Az okosóra használat is tilalmazott vezetéskor?
- A figyelmetlenség, valamint a járművezető figyelmének elvonása egyike napjaink legnagyobb közlekedésbiztonsági kockázatainak.
- Az okosórák megjelenése és gyors terjedése újabb veszélyforrást jelent a közúton közlekedőkre nézve.
- Ha valaki vezetés közben azért pillant rá az okosórájára, hogy megtudja a pontos időt, az alapvetően nem számít jogsértőnek.
- Az egyes funkciók vezetés közbeni használatát azonban (üzenetek olvasását, írását, interneten böngészést stb.) kontinensünk számos országában tiltják és szankcionálják, hiszen azok elvonják a járművezető figyelmét a vezetéstől, és ekkor a jármű kontroll nélkül, „vakon” halad előre.
- Dániában a kérdéskörnek nagy figyelmet szentelnek, az okosóra jogellenes használata nevesített közlekedési szabályszegésnek számít, és az elkövetők – a jármű kategóriájának megfelelően – különböző szankciókra, pénzbírságra és büntetőpontra számíthatnak.
- A hatályos magyarországi szabályozás akkor minősíti jogellenesnek az okosóra használatot, ha emiatt a járművezető (vagy a gyalogos) más közlekedőket indokolatlanul zavar, akadályoz, illetve a személy- és vagyonbiztonságot veszélyezteti.
Köztudott, hogy vezetés közben telefonálni, valamint az okos telefonok egyes alkalmazásait használni tilos. Feltehetjük ugyanakkor a kérdést: tilalmazott-e az okosóra használata jármű vezetése közben? Ha az aktuális időt szeretnénk megtudni, és ezért az óránkra tekintünk, akkor alaphelyzetben nem, más esetekben azonban általában igen. Utóbbiakat a legtöbb európai országban jogsértőnek minősítik és szankcionálják, hiszen az okosóra különböző funkcióinak használata hosszabb-rövidebb időre elvonja a járművezető figyelmét a forgalomról, a közúton folyó eseményekről és ez rendkívüli közlekedésbiztonsági kockázatokkal járhat. A biztonság érdekében nagyon fontos, hogy a sofőr mindig a környezetében lévő forgalmi helyzetekre, azok változásaira és a lehetséges veszélyhelyzetekre összpontosítson.
Napjainkban egyre többen használnak hagyományos karórák helyett okosórát, ami érthető. Az okosóra ugyanis nem csak az időt és a dátumot jelzi viselője részére, hanem számtalan más, hasznos és olykor kevésbé hasznos funkciója is van. A legtöbb okosóra olyan alkalmazásokkal rendelkezik, mint egy okos telefonkészülék, sőt, a sport, valamint az egészségügyi funkciókkal is rendelkező modellek olykor még annál is többre képesek. Az okosóra tehát olyan, mintha egy miniatürizált okostelefont viselnénk a csuklónkon. Ha valaki vezetés közben rápillant az okosórájára, hogy megtudja a pontos időt, azzal nincs különösebb gond, hiszen időnként – egy rövid pillanatra – a műszerfal óráira, visszajelzőire is rátekinthetünk. Hasonló a helyzet, azaz nem számít jogsértőnek, ha valaki az okosóráját hangvezérléssel használja. Ugyanakkor az már közlekedésbiztonsági (és természetesen jogi) szempontból aggályos, ha a sofőr a kezével matat a készüléken, hogy egy beérkező értesítést elolvasson, smt-t, e-mailt, vagy más üzenetet írjon, az Interneten böngésszen, egy-egy információ után nézzen, stb. A funkciók használata ugyanis elvonja a járművezető figyelmét a vezetéstől, és ekkor a jármű lényegében kontroll nélkül, „vakon” megy előre. Négy másodperces figyelemelvonás esetén egy 50 km/h sebességgel haladó jármű 56 métert tesz meg az úton irányítatlanul, és a sebesség növelésével ez a távolság tovább nő.
Az okosóra használat figyelemelvonó hatása valamennyi jármű vezetése esetén érvényesül, így nem csak a gépjárművezetők, hanem a kétkerekű, valamint a lassú járművek vezetői is szankcióra számíthatnak, amennyiben tetten érik őket, illetve, ha emiatt veszélyhelyzetet idéznek elő vagy balesetet okoznak. Dániában – ahol napjainkban a kormány és a nyolc évtizedes múlttal rendelkező közlekedésbiztonsági szervezet, a SikkerTrafik kiemelt figyelmet szentelnek a járművezetők figyelmét elvonó cselekményeknek – az okosóra jogellenes használata nevesített közlekedési szabályszegésnek számít. Elkövetésekor a gépjárművek, a motorkerékpárok, valamint a nagyobb teljesítményű segédmotoros kerékpárok vezetői 1500 DK pénzbírságra, és további 500 DK pénzbüntetésre számíthatnak (utóbbi összeg az úgynevezett Áldozati Alapba megy), ezen túlmenően – ami a skandináv országban meglehetősen nagy visszatartó erővel bír – egy büntetőpontot is kapnak. A vezetői engedély elvesztéséhez már három büntetőpont elegendő, így annak a sofőrnek, aki az okosóra jogellenes használata miatt egy büntetőpontot kapott, az elkövetkezendő két évben nagyon ügyelnie kell arra, hogy szabályosan közlekedjen. A robogósok büntetőpontot ugyan nem kapnak, de 1500 DK bírságot kell megfizetniük. A kerékpárosok és az elektromos rolleresek büntetése valamivel enyhébb, ők ugyanezért a szabályszegésért jelenleg 1000 DK pénzbírságra számíthatnak, amely napi árfolyamon számítva kb. 55 000,-Ft-nak felel meg.
„A figyelmetlenség általánosságban nagy probléma, amit a frontális ütközéseken kívül számos balesetnél is tapasztalunk, és sajnálatos, hogy az okosórák újabb potenciális zavaró tényezőként szerepelnek azon dolgok már amúgy is hosszú listáján, amelyek elvonhatják a járművezetők figyelmét, és baleseteket” – jelentette ki Rikke Rysgaard, a SikkerTrafik egyik vezetője.
Magyarországon az okosóra vezetés közbeni használata jelenleg nem számít nevesített jogsértésnek, hiszen a KRESZ 3. § (2) bekezdésében meghatározott, a kézben tartott mobil rádiótelefonok használatára vonatkozó tilalom az okosórára nem terjed ki („A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat”).
Ugyanakkor a KRESZ 3. § (1) bekezdés c/pontja azt írja elő, hogy aki a közúti közlekedésben részt vesz, „köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon”. Ha ez a joghely sérül, akkor az elkövető hazánkban is szankcióra számíthat. Ezért a legjobb, ha az ilyen készülékkel rendelkező sofőrök már a vezetés megkezdése előtt a készüléket „Ne zavarj!”, illetve „Vezetek” funkcióra állítják, vagy egészen egyszerűen az okosórájukat leveszik és a vezetés időtartamára a kesztyűtartóba helyezik.
G.I.