Az úrvezetőknek is kijár a pihenőidő!
- Főként külföldi utazások alkalmával vállaljuk túl magunkat.
- A hivatásosoknak négy és fél óra után háromnegyed óra szünetet kell tartaniuk.
- Az úrvezetőknek kétóránként kellene kiállniuk pit stopra, kávészünetre.
A kamionsofőrökre kirótt százezres büntetésekről, a menetíró (tachográf) manipulálásáról, illetve a fáradtság terhére rótt balesetekről naponta lehet olvasni a szaksajtóban. De mi a helyzet a nem hivatásos sofőrökkel, hogyan tartják be ők a – kötelező vagy javasolt – pihenőidőt?
Az uniós szabályok azt írják elő, hogy a tehergépjárművek, autóbuszok vezetőinek négy és fél óránként legalább 45 perc szünetet kell tartaniuk. De mi a helyzet a horvátországi, olaszországi tengerpartokra, vagy éppen németországi, netán hollandiai munkahelyekre igyekvő sofőrökkel? A vendégmunkásként dolgozók helyzete sem irigylésre méltó, hiszen azért, hogy havonta, kéthetente egy-egy hétvégét a családdal töltsenek, gyakran fáradtan ülnek a gépkocsiba, hogy aztán akár 8-10 órát vezessenek. A szünidőre utazó családok pedig azért vannak nehéz helyzetben, mert könnyen meglehet, hogy év közben egy-két óránál többet nem ülnek egyfolytában a családi gépkocsiban. A gyerekek egy idő után nehezen viselik a bezártságot, a szülők a gyerekek rajcsúrozását, a sofőr pedig – aki gyakran maga a családfő – a hosszú koncentrálást, amit a háttérzajok igencsak akadályoznak.
A saját autójukkal külföldre utazó brit sofőrök több mint negyede (27 százaléka) öt vagy több órán keresztül vezetett megállás nélkül. Minden tizedik sofőr több mint hét órán keresztül nyomta a gázt, kockáztatva ezzel saját, utasai és a többi közlekedő biztonságát – derül ki a RAC European Breakdown új felméréséből.
Az adatok azt mutatják, hogy a férfiak lényegesen nagyobb valószínűséggel vezetnek hosszú ideig, mint a nők. Tízből három férfi sofőr öt vagy több órát ült a volánnál szünet nélkül a kontinensen, míg egyötödük elismeri, hogy hat órát vagy annál többet teljesített. Ezzel szemben a nőknek csak 18 százaléka vezetett külföldön megszakítás nélkül öt vagy több, és csak minden tizedik hat vagy annál is több órán keresztül.
A RAC adatai rávilágítanak arra a szükségtelen kockázatra, amelynek az autósok magukat, utasaikat és a többi közlekedőt teszik ki azzal, hogy ilyen hosszú ideig nem pihennek. Rod Dennis, az RAC Europe szóvivője azt mondta, hogy a fáradtság életveszélyes, ezért riasztó az a tény, hogy a vezetők ilyen nagy hányada hajlandó ilyen sokáig szünet nélkül vezetni. Talán a célba érés iránti elszántság, és az a tény, hogy késő este vagy éjszaka gyakran kevesebb autó van az utakon, arra készteti a sofőröket, hogy veszélybe sodorják magukat, utasaikat és másokat.
A szakértők szerint a nem hivatásos sofőröknek kétóránként meg kell állniuk, hogy megmozgassák a tagjaikat, kiengedjék a fáradt gőzt, és némi üdítőitallal, kávéval, néhány falat ennivalóval felfrissítsék magukat. A rendszeres szünetek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a járművezetők éberek maradjanak, és a pihenőhelyek gyakoriságát és minőségét tekintve valóban nincs szükség túl hosszú szakaszokat letudni. Bárki, aki külföldön vezet, a legjobb, ha a vezetést nem küldetésnek, hanem már a nyaralás részének tekinti.
Ha a gépkocsiban két jogosítvánnyal rendelkező felnőtt utazik, ideális, ha kétóránként váltják egymást. Bár a pihenőidők meghosszabbítják a menetidőt, de a friss sofőr adta biztonság bőségesen kárpótolja az egész családot.
N.V.