Az autószerelőket képviselő szervezet komoly szakértelem-hiányra figyelmeztet
- A szakképzettség hiánya „azonnali veszélyt jelent a közúti biztonságra” a következő években.
- Jelentős hiányosságok várhatók a támogatott és autonóm vezetési technológiával foglalkozó technikusok számában.
- A fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) manapság általánosak az új autókban, de
- az Egyesült Királyságban mindössze 3 ezer szerelő rendelkezik engedéllyel, hogy az ezekkel felszerelt járműveken dolgozzon.
A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a járművezetők hamarosan nehezen találnak szerelőt egy olyan gyorsan fejlődő technológiára, amely az autókat biztonságosabbá teszi.
A szakképzettség hiánya „azonnali veszélyt jelent a közúti biztonságra” a következő években – állítja az Institute of the Motor Industry (IMI), gépjármű-kereskedelemi szervezet.
Az IMI előrejelzése szerint jelentős hiányosságok várhatók a támogatott és autonóm vezetési technológiával foglalkozó technikusok számában.
A fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS), amelyek olyan funkciókat foglalnak magukban, mint az adaptív sebességtartó automatika és a sávelhagyásra figyelmeztető jelzések, manapság általánosak az új autókban.
Mindazonáltal az Egyesült Királyságban mindössze 3 ezer szerelő rendelkezik engedéllyel, hogy az ezekkel felszerelt járműveken dolgozzon.
Az IMI jelentésében azt állítja, hogy az Egyesült Királyságban jelenleg az autók öt százaléka van ADAS rendszerrel felszerelve. Ezek a funkciók „2. szintű” autonómiának minősülnek.
A járműautomatizálásnak hat szintje van, a „0-s szinttől” (ahol a vezető mindig 100 százalékban irányítja a járművet, és semmilyen támogató funkció nem érhető el) az „5-ös szintig”, amely a jövő autóinak teljes automatizálására utal.
Jelenleg csak a 2-es szintű autonómia legális az Egyesült Királyság útjain, a legfejlettebb rendszer pedig a Ford áprilisban bevezetett új BlueCruise asszisztens funkciója, amely az első a maga nemében, amely legálisan engedélyezi a kormányfogás nélküli vezetést autópályákon.
Az ADAS-nak minősülő további funkciók közé tartozik az automatikus parkolás és az adaptív sebességtartó automatika – 2-es szintű rendszerek, amelyek már több mint egy évtizede elérhetőek az új – többnyire luxus – modellekben.
A kormány várhatóan hamarosan legalizálja a „3. szintű” technológia használatát az autópályákon, nevezetesen az Automated Lane Keeping Systems (ALKS) rendszert, amely képes a sávok között tartani az autót az ország leggyorsabb autópályáin.
Egyes autógyártók már felszerelték legújabb járműveiket ALKS-ekkel, köztük a Mercedes-Benz és a BMW.
A 3-as szintű technológia ezen fokozata nem követeli meg, hogy a sofőr végezze a vezetési feladatokat, amikor a jármű működik, bár az autósoknak készen kell állniuk arra, hogy kérésre azonnal visszavegyék az irányítást.
Az IMI nyilvántartásai azonban azt mutatják, hogy az Egyesült Királyságban mindössze 3 ezer technikus rendelkezik a 2. szintű ADAS-rendszerrel rendelkező járműveken végzett munkához szükséges képesítésekkel.
Az IMI becslése szerint már most 6 ezer technikus hiányzik.
Az évtized végére a tervek szerint az utakon közlekedő autók 44 százaléka rendelkezik majd ezzel a technológiával, amihez körülbelül 106 ezer képzett szerelőre lesz szükség.
A jelenlegi képesítési és képzési trendek alapján az IMI becslése szerint mindössze hét éven belül 51 ezer képzett technikus hiányzik majd.
„A járművezetők hozzászoktak járműveik autonóm funkcióihoz, és azokra támaszkodnak. Minden hiba katasztrofális lehet” – magyarázza Steve Nash, az IMI vezérigazgatója.
„Például, ha egy sofőr egy másodperccel később veszi észre az autópályán, hogy az adaptív sebességtartó funkció meghibásodott, könnyen súlyosan beleütközhet nagy sebességgel az előtte haladó járműbe.”
„Hasonló helyzet lenne, ha a sávtartó asszisztens vagy a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer meghibásodna, és egy sofőr a szomszédos sávba sodródna egy gyorsabb jármű elé.”
„A kockázat még nagyobb lehet a fejlettebb funkciók, például az automatikus kormányzás és az automatikus sávváltás esetében.”
Nash szerint „élet-halál kérdése”, hogy ezeket a technológiailag fejlett járműveket csak teljesen képzett technikusok tartsák karban.
Hozzátette: „A készségekre azonnal van szükség, mivel a brit autók jelentős része már 2. szintű autonómiát használ.”
Az IMI szerint a gépjármű-szerelés egyes területei fejlettebbek az ADAS kezelésében, különösen a baleseti javítási, karosszéria- és üvegezési szakemberek.
Ezeken a területeken nagyobb arányban dolgozik az ADAS-szal való munkavégzésre képesített munkaerő.
A szervezet becslése szerint jelenleg 1800 ADAS technikus dolgozik ezeken a területeken, de 2030-ig 25 ezerre van szükség.