Autópálya okosítás műholdakkal

  • A jelenleg is zajló intelligens utak (ITS) infrastrukturális fejlesztései hamarosan műholdas vetélytársat/segítséget kaphatnak.
  • A műholdas technológia a mesterséges intelligencia segítségével képes előre jelezni, megelőzni, mérsékelni és kezelni a közúti közlekedési kockázatokat.
  • A mesterséges intelligencia által vezérelt ismeretek erejét kihasználva hatékonyabbá tehetők az utak költséges építési beruházások nélkül is.

A közúti közlekedés nagy előnye a kötöttpályához képest, hogy az előírásoknak megfelelő járművek minden előzetes bejelentés vagy engedély kérése nélkül bekapcsolódhatnak a forgalomba. De, ami az elinduláskor hatalmas előny, a haladáskor hátránnyá válhat, ugyanis a szabályozatlan forgalomban bármikor kialakulhatnak lassulások, torlódások vagy akár dugók. És ez nemcsak a személyautókra igaz, hanem az áruszállítókra is, ami pedig gondot okozhat a “just in time” működésű gyárak alapanyag- vagy alkatrész ellátásában.

A kaotikus forgalom szabályozására régóta tesznek kísérleteket szerte a világban, az Európai Unió például az autópályák mellett kiépítendő érzékelő és kommunikáló infrastruktúra kiépítésétől várja a megoldást. Az ITS (Intelligent Transportation Systems) rendszereknek a közúti közlekedés területén történő kiépítéséről az Európai Parlament és Tanács 2010/4/EU irányelve rendelkezik, melyet 2010. július 7-én tettek közzé. Az irányelv megfogalmazásában „az intelligens közlekedési rendszerek (ITS):” olyan rendszerek, amelyekben információs és kommunikációs technológiákat alkalmaznak a közúti közlekedés területén, beleértve az infrastruktúrát, a járműveket és a felhasználókat is, a forgalomirányításban és a mobilitás kezelésében, valamint a más közlekedési módokhoz való kapcsolódási pontok vonatkozásában.

A gyorsforgalmi utak szabályozó eszközei többek közt a dinamikus sebességkorlátozás, az előzési tilalom alkalmazása, a torlódásra való figyelmeztetés, különleges veszélyekre való figyelmeztetés (baleset, útépítés stb.), időjárási veszélyekre való figyelmeztetés (köd, vizes úttest, eső, csúszós úttest), valamint a forgalmi sávoknak a forgalomhoz való hozzárendelése/lezárása, illetve a rendelkezésre álló közlekedési felületnek a forgalmi igényeknek megfelelő használata. A magyar autósok is megismerkedhetnek majd ezzel a technológiával, ugyanis az M1-es, M3-as, M7-es autópályák főváros közeli szakaszainak sávbővítése együtt jár majd az intelligens sávmenedzsmenttel, azaz a leállósávok időleges megnyitásával, lezárásával.

Az ITS technológia telepítése infrastruktúra-igényes, és ezért láthatóan lassan halad. Az AI-alapú forgalomirányítási és incidens észlelő platformok közelmúltbeli megjelenésével számos innovatív fejlesztés történt, amelyek jelentős szerepet játszhatnak az úthálózaton elhunytak és súlyosan sérültek számának csökkentésében. A térinformatikai adatok, a fejlett képalkotás és a valós idejű kapcsolat kihasználásával proaktív módon közelíthetik meg a közúti biztonságot. Ahelyett, hogy a hatóságok és a szakemberek regisztrálnák a baleseteket, minden eddiginél hatékonyabban tudják előre jelezni, megelőzni, mérsékelni és kezelni a kockázatokat.

Az Európai Űrügynökség üzleti alkalmazások és űrmegoldások (BASS) programja az űrtechnológiák felhasználási lehetőségeit kutatja – tette közzé a World Economic Forum. A Valerann fejlett közúti forgalomirányítási megoldásokkal foglalkozó vállalat támogatja a mesterséges intelligencia és műholdas adatok felhasználására alkalmas forgalomfigyelő és esemény észlelő platform fejlesztését, amelynek célja az országos úthálózat biztonságának és hatékonyságának növelése.

A technológia nemcsak a gyorsforgalmi utakon, de a vidéki országutakon is alkalmazható. 2019-ben 931 ember halt meg Nagy-Britannia vidéki úthálózatán, míg az autópályákon csak 100, ami rávilágít arra, hogy a különböző útkategóriákra egyaránt összpontosítani kell. A mobil- és járműnavigációs alkalmazásokból származó műholdas helymeghatározási információk kulcsszerepet fognak játszani ezeknek a képességeknek a lehetővé tételében.

N.V.