Bedrogozva, ittasan menekült
- Egyirányú utcában a menetiránnyal szembe autózott, 130-cal cikázott a Váci úton a baloldali sávok között.
- Egy hónapon belül háromszor próbált elmenekülni – kétszer összetörte mások autóit, majd angolosan távozott.
- Vajon nyáron tényleg kevésbé hat ránk az alkohol, mint például télen? Nehezebben rúgunk be a nagy melegben?
Örökre eltiltatná a gépjárművezetéstől a Budapesti V. és VII. Kerületi Ügyészség azt a 23 éves férfit, aki tavaly nyáron hol a rendőrök elől 130-cal menekülve idézett elő súlyos veszélyhelyzeteket a belvárosban, hol figyelmetlenül vezetve törte össze mások autóit. Közúti veszélyeztetés bűntettével, cserbenhagyás vétségével, valamint ittas, illetve bódult állapotban elkövetett járművezetés vétségével és kábítószer birtoklás vétségével vádolják. Vádiratában az ügyészség végrehajtandó börtönbüntetést kért rá a végleges hatályú gépjármű-vezetéstől eltiltás mellett.
Először 2021. június 30-án reggel került konfliktusba a 23 éves ámokfutó a rendőrséggel. [Akkori ámokfutásáról készült összeállítás itt látható.] Azért akarták igazoltatni, mert a Készenléti Rendőrség járőreinek orra előtt index nélkül kanyarodott be egy mellékutcába a Váci út XIII. kerületi szakaszán. Hiába indultak utána azonnal a rendőrök, hiába szólították fel megállásra, ő egyre nagyobb sebességgel próbált egérutat nyerni. Később kiderült, nem minden ok nélkül.
Jogosítványa nem volt, ellenben ittas volt és kábítószer befolyása alatt állt, amikor három utasával autóba ült. Ezért kezdett esztelen száguldozásba, amikor a rendőrök a szabálytalan kanyarodása miatt meg akarták állítani. Menekülés közben aztán még számos közlekedési szabályt megszegett – írja közleményében a Fővárosi Főügyészség. Egyirányú utcákba hajtott be, majd a forgalommal szemben száguldozott, azután visszatért a Váci útra, ahol 100-130 km/h sebességgel cikázott a sávok között. Áttért a szemközti forgalmi sávokra – a záróvonal nem befolyásolta – és több száz méteren keresztül a forgalommal szemben száguldott.
Közben több autósra is a szívbajt hozta, miközben vészfékezésre, hirtelen irányváltoztatásra kényszerítette őket.
Végül egy parkolóban nagy sebességgel a padkának ütközött, amitől az első kerekei durrdefektet kaptak. De még ekkor sem adta fel. Kiszállt az autóból és az utasait hátrahagyva befutott egy társasházba, ott kiült az egyik 7. emeleti lakás teraszkorlátjára és öngyilkossággal fenyegetőzve próbálta távozásra bírni a rendőröket. Nem sikerült, elfogták.
Még egy hónap sem telt a fenti esett után, amikor 2021. július 28-án délelőtt újfent bódult állapotban ült volán mögé. Akkor a XIX. kerületben, az Ady Endre úton okozott balesetet: az előtte haladó autó sofőrje forgalmi okból megállt, ő azonban ezt nem észlelte és nekikoccant. Aztán megállás nélkül elhajtott.
Néhány perccel később a X. kerületben, az Üllői úton újabb balesetet okozott. Elvesztette uralmát az autója felett, s emiatt nekiment egy másik kocsinak. Az ütközés hatására a másik autó sofőrje a járdára hajtott és ott egy fának csapódott. Erről a helyszínről is megállás nélkül elhajtott.
Oldalainkon többször írtunk már arról, hogy az alkohol és a drog rendkívül hátrányosan befolyásolják a gépjárművezető-képességet. Ráadásul a drogok használata az élet minden területén, az alkohol fogyasztása vezetés előtt és alatt tiltott Magyarországon.
Nálunk az utóbbi években a közlekedési balesetek nyolc-kilenc százalékát okozták ittas vezetők, Európában, ahol a legtöbb országban megengedik a sofőröknek egy-két pohár alkohol elfogyasztását vezetés előtt, a második baleseti halálok az ittas vezetés. Nem véletlen.
Az alkohol mindenkire másképp hat. Azonban időben és az elfogyasztott alkohol mennyiségének függvényében jelentősen változhat a hatása. Van, akit már egy kisebb mennyiség is elálmosít, másokat viszont felpörget.
Számos legenda él az autósok körében azzal kapcsolatban, miképpen lehet gyorsan kijózanodni, vagy megakadályozni, hogy túl hamar berúgjon valaki. Sokan hiszik, hogy egy erős kávé vagy egy hideg zuhany is elég egy átmulatott éjszaka után ahhoz, hogy újra volán mögé üljön a sofőr és vezethessen. Ahogy arról is sokféle magyarázatot hallani, hogy nyáron, a nagy meleg miatt miért hat kevésbé az alkohol, mint télen. És így tovább.
Ami tény:
- Az alkohol – mindenkinél más és más mértékben – lassítja a reflexeket, ez által növeli a reakcióidőt. Még egy másodpercenként 14 métert haladó (azaz 50 km/h sebességgel közlekedő) autó esetében sem mindegy, hogy egy másodperccel hamarabb vagy később lép-e a sofőr a fékre! Minél nagyobb a sebesség annál kevésbé. Fontos tudni: az ember jó ideig nem érzi, hogy már bizonytalan a mozgása. Gyalog még szinte tökéletesen tud közlekedni, akár csukott szemmel is képes métereken keresztül egyenesen haladni a felezővonalon. Ám, aki kipróbálta már a részegszemüveget, az tudja, hogy ezek az apró késlekedések a reakcióidőben, a végén akár tragédiához is vezethetnek.
- A szeszesital hatására – még ha különböző mértékben is, de – mindenkinek romlik a mozgáskoordinációja. Ahogy fokozódik az ital hatása, egyre több rossz döntést hoz a sofőr, egyre nehezebben lesz képes a saját sávjában tartani az autót, fokozatosan romlik a sebesség és távolságbecslése. Csak emlékeztetőül: több írásunkban is foglalkoztunk már azzal, hogy az emberek a sebességet hajlamosak alul-, a távolságot túlbecsülni, ezért történik sok olyan baleset, amelyek okaként a hatóságok végül az előzési vagy a kanyarodási szabályok be nem tartását jelölték meg.
- Az ittas vagy másnapos sofőrt egy kávé, egy erős tea vagy egy hidegzuhany időlegesen felfrissítheti ugyan, azonban a tapasztalatok azt mutatják hogy ezek végső soron csak a bátorságát növelik, nem javítják ugyanakkor a vezetési képességét, a reflexeit. Annyi hatást lehet csak elérni az erős kávéval, teával, vagy a idegzuhannyal, hogy frissebbnek érzi majd magát a sofőr, amikor rossz döntéseket hoz egy-egy veszélyes manőver közben.
- Kétségtelen, nyáron a legtöbben nehezebben rúgnak be, mint máskor. Ennek azonban nem a meleghez van köze, sokkal inkább ahhoz, hogy nyáron általában könnyű, kevésbé sós és zsíros ételeket fogyasztunk, emiatt a szervezet folyadék-háztatása is másképp működik, mint például télen. Annak is van némi szerepe a nyári „nem-berúgásokban”, hogy olyankor eleve kisebb alkoholtartalmú italokat fogyasztunk: kevesebb tömény fogy, a bort sokan fröccsökre cserélik és így tovább.
- Be lehet csapni a szondát, ha italozás előtt elfogyasztunk egy jókora adag zsíros pörkölt – vélik sokan. De olyan tanácsokat is olvasni a világhálón, hogy elég egy kanál zsírt megenni („…nem túl gusztusos, de tuti nem rúg be tőle az ember…”) és megmarad a vezetési képesség. Nos nem marad meg. A zsíros, és általában a nehéz ételek csak arra „jók” ebben az összefüggésben, hogy lassítsák az alkohol felszívódását. Azaz, aki nehéz ételre iszik alkoholt lassabban rúg be és tovább marad ittas.
Annyi bizonyos: számtalan tényezőtől függ, hogy kire, mikor hogyan hat az alkohol. Ezért is eszélyesek azok az interneten százával megosztott táblázatok, amelyekből „bárki meghatározhatja”, hogy egy bizonyos mennyiségű alkohol elfogyasztása után mennyi idővel ülhet a volán mögé. Nem egy esetben a rendőrségi szonda, majd – miután a sofőr nem fogadta el a helyszíni vizsgálat eredményét – a vérvétel bizonyította, hogy (ott és akkor, annak a sofőrnek az esetében) a táblázat valamiért nem működött.
Persze a régi igazság ma is érvényes: Ön dönt: iszik vagy vezet! De jobb, ha nem iszik, ha vezet. Sőt, ha sokat ivott, akkor másnap sem. Mert mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.
Közúti veszélyeztetés miatt emelt vádat a Kaposvári Járási Ügyészség azzal a férfival szemben, aki büntetőfékezéssel akarta megleckéztetni egy másik autóst annak egy korábbi manővere miatt.
A 26 éves vádlott még tavaly július 11-én éjszaka Csurgó belterületén előzésbe kezdett. Feltűnt azonban neki, hogy későbbi áldozata eközben az autóját kissé a terelővonal irányába kormányozta. Bár az éppen előzött autó mindvégig a saját sávján belül maradt és amikor észrevette, hogy közeledik az őt előző járműhöz szinte azonnal visszatért az eredeti nyomvonalára, az előzést befejezve a vádlott úgy kanyarodott vissza a sávjába, hogy a sértett autójától csak minimális távolságot tartott. Majd gyors egymásutánban a saját autóját minden forgalmi ok nélkül kétszer is intenzíven lefékezte. Emiatt áldozata is vészfékezésre kényszerült. [Az ügyészség által közzétett felvételen az előzmények nem láthatók, csak a büntetőfékezés.]
A 26 élves büntetőfékező ezt követően elhajtott a helyszínről. Csakhogy áldozata feljelentette. A megleckéztetett autós fedélzeti kamerájának felvételei alapján a nagyatádi rendőrök rövid időn belül azonosították az elkövetőt, akivel szemben a Kaposvári Járásbírósághoz benyújtott vádiratában az ügyészség felfüggesztett börtönbüntetés, pénzbüntetés és járművezetéstől eltiltás kiszabását indítványozta.