Az Ön autója telefonálna, ha bajba kerülne?
- Magyarországon tavaly hat esetben kértek e-Call segítséget az autók az utasok helyett.
- Európában a baleseti halálesetek tizede megelőzhető lenne, ha időben érkezik a segítség.
- A legtöbb tulajdonos nem tudja, hogy beszerelhető-e az ő autójába az életmentő segítő.
Egy 50 éves férfi vadászni indult egy hideg téli reggelen. Autója az erdőn átvezető úton megcsúszott, fának csapódott, majd az árokba borult. A hivatalos vizsgálatok szerint a férfi a helyszínen meghalt.
Családja soha nem kapott választ arra a kérdésre, hogy pontosan mikor. Még az orvos szakértő és a sokat tapasztalt rendőrségi helyszínelők sem voltak biztosak a járműben rögzített nyomok alapján abban, hogy a férfi élt-e még egy ideig az ütközés után. Nem zárható ki, hogy az ellátatlanság és a fagy okozta a halálát.
Vajon élhetne-e még ma is, ha időben segítséget kap? A kérdés költői. Nem kapott.
Egy amúgy is gyér forgalmú úton történt a tragédia, hajnalban, amikor még a főutakon is alig közlekednek. Egyedül, segítség nélkül ezért nem volt esélye túlélni a más körülmények között talán túlélhető balesetet.
Az európai baleseti statisztikák szerint az utóbbi években már 20 ezer alá csökkent a közlekedési balesetben elhunytak száma az Európai Unióban. Százezer lakosonként 44-en haltak meg közúti balesetben 2021-ben, az EU statisztikai hivatala szerint, Magyarországon pedig 56-an.
Bár az uniós és nemzeti hatáskörben bevezetett intézkedések hatására az elmúlt tíz évben több mint a harmadával csökkent a közúti tragédiák száma, még kérdéses, sikerül-e teljesíteni azt az uniós célkitűzést, hogy 2023-ra a 2020-as szint felére kell csökkenteni a közlekedési balesetek halálos áldoztainak a számát. És nemcsak azért lesz ez komoly kihívás a legtöbb országnak, mert a pandémia miatt 2020-ban egész Európában jelentősen csökkent a balesetek száma, és emiatt túl alacsonyan vannak a bázisév számai.
Szakértői becslések szerint a baleseti halálestek tizede megelőzhető lenne, ha a sérültekhez időben eljutna a segítség. Ha a baleset bekövetkezése után a lehető legrövidebb időn belül segítséget hívhatnának és kapnának a sérültek. Csakhogy igen gyakoriak az olyan egyautós balesetek, mint a példánkban hivatkozott vadászé is, amikor a jármű vezetője elveszíti az uralmát a járműve felett, fának, oszlopnak ütközik, árokba hajt, és elveszti az eszméletét. Mivel egyedül ült az autóban, nem számíthatott segítségre, amíg arra nem járt valaki.
Két, avagy több autó karambolja is előidézhet azonban olyan helyeztet, amikor minden utas eszméletét veszti, esetleg meghal, vagy legalábbis képtelenné válik a segítségkérésre az életkora vagy a sérülései miatt. A túlélők ekkor is csak abban bízhatnak, hogy valaki rövid időn belül majd arra jár, meglátja őket és értesíti a hatóságokat.
Arra is volt már példa hazánkban is, amikor a sérült úgy szorult be a ronccsá tört autójába, hogy mozdulni sem bírt. Némelyeket a tűzoltók speciális feszítő-vágó eszközökkel is csak nagy nehézségek árán tudtak kivágni az autójukból. Azonban akik nem voltak olyan szerencsések, és például nem találták vagy nem érték el a mobiljukat, nem tudtak segítséget kérni, és a balesetük idején épp nem járt senki arra, hogy a segítségükre lehetett volna, elvéreztek vagy kihűltek, és meghaltak.
Annak ellenére, hogy sérüléseik alapján megmenekülhettek volna, és még ma is élhetnének, de mire megtalálták őket már késő volt.
Az Európai Parlament idegenforgalmi és közlekedési bizottsága az ilyen és ezekhez hasonló eseteknek kívánta az elejét venni az e-segélyhívó rendszer bevezetésével, kiterjesztésével.
2018 óta minden Európában forgalomba helyezett új autóban működnie kell az e-Call rendszernek, amit épp a fenti példákban is körülírt esetekre fejlesztettek ki. Az e-Call baleset esetén automatikusan felhívja a 112-t.
Hogy honnan tudja az e-Call komputere, hogy bajba került egy autós?
A légzsákok kinyílása meglehetősen biztos jele annak, hogy bajba kerülhetett az „autó” és persze a benne utazók. Ha ezek után a sofőr nem reagál semmire, nincs mozgás az autóban, a komputer azt feltételezi, hogy a sofőr segítségre szorul, és azonnal telefonál.
Nemcsak hangkapcsolatot képes létesíteni az „autó” a segélyhívó diszpécserével, akinek – ha él a vonal és a sérültek képesek kommunikálni vele –, elmondhatják a bajba jutottak, mi történt velük, hányan utaztak az autóban, ki milyen sérüléseket szenvedett. Amint kapcsolatba lépett az e-Call a segélyszolgálattal, a rendszer megadja a jármű pontos helyzetét is, így a segélyszolgálatok (mentők, tűzoltók, rendőrök) pontosan a „címre” vonulhatnak ki, azaz gyorsabban érkezhet a segítség, mintha keresniük kellene a baleset pontos helyszínét.
Lehetőséget ad a rendszer arra is, hogy a sofőr maga kérjen segítséget. Egyetlen gomb megnyomásával forró vonalat létesíthet a segélyközponttal, ami nagyon hasznos lehet például akkor, ha a balesetben a mobilok használhatatlanná válnak, vagy lemerültek.
Magyarországon 2018. november 16. óta az Országos Rendőr-főkapitánysággal kötött megállapodás értelmében az e-Call rendszert a Magyar Autóklub (MAK) üzemelteti. Hozzájuk futnak be baleset esetén az e-Call segélyhívások akár automatikusan adja le az autó azokat, akár a sofőr kér segítséget a rendszeren keresztül. A MAK Assistant szolgálatának diszpécserei a számukra előírt protokoll szerint ellenőrzik a hívást (lényegében ugyanazt teszik, amit a 112 diszpécsere is tenne, ha hozzá futna be a hívás) és azonnal továbbítják a jelzést a segélyhívó központjának.
Tavaly hat e-Call segélyhívás futott be a MAK Assistant központjába: Hatala József nyugalmazott rendőr altábornagy, a Magyar Autóklub elnökének tájékoztatása szerint négy általános rendőrségi feladatkörbe tartozó intézkedést igényelt, a másik két esetben azonban valamennyi készenléti egységet riadóztatni kellett.
Az ORFK és a MAK 2023. január végén értékelte az együttműködés tapasztalatait. Kielégítőnek és biztonságosnak ítélték, azzal együtt, hogy ma még Magyarországon meglehetősen kevés autóban van e-Call. A pandémia és a gazdasági válság miatt visszaesett az új autók eladása, ami pedig a használt gépjárműveket illeti – mint Hatala József fogalmazott lapunknak –, nem tolonganak a tulajdonosok, hogy e-Call telepíttetnének az autóikba.
Még a klubtagok körében sem túl gyakori, hogy e-Callal próbálnák növelni a biztonságukat. Ennek persze több oka is lehet. Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos szövetségének elnöke szerint sok autós talán még nem is hallott az e-Call rendszerről, nem tudja mire való, ahogy azt sem, hogy az ő autójába utólag beépíthető-e.
Az e-Call csak azokba az autókba építhető be utólag, amelyeknek az elektronikai rendszerét már úgy alakították ki, hogy megteremtették az e-Call illesztésének a feltételeit és amelyek képesek olyan jeleket generálni baleset esetén, amelyek az e-Call működéséhez szükségesek.
Gablini szerint egyenként kellene megvizsgálni, hogy egy adott járműbe telepíthető-e az e-Call. Úgy vélte, jobbára csak a 2018-hoz képest három, felső kategóriás járművek esetében öt évnél nem régebben gyártott autókba építhető be a rendszer. Azokban működik már biztosan olyan elektronika. Gablini elmondása szerint a márkaszervizek pillanatok alatt tudnak válaszolni a tulajdonosoknak, hogy az ő autójukba beépíthető-e utólag az e-Call.
F.Gy.A