Az idén már 224-en haltak meg az utakon
- A júniusi statisztikai adatok biztatóak, ám ami a félév egészét illeti már korántsem.
- Kevesebb az ittas vezető, több balesetet okoztak a kerékpárosok, mint a motorosok.
- A legfőbb baleseti okok között továbbra is az első helyen található a gyorshajtás.
Az év első hat hónapjában 6845 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt Magyarországon. 635-tel több, mint a múlt év azonos időszakában. Egyaránt nőtt 2021 első félévének adataihoz képest a halálos, a súlyos és a könnyű sérüléses balesetek száma.
Az idén 197 halálos kimenetelű közlekedési balesetben 224-en vesztették életüket, egy évvel korábban 189 közúti baleset követelt emberéleteket és azokban 207-en haltak meg. Ez azt jelenti, hogy a halálos balesetek száma az előző év azonos időszakához képest 10,2, az elhunytaké 8,2 százalékkal nőtt.
Közel tizedével több balesetben szenvedett egy vagy több érintett súlyos sérüléseket (a statisztikákban rögzített 1903 esetben 2205 súlyos sérültet regisztráltak. Tavaly a súlyos sérüléses balesetek száma 1743 volt, a sérülteké 1981). Szintén tíz százalék felett nőtt a nyolc napon belül gyógyuló sérülésekkel végződött balesetek száma és annál is nagyobb mértékben a sérülteké. Könnyű sérüléses balesetből az első félévben 4745-öt jegyeztek fel (2021-ben 4278-at). Az idén hat hónap alatt 6772-en szenvedtek könnyű sérüléseket közlekedési balesetekben, míg tavaly 6018-an.
Az első félévben száz balesetből nyolcat ittas vezetők okoztak. Tavaly az ittas vezetők által okozott balesetek aránya kilenc százalék volt. Azonban, mivel a múlt évihez képest tíz százalékot meghaladó mértékben nőtt a balesetek száma, ez az egy százalékpontos csökkenés, ami az esetszámot illeti elenyésző.
A főbb baleseti okok ugyanazok, mint korábban. A legtöbb baleset a gyorshajtásra vezethető vissza (28%), majd az elsőbbségadás szabályainak megsértése, be nem tartása következik (26%), a harmadik leggyakoribb baleseti ok, pedig a szabálytalan kanyarodás. Csak ezeket követik a nem megfelelő követési távolság és a figyelmetlenség (8-8%).
Talán ma már nem annyira meglepő, de 100 személyi sérüléssel járó közlekedési balesetből öt a gyalogosok hibájából történik! Például abból, hogy a tiloson vagy tiltott helyen próbálnak meg átkelni az úttesten, vagy fényvisszaverő ruházat nélkül gyalogolnak éjszaka az út mellett, háttal a forgalomnak.
A balesetek több mint kétharmadát (69%) a személygépjárművek okozzák. A második legtöbb balesetet okozók a kerékpárosok – ők az összes eset nyolc százalékáért felelősek, míg a tehergépjármű-vezetők 100-ból hét tragédia okozói. Furcsa, de arányaiban több balesetet okoznak a gyalogosok (5%), mint a motorosok vagy a segédmotorosok.
A június havi adatok kedvezőbb képet mutatnak és mindenképpen reménykeltőbbek. Országosan hét százalékkal csökkent a személyi sérüléses balesetek száma; 1474-őt jegyeztek fel a tavaly júniusi 1582-vel szemben. Hat megyében romlott, a többiben javult a közlekedésbiztonság az év hatodik hónapjában.
Harmadával kevesebb halálos baleset történt, mint 2021 azonos időszakában: 34, a tavaly júniusi 51-gyel szemben. S míg 2021. júniusában 55-en haltak meg az utakon, az idén 36 emberéletet követeltek a júniusi közúti tragédiák. Kisebb mértékben csökkent a súlyos sérülésekkel járó balestek és a sérültek száma is. Míg tavaly az év VI. hónapjában 439 balesetben 505-en sérültek meg súlyosan és további 1092 balesetnek volt összesen 1524 könnyű sérültje, addig az idén júniusban 407 súlyos és 1031 könnyű sérülésekkel járó balesetben 460-an, illetve 1444-en sérültek meg.
Az összes baleset hét százalékát okozták júniusban ittasan közlekedők.
F.Gy.A.