Az út nem versenypálya

  • Szülei a BMX kerékpárt is veszélyesnek tartották, ezért kezdett Kiss Norbert szimulátoron vezetni.
  • Már kétszeres Európa-bajnok volt, amikor megszerezte a kamionvezetésre jogosító vezetői engedélyt.
  • Szerinte tévedés azt hinni, hogy a számítógépes játékok és szimulátorok miatt válnak felelőtlenné a fiatalok.
  • Kiss Norbertnek úgymond „mérsékelten jó a véleménye” a magyarországi közúti közlekedési morálról.

Forrás: nvesz.hu

Gyakran hallani: „A mai fiatalok azért olyan felelőtlenek az utakon, mert számítógépes játékokon, szimulátorokon nevelkedtek, ott pedig annyi életük van, amennyit akarnak, a legbrutálisabb ütközések után is sértetlenül állhatnak fel, és akkor sem esik bántódásuk, ha elgázolnak néhány virtuális gyalogost”.

Kiss Norbert hatszoros Európa-bajnok kamionversenyző szerint azonban ez az állítás nemcsak erősen túlzó, hatalmas tévedés is. Szerinte a szimulátor egy rendkívül jó oktató eszköz. Sokat lehet „benn” tanulni. Téli vezetést nyáron, csúszós, eső áztatta úton haladást szárazság idején, és így tovább. Persze csak, ha komolyan veszik.

Téved, aki azt hiszi, elég megnyomni a reset gombot és kezdhet a versenyző elölről, mindent, mintha mi sem történt volna, mondta. Ilyet, szerinte csak az állít, aki még nem vett részt e-autóversenyen, nem ült szimulátorban, nem kóstolt bele ebbe a világba.

„A szimulátorban is csak egy esélye van mindenkinek, ahogy a való életben. Már, ha betartja a szabályokat. És a virtuális autók is törnek, mint a valódik, persze mindennek megvan az ára, a következménye.

Nagyon nagy baj lenne azonban abból, jegyezte meg Kiss Norbert, ha a szimulátoron edződött autósok közül bárki is nem lenne tisztában azzal, hogy éppen hol van, ha azt tenné az úton, mint a szimulátorban. Bele se szeretnék gondolni.

Kiss Norbert a hazai autósport egyik emblematikus alakja maga is szimulátoron, ha úgy tetszik a virtuális térben kezdte autóversenyző karrierjét.

„Mi nézőnek születtünk”, mondogatta édesapja, miközben még egészen kisgyermekként a nyakába vette, így páholyból nézhette a Forma-1-es futamokat a Hungaroringen.

„Amióta az eszemet tudom, rajongtam az autóversenyekért”, mondta az ORFK X. Országos Iskolarendőr Szakmai Napjának vendégeként. Mozdonyvezető édesapa, népművelő édesanya gyermekeként azonban esélytelennek tűnt, hogy valaha is autóversenyző lehessen.

Drága sport az autóversenyzés és veszélyes is. Szülei még a BMX kerékpárt is annak tartották, ezért kezdett el több mint 20 éve szimulátoron versenyezni. A Közlekedésbiztonságnak nyilatkozva később elmondta, az e-autóversenyeken elért sikerei miatt figyeltek fel rá. 2006-ban első indulásakor megnyerte az akkori legrangosabb hazai márkakupát, a Renault Clio Kupát.

Később szinte minden autóverseny-kategóriában elindult, és amiben elindult, abban mindig fel is küzdötte magát az élvonalba.

Már kétszeres Európa-bajnok kamionversenyző volt, amikor „kamionra is megszerezte a jogosítványt”. A pályán nem volt rá szüksége, máshol pedig nem akart, de ha akart volna akkor sem vezethetett volna kamiont. Ma még nem tudja, szüksége lesz-e valaha a kamionos jogsijára.

„Olykor besegítek ismerősöknek, így elvileg bárki találkozhatott velem az utakon kamionsofőrként, de nem ez a jellemző rám”, mondta. Szerinte egy dolog versenykamionnal száguldani a pályán és egy másik az országúton árut szállítani. Óriási különbség van a kettő között.

Ami azonban közös a verseny és az országúti kamionozásban, tette hozzá, hogy mindkét esetben sok tonnás és sok lóerős járgányt kell vezetni, biztos kézzel. Itt a legkisebb hiba is súlyos következményekkel járhat.

„Nem véletlen maximálták 160 km/h-ban a versenykamionok sebességét! És ezt ellenőrzik is a versenyszervezők. Baleset esetén még így is sokkal nagyobb erővel ütközik a versenykamion, mint egy Forma-1-es autó, amikor 300-zal ütközik”, mondta.

Kamiont, és általában tehergépkocsit vezetni, munka, sőt, inkább hivatás. Vigyázni kell a járműre, a rakományára, a környezetünkre és persze a többi közlekedőre. A személygépkocsikénál nagyobb tömeg miatt a tehergépkocsikkal még körültekintőbben kell közlekedni. Minél nagyobbak, annál inkább.

„A KRESZ csak akkor működik, mondta, ha mindenki betartja a szabályokat, ha előzékeny, segíti a többi közlekedőt és semmiképpen sem tekinti versenypályának az utakat”, jegyezte meg, majd hozzátette: Nem is érti azokat, akik 3-500 lóerős, esetleg még erősebb, sok tízmilliós autócsodákkal száguldoznak egymással versengve a közúton.

A legtöbb hazai versenypályán is vannak nyílt napok, amikor pár tízezer forint ellenében bárki kipróbálhatja magát és az autóját, biztonságos körülmények között. A versenypályán szabad száguldozni, bár ott is vannak mindenkire kötelező előírások, amik megsértésének súlyos következményei lehetnek. De, hát a versenyek sem a kontroll nélküli, féktelen száguldásról szólnak! Ott is be kell tartani a szabályokat.

Nincsenek gyalogosok, kerékpárosok, motorosok a versenypályákon, nem kell attól tartani, hogy valaki felbukkan a semmiből, és attól sem, hogy egy gyermek a labdája után futva egyszer csak ott áll az út közepén. Szembejövő forgalom sincs. És értelemszerűen nem is bírságol meg senkit gyorshajtásért a rendőr.

„Szerintem, aki ki akarja próbálni a tudását, versenyzői álmokat dédelget magában, ezeket a helyeket keresse. Az út nem versenypálya, sem a városi utak, sem az országutak, sem az autópályák”, szögezte le. A versenypályán kívül én is óvatosan vezetek, és nemcsak azért, mert a versenypályán kiélhetem a sebességvágyamat. A forgalomban a biztonság az első!

Kiss Norbertnek, mint fogalmazott, összességében mérsékelten jó véleménye van a közlekedési kultúránkról.

„Évente 20-30 ezer kilométert vezetek, igaz, ha csak tehetem nem csúcsforgalomban. Én azt tapasztalom, hogy az autósok többsége udvarias, előzékeny”, mondta.

Persze az is igaz, ismerte el, hogy az ő ingerküszöbe alighanem jóval magasabban van a gépjárművezetők átlagánál. Emiatt nem kizárt, hogy találkozik olyan esetekkel, amelyeket szerinte nem veszélyesek, mások viszont vérlázítónak tartanak. De még ilyen szemüvegen keresztül sem tartja olyan borzasztónak a közlekedésbiztonságot, mint amilyennek sokan tartják.

F.Gy.A.