Az óriás SUV-k birtoklása nem más, mint önhittség?
- Aki a szükségesnél nagyobb, súlyosabb és erősebb gépkocsit vesz, az más gazságokra is képes – vélekednek a franciák.
- Párizs városa úgy alakítja át a parkolási díjakat, hogy a járművek tömegének és méretének megfelelően progresszív legyen.
- Más francia nagyvárosok is követik a fővárosi példát.
A méretet, a súlyt és a motor teljesítményét is figyelembe veszik jövőre Párizsban a parkolási díj megállapításánál, hogy gátat vessenek a városi nagyterepjárók további terjedésének. A városháza magasabb parkolási díjat ró ki az SUV-k tulajdonosaira a főváros szennyezésének csökkentése érdekében. A 2024. január 1-jétől életbe lépő emelt díjak alól az elektromos járművek és a nagycsaládosok autói felmentést kaphatnak – olvasható a The Guardian.com összefoglalójában.
A párizsi tanácsosok egyhangú szavazással hagyták jóvá az intézkedést. Frédéric Badina-Serpette, az EELV ökológiai párt tanácsosa, aki a díjemelést javasolta, azt mondta: – Szeretnénk, ha Párizs városa megváltoztatná a parkolási díjakat, hogy a járművek tömegének és méretének megfelelően progresszív legyen. A cél az volt, hogy egy abszurditásra összpontosítsunk: az önhittségre, a Párizsban közlekedő járművek tömegének és méretének kérlelhetetlen növekedésére.
A tisztviselők szerint a városban az SUV-k száma 60%-kal nőtt az elmúlt négy évben, és mára a Párizsban parkoló 1,15 millió magángépjárműveknek a 15%-át teszik ki. Remélik, hogy a díjemelés megfékezi a növekedést, és ösztönzi a kisebb és könnyebb járművek birtoklását.
David Belliard, a közterületekért és a mobilitáspolitikáért felelős alpolgármester azt mondta, hogy a terepjárók nem megfelelők a városi környezetben. – Itt nincsenek földutak, nincsenek járhatatlan hegyi utak. Párizsban a SUV-k használata teljesen indokolatlan. Ami még rosszabb, veszélyesek, nehezek, és túl sok erőforrást használnak fel a gyártásukhoz – mondta Belliard.
Pierre Chasseray, a 40 milliós d’Automobilistes autós érdekvédelmi csoport szóvivője azonban azt mondta, hogy a SUV-k száma azért nőtt meg, mert a nagyobb családok vásárolják őket. Ezeket járműveket elsősorban hétvégente vagy nyaraláskor használják. A városi lakosság egy elenyésző kisebbsége úgy döntött, hogy az SUV-t a környezetszennyezés elleni harc szimbólumává teszik – mondta Chasseray.
A tiltakozások ellenére a párizsi példát más francia városok is követik. Lyonban a jövő évtől a jármű tömege alapján magasabb parkolási díjakat jelentettek be a hatóságok és Grenoble is várhatóan hasonló rendszert vezet be.
N.V.