Az agresszív vezetők több hibát követnek el, mint mások

  • Az agresszív sofőrök kockázatot jelentenek a közúti biztonságra, a kutatók most számszerűsítették a különbséget.
  • A brit Warwick Egyetem kutatói több mint 30, az agresszív vezetésről szóló globális tanulmány szisztematikus elemzését végezték el, az agresszív viselkedést a következőképpen határozták meg: „Mások szándékos veszélyeztetése fiziológiailag vagy fizikailag”.

Az Accident Analysis and Prevention  című  folyóiratban megjelent tanulmányuk  az első, amely számszerűsíti a közúti agressziót.

Az agresszív vezetési magatartások közé tartozhat a gyorshajtás, a piros lámpán való áthajtás, a forgalomban való szlalomozás, valamint a hirtelen gyorsítás és lassítás.

A lap szerint az agresszív sofőrök átlagosan 5,32 km/órával haladtak gyorsabban, mint a normál vezetők. Ezek a sofőrök sokkal több hibát is követtek el – például ütközéseket, a stoptáblák figyelmen kívül hagyását, a sebességkorlátozások túllépését és a záróvonalon áthajtást. A tanulmány szerint, amikor a sofőrök agresszív állapotban vannak, átlagosan 2,51-gyel több hibát követtek el, mint egy normál sofőr. Valószínű, hogy mindkét tényező – a sebesség és a hibák – hozzájárul a közúti közlekedési sérülésekhez, amely az egyik vezető halálok világszerte. Az  Egészségügyi Világszervezet szerint 2019-ben 1,28 millió ember halt meg a közúti balesetekben.

Az agresszív vezetés – amelyet egyesek „autóagynak” neveznek – viszonylag elterjedt. A tanulmány idézi a kutatást, amely szerint az amerikai sofőrök 78%-a tanúsított legalább egyszer agresszív vezetési magatartást az elmúlt évben. Ez a viselkedés pedig általában agresszív vezetést vált ki másokban is. A kutatók szerint az agresszív vezetés egyik magyarázata a „frusztráció-agresszió elmélet”. Amikor a járművezetőket frusztrálják az olyan tényezők, mint például a forgalmi torlódások, egyesek agresszív választ adnak. Feltételezik, hogy a hibák magasabb aránya annak tudható be, hogy a járművezetők a kognitív erőforrásokat a vezetés helyett a harag kifejezésére fordítják.

A tanulmány vezető szerzője, Zhizhuo Su a következőket mondja: „ez a kutatás azért jelentős, mert az autonóm járművek korszakának közeledtével a közúti forgalom autonóm és nem autonóm járművek keveréke lesz, amelyeket esetleg agresszív vezetést folytató emberek vezetnek majd.”

Ez az első olyan tanulmány, amely szisztematikusan, mennyiségileg jellemzi az agresszív vezetési magatartást, ami segíthet az autonóm járműveknek azonosítani a potenciális agresszív vezetést a környezetükben.

(cosmosmagazine.com nyomán)