Bekeményítettek a horvátok az utakon
Duplájára, triplájára emelték a bíróságokat
A bűnismétlők a jogosítványukkal fizetnek
Elkerülhetetlennek tűnik a hazai szigorítás
Bekeményítettek a horvátok – ezzel nem árt tisztába lenni mindenkinek, aki autóval indul Horvátországba nyaralni – figyelmeztet a baleset-megelozes.hu.
Az új szabályok értelmében a súlyosabb jogsértésekért, mint a piroson áthajtás, az ittas vagy bódult állapotban vezetés, a megengedett sebesség 50 kilométer/óránál nagyobb mértékű túllépése, amennyiben más szabálysértés vagy bűncselekmény nem párosul hozzájuk, 10 ezer helyett húszezer kuna büntetést is kiszabhatnak. Ez annyit tesz, hogy 1350-ről 2700 euróra, azaz közel 900 ezer forintra nőtt a fizetendő bírság felső határa.
A kisebb súlyú szabályszegésekért kiszabható bíróságösszegek felső határa még ennél is nagyobb mértékben növekedett, ötezer kunáról 15 ezer kunára, azaz több mint 2000 euróra.
A horvát parlament a közlekedésbiztonság javítása érdekében akként módosította a közlekedési törvényt, hogy a hatóságoknak immár arra is lehetőségük van, hogy fél évre elvegyék a jogosítványát annak, aki három éven belül kétszer ugyanazt a súlyos szabályszegést elköveti. Aki háromszor követi el ugyanazt a szabálysértést, azaz még mielőtt fél évre bevonhatták volna a jogsiját újra elköveti ugyanazt, amit már kétszer elkövetett, egy évre búcsút mondhat a vezetői engedélyének.
Korábban már írtunk arról, hogy a szlovének sem vacakolnak ma már túl sokat a közlekedési szabályokat súlyosan vagy rendszeresen megsértőkkel. Az ittas vezetők például
- 0,24 ezrelék véralkoholszintig 300 eurós bírósággal büntetendők Szlovéniában.
- 0,25 és 0,38 ezrelék között 600 euró a büntetés, plusz 24 órára bevonják a jogosítványát és kap még 8 büntetőpontot
- 0,39 és 0,53 ezrelék között a bíróság már 900 euróra bírságol, plusz 24 órára bevonják a jogosítványát és 16 büntetőpontot kap
- 0,54 ezrelék felett 1200 euró a büntetés, 12 órára előzetesbe kerül a részeg sofőr és kap még 18 büntetőpontot is, ami azt jelenti, hogy fél év múlva jelentkezhet új tanfolyamra, vizsgára.
Ezen felül
- Szlovéniában a rendőrség nyilvántartást vezet a notórius gyorshajtókról és az ittas vezetőkről
- belső utasítás, hogy az autókba telepített lézeres sebességmérőket naponta átlagosan 7 óra hosszat „dolgoztatni kell”
- az éjszakai gyorsulási versenyeken rajtakapott autósoktól és más notórius és súlyos közlekedési bűncselekményt elkövetőktől egyszerűen elkobozzák az autójukat.
„Ha jó a kocsi, eladjuk, hogy az államnak legyen pénze, ha nem piacképes, megy a présbe”, mondta tavaly a Kriminálexpo vendégeként Manfred Kepe, a szlovén rendőrség illetékese, aki szerint az ilyen radikális bírságok és intézkedések nélkül képtelenség lett volna viszonylagos rendet tenni és tartani Szlovénia útjain.
Információink szerint a magyar hatóságok is további szigorításokat terveznek bizonyos közlekedési szabálysértések elkövetőivel szemben. Mert bár a szakemberek az utóbbi időben többször is megkongatták már a vészharangokat, a rendőrség még nem adta fel a reményt, hogy 2020-ra mégis teljesíteni tudja Magyarország az Európai Unió Fehér könyvében előírtakat.
Ennek érdekében állítólag már az ősszel intézkedéscsomag készül, amelyben nálunk szokatlan, de Európában egyáltalán nem példa nélküli intézkedések bevezetése is elképzelhető.
A Fehér könyvben az áll, hogy 2011 és 2020 között a felére kell csökkenteni Európában a közúti közlekedési balesetekben elhunytak számát. Egy másik, hosszabb távra szóló elképzelés szerint 2050-re azt kellene elérni, hogy senki ne veszítse életét közlekedési balesetben az Európai Unió területén.
Egy éve azonban a Kriminálexpo résztvevői már arról beszéltek, hogy „Ott tartunk, mint az ’50-es években. 1957-ben haltak meg annyian az ország útjain, mint az idén. Igaz, akkoriban jóval kevesebb autó futott az ország közútjain. Jóval kisebb volt a hazai közúthálózat is, és az utakkal szemben támasztott műszaki és biztonsági követelményeket sem lehet összehasonítani a mai elvárásokkal, legyen szó akár az útburkolat minőségétől, az utak kitáblázottságáról és a ma használatos különféle biztonsági megoldásokról”.
Az elmúlt években már nem javult olyan ütemben a közlekedésbiztonság, mint korábban. Sőt, voltak olyan esztendők, amikor jelentős visszaesés volt tapasztalható. Most ismét a javulás jelei mutatkoznak, bár a helyzet még mindig nem ad túl sok okot az optimizmusra. És a kevés, bár megmentett emberéletekben mérhető fontos kedvező változás is jobbára a rendőrség fellépésének tudható be. Leginkább annak, hogy már nem jelenik be előre mikor és hol traffipaxoznak, ráadásul gyakrabban mérnek civil autókból és lesből.
A statisztikák azonban azt valószínűsítik, hogy ez így még kevés lesz. Több és radikálisabb intézkedésre lesz szükség.
F. Gy. A.