Az Árpád híd nem versenypálya!
- A BRFK még a fokozott közlekedésbiztonsági ellenőrzést is fokozza a hídon.
- Az Árpád hídon egy év alatt több mint két és félezer gyorshajtót mértek be.
- A sebességrekorder 161 km/h-val száguldott, 2200 gyorshajtó 86-95 km/h-val.
A BRFK azóta tart szinte folyamatosan sebességméréssel egybekötött fokozott közlekedésbiztonsági ellenőrzést az Árpád hídon, hogy tavaly július elsején három versengő autóvezető egyike elvesztette uralmát a több mint 600 lóerős (és még valamelyest feltuningolt) Mercedese felett és a biztonsági korlátot átszakítva a járdán halálra gázolt egy kerékpárost.
Dr. Léránt Krisztián alezredes, a BRFK Közlekedésrendészeti Főosztályának megbízott vezetője a híd margitszigeti lehajtójánál tartott sajtótájékoztatóján elmondta: bár a rendőrség korábban is rendszeresen mérte a közlekedők sebességét, azóta azonban kiemelten figyelnek az Árpád hídra, és a környező utakra a Duna mindkét oldalán.
„A hét minden napján, a nap 24 órájában számítaniuk kell a hídon közlekedőknek sebességmérésre”, mondta az alezredes. Úgy tűnik azonban, sokan vagy nem hallottak a hídon történt tragédiákról és arról sem, hogy ezek miatt a rendőrség fokozott ellenőrzéseket tart ott vagy egyszerűen nem érdeklik őket sem a szabályok, sem a megszegésükért járó szankciók.
Az országos döbbenetet és felháborodást kiváltó baleset óta eltelt egy évben 2538 gyorshajtóról készült felvétel. Az Árpád hídon 70 km/óra a megengedett sebesség. Egy év alatt 19 esetben rögzítettek kétszeres vagy még nagyobb mértékű sebességtúllépést. A hídrekordot az az autós tartja, akit 161 km/h-val mértek be a BRFK járőrei a hídon. Őt 260 ezer forint közigazgatási bírsággal sújtották.
A szélsőséges esetektől eltekintve is aggasztónak mondható a helyzet a hídon. Az elmúlt egy évben 2200 olyan gyorshajtót mértek be, akik 86 és 95 km/h közti tempóval autóztak ott.
Léránt Krisztián alezredes elmondta, „a BRFK nem tűri, hogy egyes közlekedők versenypályának használják az Árpád hidat”! Ezért rendelték el, hogy július 15 és 19 között minden nap, a nap 24 órájában, több ponton mérik a járművek sebességét. Nemcsak fix helyeken, hanem menetből is, részben rendőrautókból, részben a civilnek látszó, ám sebességmérő és a szabálysértéseket dokumentáló eszközökkel is jól felszerelt úgynevezett Pofátlan(TAN)ító autókból is.
Az akcióról készült rendőrségi videó itt érhető el.
Az ellenőrzés első négy napján a hídon leállított traffipaxok 93 gyorshajtót mértek be; a leggyorsabb 129 km/órával száguldott, amiért 78 ezer forint közigazgatási bírságot vetettek ki rá. A jelzés nélküli, Pofátlan(tan)ító autók tíz gyorshajtót állítottak meg, rájuk összesen 448.500 forint közigazgatási bírságot szabtak ki és 36 büntetőpontot adtak a rendőrök.
Miután az egy hetes célzott akció is azt mutatja, sok autós még mindig túllépi, olykor jelentős mértékben a megengedett sebességet az Árpád hídon, az ellenőrzések folytatódnak. Már csak azért is, mert a közelmúltban is történt két tragikus eset a hídon, egy férfi, feltehetőleg kábítószerek hatása alatt a forgalommal szembe hajtott fel Budáról a hídra és frontálisan összeütközött ott egy autóval – ő, és a másik autó két utasa is a helyszínen meghaltak –, pár nappal később pedig egy autós egy kerékpárost gázolt a hídon.
Emellett a híd Népfürdő utcai le- és felhajtójánál mindkét oldalon fix sebességmérőket telepítenek, ezzel állandósítva az ellenőrzést. Ettől függetlenül továbbra is éjjel nappal számíthatnak az autósok a híd más pontjain is sebességmérésre, és a mobil egységek is rendszeresen járőröznek majd a térségben.
Léránt Krisztián ugyanakkor elmondta, a tragikus esetek és a koncentrált ellenőrzések alatt bemért és megbírságolt nagy számú autós ellenére az Árpád hídon a helyzet nem kirívó. Nem rosszabb ott sem a közlekedésbiztonság, mint a főváros más hasonló adottságú útjain. Azaz, sajnálatos módon más többsávos, jó minőségű úton is sokan túllépik a megengedett sebességet, olykor igencsak jelentősen is.
A BRFK a Budapest Közúttal közösen felmérte az Árpád hidat és arra a következtetésre jutottak, hogy a híd jelenlegi állapotában nem indokolt a 70 km/h megengedett sebességhatár csökkentése. Arra a kérdésre, hogy műszaki megoldásokkal lehetséges volna-e csökkenteni a száguldozók számát, a rendőrség nem kívánt érdemében válaszolni. Mint fogalmaztak, ők a hídra előírt szabályokat tartatják be, illetve azok megszegését büntetik. A szabályok betartását kikényszerítő esetleges műszaki megoldások nem tartoznak a rendőrség kompetenciájába.
Az alezredes elmondta még, hogy a rendőrség közlekedésbiztonsági ellenőrzései nem kizárólag a hídra koncentrálnak, hanem az oda vezető utcákra is. Az illegális gyorsulási versenyek résztvevői ugyanis sok helyen a rendőrség által jobban ellenőrzött főutakról a környező, keskenyebb, de viszonylag széles és egyenes mellékutcákba tették át a „versenyeiket”.
Egy kérdésre válaszolva hozzátette: A BRFK a közterületi (térfigyelő) kamerák felvételeit is felhasználja szükség esetén az illegális gyorsulási versenyek és azok résztvevőinek a leleplezésére. Képesek hanghatást is mérni, így akár az is lebuktathatja az ilyen rendezvények résztvevőit, ha túl sokáig és túl hangosan bőgetik a motort, csikorogtatják a kerekeket.
… hogy mindenki hazaérjen, mert mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.