Balra, nagy ívben

  • Komoly autógyártók jelentették be a napokban, hogy egyelőre felhagynak az önvezető járművek fejlesztésével.
  • Óriásiak a mesterséges intelligencia lehetőségei, de a korlátjai is beláthatatlanok.
  • Az önvezető autók még sokáig nem tudnak mit kezdeni az útra tévedt madarakkal, a visszatükröződésekkel, vagy telezöldnél a balra nagy ívben való befordulással.

Egyhamar nem lesz életképes üzlet az autonóm vezetés, nyilatkozta Anthony Levandowski járműmérnök, eddig az önvezető technológia apostola, aki társalapítója volt a Waymo önvezető programjának. A figyelemfelkeltő kijelentéseiről ismert szakember szerint az iparág fejlődésének a megtorpanása azt mutatja, hogy a technológiának még hosszú utat kell megtennie ahhoz, hogy a mindennapi életben használható, biztonságos eszköz legyen.

Nem csak a fejlesztők gondolják így: a Ford például nagy összegeket tett fel arra, hogy rövid távon teljesen önvezető autókat dobjon piacra, többek között egymilliárd dollárt fektetett az Argo AI nevű, mesterséges intelligenciával foglalkozó startupba, ám ezen most hatalmas leírást volt kénytelen végrehajtani.

Eközben hónapok óta zajlik a vita a Tesla járművek önvezető képességével kapcsolatban. A cégnek most az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma által indított bűnügyi nyomozással kell szembenéznie – írja a Reuters. A vizsgálatot tavaly kezdeményezték több mint tucatnyi, a Tesla Autopilot rendszerének aktív használatával összefüggő balesetet követően, amelyek közül néhány halálos kimenetelű volt. A Tesla, és különösen Elon Musk vezérigazgató öntudatosan bizonygatja az Autopilot képességeit: a cég által „teljes önvezetésnek” nevezett szoftvert a legfrissebb nyilvános adatok szerint mára több mint 100 ezer Tesla-tulajdonos használja. Ugyanakkor a cég honlapján mind a mai napig figyelmeztetik a vásárlókat, hogy a közúti forgalomban minden cselekedetért a vezető felelős, akinek pillanatról pillanatra felügyelnie kell a szoftver működését, és ha szükséges, közbe kell avatkoznia.

Az autóvezetés az egyik legösszetettebb emberi tevékenység, amely csak a felületes szemlélő számára váltható ki a számítógépes játékok feljavított változataival. A szoftverek addig működnek megbízhatóan, amíg az út jól szabályozott, a körülmények ideálisak. Csakhogy a körülmények szinte sohasem ideálisak: nyáron a tükröződő felületek, a por, a zivatarok zavarják meg a kamerákat és képalkotó szoftvereket. Tavasszal-ősszel a fröccsenő sár, a köd, télen pedig a hó és jég számos formája, valamint a kevés fény adja fel a leckét. És emellett is rengeteg zavaró tényező van, hiszen az aszfalt soha sehol nem tükörsima hosszú kilométereken át, a felfestések hiányosak, helyenként félrevezetők, és az utak jellege, az ott uralkodó szabályok és szokások sokasága gyakran és hirtelen teljesen megváltoznak. Furcsa alakú úthiba, fekvőrendőr, ismeretlen eredetű árnyék mind-mind alkalmas arra, hogy összezavarja a mesterséges intelligenciát. Az úttestre leszálló madárral végképp nem tud mit kezdeni. A fiúgyerekek már kétévesen megszerzik azt a tapasztalatot, hogy ha odafutnak a morzsát szedegető galambok csapatához: hess madár!, felröppennek. Ugyanígy felnőttként is megállás, sőt lassítás nélkül hajtunk a madarak közé, mert tudjuk, hogy időben elrugaszkodnak. Az AI-vezérelt jármű azonban úgy fékez le előttük, mintha betontömbök hevernének keresztben.

Volt valaha egy magyar reklámszlogen, amely úgy szólt: az Aranypók ügyel a részletekre. A mesterséges intelligencia nagyon igyekszik, hogy különbséget tegyen a finom árnyalatok között, de ez még nem igazán megy neki. Az egyik nagy szoftvercég képkeresőjébe azt írtam be: művészi faragványok. Az első három találat: a pisai ferde torony oszlopának leheletfinom márvány csipkéje, a Notre Dame kilencszeres kapuívének egész alakos szentjei, végül az egyik balatoni strand baltával faragott fülesbagoly-totemoszlopa. Maradjunk annyiban, kedves Mesterséges Intelligencia, van még mit tanulnod ahhoz, hogy rád bízzuk az életünket, mondjuk egy forgalmas főút kereszteződésében, balra nagy ívben kanyarodva.

N.V.