Az út nem küzdőtér!

  • A közlekedők nem leküzdendő ellenfelek és Ön se legyen kéretlen gépjárművezető-oktató!
  • Érdemes kockáztatni saját és autója épségét, hogy „megmutathassa annak a mazsolának”?
  • Nem azért kell betartani a közlekedési szabályokat, mert különben megbüntetheti a rendőr!

A figyelmetlenség, a kapkodás, mert „Nekem időben oda kell érnem”, és a közlekedési szabályok be nem tartása okozzák a legtöbb balesetet. Az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság azért indította el „Az út nem küzdőtér” kampányát, hogy minden közlekedőben, gépjárművezetőben, motorosban, kerékpárosban és gyalogosban egyaránt tudatosítsák: partnerei és nem ellenfelei egymásnak. És azt is, hogy elképzelhetetlen a biztonságos közlekedés kölcsönös figyelem és együttműködés nélkül.

Számos baleset utal arra, sokan még ma is legyőzendő, az útról „letakarítandó” ellenfélként tekintenek a többi közlekedőre, főleg a „gyengébbekre”. A kisebb (teljesítményű) autóval közlekedőkre, a motorosokra, kerékpárosokra, a gyalogosokra.

Miért nem tisztelik a gyengébbeket?

Ez azonban nemcsak az autósokra igaz. Sajnálatos módon a gépjárművezetőknél védtelenebbek sem tisztelik, segítik, védik a náluk is védtelenebbeket.

Az ORFK-OBB kampányában külön is felhívja a figyelmet arra, az utakon akár egyetlen rossz döntés is életekbe kerülhet a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt. A kapkodás, a figyelmetlenség, mert „Nekem időben oda kell érnem”, könnyen oda vezethet, hogy aki siet végül soha nem jut el úti céljáig, vagy másoknak nem érnek célba miatta.

Figyeljenek jobban a kerékpárosokra és a gyalogosokra! – ezt kérik az ORFK-OBB kampányszervezői az autósoktól. Persze az is fontos, hogy a többi négykerekűre is figyeljenek. De különösen lakott területeken belül, ahol jellemzően kisebb a hely a biztonságos manőverezésre, tartsanak nagyobb követési és oldaltávolságot. És a kanyarokban is, ha mindenképpen ott akarják megelőzni őket!

Nem azért kell betartani a KRESZ szabályokat, mert ellenkező esetben megbírságolhatja a rendőr és akár a jogosítványát is elvehetik a gépjárművezetőknek. Azért kell szabályosan közlekedni, mert a többiek abból indulnak ki, hogy mások is betartják azokat. Ha a gyalogosoknak zöld jelzést ad a lámpa, értelemszerűen az úton közlekedőnek pirost, nem feltételezik, hogy valaki ennek ellenére át akar hajtani köztük. Ahogy a zöld jelzésen áthajtó autósok sem számítanak a zebrán áthajtó kerékpárosra, rolleresre, gyalogosra, akinek „…időben oda kell érnie” valahova.

Veszélyes az úton önkéntes rendőrt játszani!

„Senki ne próbálja meg a forgalomban kulturált vezetésre oktatni a másikat, se úgynevezett büntetőfékezéssel, se azzal, hogy szándékosan lépésre lassítja a tempót a szerinte a megengedettnél gyorsabban hajtó előtt”, figyelmeztet az ORFK-OBB kampánya. Akkor se játsszon senki önkéntes rendőrbe oltott közúti gépjárművezető-oktatót, ha ott és akkor egyértelműen igaza volt. Ahogy mondani szokták: tele vannak a korházak és a temetők olyan közlekedőkkel, akiknek igazuk volt.

Önmagában a járművek közti jelentős sebességkülönbség is teremthet veszélyhelyzeteket, a hirtelen gyorsítás-lassítás még inkább. Még az adott útszakaszon érvényes sebességkorlátozás betartása esetén is. Ugyanakkor a gyorsabbaknak sem kell agresszíven viselkedni, leszorítással, fékezéssel büntetni a lassabbat azért, mert szerintük nem elég gyorsan tértek ki előle.

Egy pillanatra érdemes belegondolni, hogy ha már a félrehúzódás is csak lassan sikerült, vajon képes lesz kivédeni annak a lassabb járműnek a vezetője a büntetőfékezést, vagy ha csak szűken vág be elé? Megéri a semmivel nem magyarázható és törvénysértő büntetéssel kockáztatni saját autója épségét?

A kerékpárosoktól azt kérik, keressék a kerékpárutakat és kerüljék el, ha csak tehetik, a nagy forgalmú utakat, főleg azokat, ahol nagyobb sebesség is megengedett, mert ott az autósok kevésbé számítanak rájuk.

Nagyobb oldaltávolság a lassúbb utakon is

„Különösen a fővárosi kerékpározás során érdemes tudatosítani, írja a kampányról tudósítva a rendőrség kreszvaltozás.hu portálja, hogy a kerékpár is jármű, tehát rá is vonatkoznak a KRESZ előírásai. Az autós kerékpáros egymás melletti elhaladása a legkritikusabb közlekedési szituációk egyike. Rossz burkolatú úton, emelkedőn, kanyarban célszerű a járművezetőknek az előzés során nagyobb oldaltávolságot tartani. A másfél méter, ha ma még nem is előírás, a biztonság érdekében erősen ajánlott!

Igyekezzenek a kerékpárosok és a motorosok egyaránt a lehető legkevesebb időt pedálozni, motorozni a gépjárművek holtterében, legyen rajtuk mindig megfelelő minőségű, szabályosan rögzített védőfelszerelés, és minden napszakban gondoskodjanak a láthatóságukról, világítással, láthatósági mellénnyel és hasonlókkal.

A készülő új KRESZ az eddig elhangzott nyilatkozatok szerint szövegszerűen előírja majd, ami a ma hatályos szabályozásból is kiolvasható, hogy minden úton, minden közlekedőnek ügyelnie kell majd a nála védtelenebbekre, gyengébbekre. Ennek ellenére és ezzel együtt is fontos, hogy a védtelenek, ideértve a gyalogosokat is, fokozottan figyeljenek a gépjárművek és kerékpárok mozgására.

Egyfelől azért célszerű nekik is figyelni a nagyobbakra, gyorsabbakra, erősebbekre, mert a legjobb sofőr, motoros, kerékpáros is hibázhat, út- és/vagy műszaki hiba miatt kényszerülhet olyan váratlan manőverre, amivel veszélyeztethet másokat, főleg akkor, ha az érintettek nem figyeltek. Másfelől, mert a balesetekben mindig a védtelenek húzzák a rövidebbet. Ők sérülnek súlyosabban, ők vesztik hamarabb az életüket. És ha megtörtént a baj, keserű vigasz, ha a büntetőeljárás végén kiderül, nem a védtelen sérült hibázott!

F.Gy.A.