy 70 szervezet és száznál is több szakértő bevonásával az elmúlt egy évben elkészítette az új KRESZ tervezetét, amihez több mint 700 javaslat érkezett, amelyeket szintén feldolgoztak a munkacsoportok.

Bói Loránd emlékeztetett, az új KRESZ a tervek szerint szerkezetében, nyelvezetében és fogalmaiban is változásokat fog hozni. Kiküszöböli a régi jogszabály hibáit és hiányosságait, az élethez igazítja azokat. Egyszerűbbé és érthetőbbé teszi a közlekedési szabályokat.

Az ÉKM helyettes államtitkára hangsúlyozta, hogy a tervezet kidolgozásakor minden közlekedői csoport kiemelt figyelmet kapott – a gyalogosoktól, a kerékpárosokon át a gépjárművel közlekedőkig. Külön figyelmet kaptak a gyermekek és az idősek. Alapelvként jelenik meg majd az új KRESZ-ben a gyengébbek védelme az erősebbel szemben, és elvárás lesz, hogy minden közlekedőnek figyelnie kell a nála sérülékenyebbekre.

Az új KRESZ segítséget nyújt majd a gyalogosoknak a biztonságos átkeléshez az úttesten az által, hogy már a jól felismerhető átkelési szándékuknak is elsőbbsége lesz.  A gyermekek védelmében 14 éves korig tervezik kötelezővé tenni a kerékpárokon a fejvédő használatát, a kerékpárosok pedig bizonyos korlátozásokkal a járdát is használhatnák. Emellett javasolják a biztonságos oldaltávolság-tartási kötelezettség bevezetését az egy nyomon haladó járművek előzése és az úttesten haladó gyalogosok melletti elhaladás esetén.

Bói Loránd elmondta még, hogy az új KRESZ-szel bevezetni tervezik a kerékpáros utca, valamint a gyalogos- és kerékpáros övezet fogalmát. A cél, hogy javuljon a gyalogos és kerékpáros közlekedés biztonsága, azaz, hogy minél kevesebb védtelen közlekedő szenvedjen balesetet.

Azonban a bevezetni tervezett új szabályozás csak akkor érheti el a célját, szögezte le Bói Loránd helyettes államtitkár, ha azokat a közlekedők be is tartják. Ehhez pedig mások mellett szükség van azoknak a településeknek és vállalatoknak a támogatására is, amelyek ösztönzik és népszerűsítik a sokszínű és biztonságtudatos közlekedést – például a kerékpározást.

A KTI komoly feladatot kapott az Építési és Közlekedési Minisztériumtól az új közlekedési szabályrendszer kialakításában. Összefogta a különböző szakmai szervezetek és szakértők munkáját és maga is alakította a szakmai tartalmat. Erről már Berta Tamás, a KTI Közlekedésbiztonságért felelős igazgatóhelyettese beszélt, aki azt is hangsúlyozta, hogy a legjobb szabályozás sem sokat ér, ha azokat nem tartják be, ha hiányzik a közlekedéstudatosság a közlekedőkből.

A KRESZ az elvárt közlekedési magatartások gyűjteménye, fogalmazott az igazgatóhelyettes, amit mindenkinek meg kell ismernie, érteni és magáévá kell tennie. Berta Tamás emlékeztetett: a KTI mindezeket mindig is komolyan vette. Ezért is tekintik kiemelten fontos feladatuknak a legkisebbek felkészítését a közlekedésre a biztonságos óvoda program keretében.

Berta Tamás emlékeztetett rá, a közlekedési balesetekben elhunyt vagy súlyosan sérült gyermekek döntő többsége utasként, felnőttek társaságában – elvileg a védelmük mellett – vett részt a közlekedésben. Ez nem elfogadható. A gyermekek felnőtt felügyelete mellett, rájuk bízva közlekednek, segíteni kell abban, hogy erre kellő figyelem irányuljon. Hangsúlyozta, a KRESZ módosítása során sok olyan módosítás került a tervezetbe, amelyek lehetővé teszik, hogy a gyermekek, gyalogosok, kerékpárosok közlekedése minden eddiginél biztonságosabbá, szabadabbá váljon.

F.Gy.A.

 

A Kerékpárosbarát Település kategória nyertesei

Város kategóriában kerékpárosbarát címet kapott:

  • Ajka Város Önkormányzata
  • Budakalász Város Önkormányzata
  • Kazincbarcika Város Önkormányzata
  • Kiskunhalas Város Önkormányzata
  • Lenti Város Önkormányzata
  • Sándorfalva Város Önkormányzata
  • Szarvas Város Önkormányzata

 

Nagyváros (megyeszékhelyek, megyei jogú városok és főváros kerületek között) kategóriában kerékpárosbarát címet kapott:

  • Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata
  • Budapest Főváros X. kerület Kőbányai Önkormányzat
  • Budapest Főváros XIII. Kerület Önkormányzata
  • Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata

 

A Kerékpárosbarát Munkahely kategória nyertesei:

Kis- és középvállalat kategóriában kerékpárosbarát címet kapott:

  • EDC Debrecen Nonprofit Kft.
  • Koliken Kft.

 

Multinacionális vállalat/nagyvállalat kategóriában kerékpárosbarát címet kapott:

  • Poppe + Potthoff Hungária Kft.

 

Közintézmények kategóriában kerékpárosbarát címet kapott:

  • BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság
  • Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal
  • Egyesített Óvoda Pestszentimrei Zöld Liget Tagóvodája
  • Eötvös József Főiskola
  • Kőbányai Polgármesteri Hivatal
  • Pécsi Tudományegyetem
  • Soproni Egyetem
  • Szarvasi Arborétum
  • Tourinform Vásárosnamény – Filep Sándor Polgármester úr