Az elődök egyike sem élt meg 30 évet!

  • Három évtized alatt 80 százalékkal csökkent a baleseti halálesetek száma Magyarországon.
  • Három szabályszegés-fajtára vezethető vissza a személyi sérüléses balesetek 70 százaléka.
  • A főkapitány a mások hibáit is korrigálva közlekedőkre emelte poharát a megemlékezésen.

Soha egyetlen balesetmegelőzéssel foglalkozó szervezet sem tudott harminc éven át fennmaradni és sikeres lenni Magyarországon – szögezte le Kuczik János Zoltán vezérőrnagy, az országos rendőrfőkapitány rendészeti helyettese, az ORFK-Országos Balesetmegelőzés Bizottság (ORFK-OBB) elnöke a szervezet megalapításának 30. évfordulója alkalmából tartott ünnepségen.

Fotó: Iró Zoltán

30 éve, 1992. november 24-i hatállyal alapította meg a kormány az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottságot. Az akkori döntés szerint a balesetmegelőzés állami feladat, amit a rendőrség irányításával kell ellátni. Tanulva elődjének, a működése végnapjaira túlságosan hatóságivá vált Országos Közlekedésbiztonsági Tanács példájából, a kezdetektől elvárás volt, hogy a balesetmegelőzéssel kapcsolatos munkában minél több civil és társadalmi szervezet vegyen részt.

Az ORFK-OBB megalapítása sürgető kényszer volt. Az idő tájt a rendőrség komoly kihívásokkal nézett szembe a közlekedésben. 1990-ben, a hazai közlekedésbiztonság legsötétebb évében egy közepes falu lakosságával azonos számban haltak meg emberek az utakon közlekedési balesetekben. Magyarország Európa szégyenpadjára került, a magyarországi halálutakról cikkezett a nyugat-európai sajtó.

Az elmúlt 30 év ORFK-OBB által kezdeményezett akciói, jogszabályváltozásai, kampányai jelentős mértékben hozzájárultak, hogy tavaly a baleseti halálesetek száma már „csak” 535 volt. „30 évvel ezelőtt ötször annyian haltak meg tehát a magyar utakon, mint az elmúlt évben”, hangsúlyozta Kuczik tábornok.

Külön is köszönetet mondott a hazai labdarúgás, kézi- és kosárlabda csapatoknak és szövetségeknek és a Nemzeti Autósport Szövetségnek, akik az utóbbi években mind aktívabban támogatják az OBB munkáját.

„Támogatásuk nemcsak elvi, nemcsak jelképes! Világsztár sportolók jönnek el a rendezvényeinkre és személyes példamutatásukkal ösztönöznek másokat a körültekintőbb és szabályos közlekedésre”, hangsúlyozta a főkapitány-helyettes.

Fotó: Iró Zoltán

Kuczik János Zoltán ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy sokat kell még tenni annak érdekében, hogy az évtized végére – a tíz évvel korábbi szint – felére csökkenjen a közúti balesetekben meghaltak vagy súlyosan megsérültek száma. Szerinte ez a célkitűzés kizárólag rendőri eszközökkel nem érhető el. Több területen is változásokra van szükség, a gépjárművezető-képzéstől, a közlekedési szabályokon és a szabálysértőkre kivetendő szankciókon át a gyermekek biztonságos közlekedésre neveléséig.

Ami a rendőrség teendőit illeti, Kuczik emlékeztetett, hogy Magyarországon az összes közúti baleset 70 százaléka három fő okra: a gyorshajtásra, az elsőbbségadás, illetve a kanyarodás szabályainak megsértésére vezethető vissza. Elsősorban ezekre fókuszálnak majd a rendőrségi ellenőrzések a jövőben. Ami nem jelenti azt, hogy más szabályszegéseket elnéznek a későbbiekben.

A statisztikai adatgyűjtés kezdete óta soha nem volt még olyan alacsony az ittasan okozott balesetek aránya, mint tavaly (8%). Ez azonban országos adat, az egyes vármegyék között jelentős különbség mutatkozik.

Tavaly felmérték a hazai autósok övhasználati hajlandóságát. Nem javult az elmúlt években, sőt. Kuczik azt mondta, a gépjárművezetők 88%-a használta csak az övét, noha kötelező lenne. Drámaian rossz azonban az övhasználati hajlandóság a hátul utazók körében. Száz utasból csak 57 volt bekötve. „Nálunk csak Olaszországban és Bulgáriában használják kevesebben a biztonsági övet”, jegyezte meg a tábornok. Pedig az övhasználat csak tavaly több mint 50 balesetben elhunyt ember életét menthette volna meg.

Azonban a rendőrség nem megy el e jelenség mellett szó nélkül. Fontosnak tartják a rendészeti intézkedéseket a jogkövetés kikényszerítésére, a prevenciót azonban még inkább.

Óberling József ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke az elmúlt 30 év sikereit összegezve arra hívta fel a figyelmet, hogy amikor legutóbb olyan alacsony volt a baleseti halálesetek száma, mint tavaly, akkor a ’60-as évek elején, még egymillió alatt volt az ország útjain futó autók száma.

Fotó: Iró Zoltán

Bár később az úthálózat is fejlődött, az eddigi (balesetmegelőzési szempontból) legrosszabb évben 1990-ben, amikor 2439 halálesetet jegyeztek fel a baleseti statisztikába, még mindig csak 2,4 millió autó rótta az utakat. Többnyire nem túl fiatal szocialista gyártmányok, minimális passzív védelemmel. 2021-ben viszont már ötmillió autót tartottak nyilván, kiterjedtebb és korszerűbb is volt az úthálózat is, az 544 haláleset komoly előrelépést mutat a közlekedésbiztonság javulása terén.

Óberling ezredes a teljesség igénye nélkül sorolta azokat az ORFK-OBB kezdeményezéseket, amelyek hatása olykor akár már egyik évről a másikra látható volt a baleseti statisztikákon.

1993:

  • 50 km/h-ra csökkentették a lakott területen megengedett maximális sebességet
  • kötelezővé tették a biztonsági öv használatát a személygépkocsik hátsó ülésén
  • előírták a tompított fény kötelező használatát lakott területen kívül

1997:

  • bevezették a hétvégi kamionstopot

2001:

  • bevezették a közlekedési előéleti pontrendszert

2002:

  • kötelezővé tették a biztonsági gyermekülések használatát

2008:

  • bevezették az objektív felelősség rendszerét, az intézkedés hatására negyedével csökkent a baleseti halálestek száma.

2015:

  • megkezdte működését a VÉDA-rendszer

2019:

  • a rendőrség átfogó Pofátlan(TAN)ításba kezdett

A Pofátlan(TAN)ítás a rendőrség máig legsikeresebb innovációja. Óberling az OBB születésnapi ünnepségén úgy fogalmazott: Nem is gondoltuk, hogy ilyen sokakat érdekel a közlekedésbiztonság és ennyien támogatnak minket abban, hogy szűrjük ki a forgalomból a pofátlanságukkal másokat veszélybe sodró autósokat.

Fotó: Iró Zoltán

A Pofátlan(TAN)ító videó-összeállítások hatására az ORFK-OBB hivatalos oldalának, a kreszvaltozas.hu-nak a látogatottsága az egekbe szökött. Néhány tízezerről 2020 és 2021-ben milliós látogatottságot produkált.

A méltánylandó eredmények ellenére Óberling beszéde végén arra figyelmeztetett: Ismét itt az idő, amikor tenni kell valamit, hogy a közlekedésbiztonság kedvező folyamatai ne torpanjanak meg. Kell valami sokkhatás, ami újra felhívja a közlekedők figyelmét a szabályok betartására, egymás segítésére, mert mindenkit hazavárnak.

Nagy sikertörténetnek nevezte az ORFK-OBB elmúlt 30 évét Bolcsik Zoltán, a Belügyminisztérium rendészeti államtitkára, aki Pintér Sándor belügyminiszter nevében köszöntötte mindazokat, akik a balesetmegelőzésben dolgoztak és akik a munkájukért elismerést kaptak. Ő maga, mint mondta, rendőri pályafutása alatt kilenc évig szolgált olyan beosztásban, amelyben a közlekedésért is felelős volt. Édesapja viszont 20 évet dolgozott közlekedési rendőrként és közlekedési vezetőként vonult nyugállományba.

Balogh János altábornagy, országos rendőrfőkapitány is elismeréssel szólt az ORFK-OBB elmúlt harminc évéről a rendezvény végén elmondott pohárköszöntőjében, köszönetét fejezte ki mindazoknak, akik az évtizedek során munkájukkal hozzájárultak az OBB elért eredményeihez, poharát azonban azokra a közlekedőkre emelte, akik nap mint nap a szabályokat betartva, gyakran mások hibáit korrigálva közlekednek. Mert a leginkább mégiscsak nekik köszönhető minden eddig elért eredmény.

F.Gy.A.