Biztonság és spórolás egyszerre!

  • A télből egyenesen a nyárba léptünk: a járművek tavaszi felkészítése azonban nem maradhat el.
  • Ön tudja, hány éves a téli vagy a nyári abroncs az autóján? És, hogy meddig használhatja még?
  • A jó fék és futómű nagyobb biztonságot jelent, ám ha az egyik rossz, a másikat is tönkreteheti.
  • Ugye tudja? Ha az autója, motorja téli pihenőn volt nemcsak a gépet kell felkészíteni a szezonra!

Forrás: 123rf.com

Senkit ne tévesszen meg az időjárás! Attól még, hogy az elmúlt hónapokban Magyarországon csak nyomokban voltak tél, téli időjárás, télies útviszonyok, az enyhe tél, ami olykor, egy-két napra nyárba váltott, ugyanúgy igénybe vehette az autókat, motorokat, kerékpárokat, attól függően, hogy ki, mikor és mennyi ideig használta a járművét.

Most, hogy már áprilisban is nyári melegeket mutatnak a hőmérők, nincs értelme tovább halogatni járművünk tavaszi-nyári felkészítését. Aki teheti, vigye szervizbe, ott egy-két óra alatt mindent átnéznek, beállítanak, kicserélnek, megtisztítanak rajta.

Bár ma már egy tavaszi átvizsgálás nem olcsó mulatság, viszont sok pénzt takaríthat meg a jármű tulajdonosa, ha jól beállított géppel közlekedik: kevesebb lesz gépjárművek esetén a fogyasztás, kevésbé kopnak az alkatrészek, azaz nő az élettartamuk, nem utolsó sorban pedig nagyobb biztonságban tudhatja magát és környezetét.

Aki nem tudja vagy nem akarja szervizbe vinni a járművét, annak minimum az alábbi ellenőrzéseket, cseréket kell végrehajtani, hogy nyugodtan ülhessen a volán mögé, üljön a motor vagy a kerékpárja nyergébe.

Kezdjünk egy alapos mosással!

Forrás: 123rf.com

Bár a mai autók karosszériái jól ellenállnak a télen a síkosság megelőzésére vagy a jég olvasztására kiszórt anyagoknak, azoknak semmi keresnivalójuk nincs a kasznin. Akkor sem, ha a ma használatos síkosságot csökkentő anyagok már messze nem olyan agresszívek, mint a só. Abban pedig senki nem lehet biztos, hogy néhol nem szórtak az útra közönséges konyhasót, noha, ha az ma már tilos.

A mosással eltűnik a karosszéria rejtett zugaiból is a felvert szennyeződés, ami megtarthatja a vizet, ami idővel lassan kikezdheti a legellenállóbb fémet is. Nem mellesleg a kosz eltűnésével nemcsak a kezdődő korrózió jelei vállnak láthatóvá, amiket még könnyen lehet kezelni, hanem a télen keletkezett kisebb sérülések, amik kezeletlenül hosszabb használat során még problémákat okozhatnak.

Különösen a kipufogót érdemes alaposabban górcső alá venni, még mielőtt hallható jelét nem adja a sérülésének, meghibásodásának!

Nem csak cserélni, ellenőrizni is kell a gumikat!

Forrás: 123rf.com

Sokan fel sem tetették a téli gumikat a motorjukra, autójukra, mondván, az idén nem volt tél. Nem kis kockázatot vállaltak ezzel. Ugyanis a téli gumi nem csak hóban vagy a jéggel borított burkolaton tesz jó szolgálatot, hanem minden felületen és időjárási körülmények között, ha és amennyiben a levegő hőmérséklete hét fok alatt van.

Aki azonban az elmúlt télen is téli gumikkal közlekedett, ideje hogy váltson. A mostani időjárás mellett a téli gumik gyorsan kopnak, és immár nagyobb lesz a jármű fékútja is, mint nyári gumikkal. Mielőtt eltennék azonban a téli abroncsokat, érdemes alaposan szemügyre venni azokat. Ellenőrizni a profilmélységüket, hogy nem keletkeztek-e rajtuk az élettartamukat és a megbízhatóságuk befolyásoló sérülések. És az életkorukat – erről sokan megfeledkeznek!

Hároméves koráig a gumiabroncs frissen gyártottnak minősül, három-öt év között még mindig újnak. Semmi gond nincs tehát azzal a gumival, ami öt évet állt a gyártónál vagy a kereskedő raktárában, feltéve, ha szakszerűen tárolták. Egy hatévesen vásárolt gumi azonban már csak négy évig használható. Tíz év felett az abroncs már nem biztonságos, azért nem is használható!

Érdemes átnézni a lecserélt téli abroncsokat is. Már csak azért is, hogy ne a következő szezon kezdetén derüljön ki, új gumikat kell vásárolni!

Fékek és a futómű

Használattól függően évente egyszer-kétszer célszerű szakemberrel átnézetni a fékeket és a futóművet is. A ritkán és akkor is csak keveset használt autók esetében a tavaszi felkészítés talán a legalkalmasabb rá. Még az olyan enyhe tél is, mint a mögöttünk hagyott, sokkal gyakoribb beavatkozásra kényszeríti az autók ASR és ESP rendszerét, mint az év más időszakai. A télies útviszonyok, már önmagukban is jobban igénybe veszik a fékeket és általuk a futóművet is, az ASR és az ESP pedig csak tovább fokozza a terelésüket.

A fékek és a futómű ellenőrzése, megfelelő beállítása élet-halál kérdése lehet az utakon a szó szoros értelmében. Mindkettőnek jól, az előírt tűréshatáron belül kell működnie ahhoz, hogy az autó (vagy a motor) vezetője ura lehessen a járművének! A rosszul beállított futómű „eszi a gumikat” és jelentős eltéréssel koptatja a fékeket. A rosszul beállított fékek viszont a futóművet terhelik túl.

Folyadékok, szűrők: csere vagy utántöltés!

A gépjárművekben többféle folyadék segíti a működést. Motorolaj, hűtőfolyadék, fékfolyadék, ablakmosó-folyadék. Ezeknek megvan a gyártó által meghatározott élettartamuk, amelyen belül elég rátölteni, ha a tartályban kevesebb van belőlük az előírtnál. Azonban, ha néhány hét vagy egy-két hónap alatt hirtelen nagyot csökkent a folyadékszint, bármelyikről legyen szó, célszerű tisztázni az okát. Valószínűleg szivárog valahol a rendszer, ami biztos nem szűnik meg magától.

A szűrőket cserélni kell, azok tisztításával nem érdemes bajlódni, és veszélyes is. Megeshet, hogy a végén épp a „gondosan megtisztított” szűrőn maradt kosz okoz majd galibát. A szűrőn nem szabad spórolni! Többnyire a végén mélyen a zsebébe kellett nyúlniuk azoknak, akik mégis megtették.

Nem feledkezzen meg a légkondicionálóról!

Az utóbbi években már elég gyakori a nagy hőség nyaranta ahhoz, hogy bárki is megfeledkezhessen az autója légkondicionálójáról. Ami kellemessé teheti az utazást, mert nem hagyja, hogy az utasok megfőjenek az autóban vagy, hogy lehúzott ablakokkal kelljen autózniuk, ami nemcsak huzattal jár, ami fülgyulladást és más bajokat is okozhat, emellett a jármű fogyasztását is jelentősen megnöveli. Azonban a légkondi is okozhat egészségügyi problémákat, ha nem tartják karban, mivel a melegágya lehet a különböző mikroorganizmusoknak, baktériumoknak. Ha időről időre nem tisztítják ki, nem fertőtlenítik a rendszert, a folyamatosan szaporodó kórokozók használat közben az utastérbe áramlanak és komoly légúti és/vagy tüdő-megbetegedéseket okozhatnak!

Ablakok, fényszórók és egyebek

Forrás: 123rf.com

Az autó lemosása után célszerű alaposan górcső alá venni a szélvédőt és a többi üvegfelületet is. Meglehet, egyes egészen apró repedéseket, kavicsfelverődések nyomait a télen rárakódott kosz eltakarta. Az ilyen apró sérülések azonban idővel egyre nagyobbak lesznek, é s amit még kicsiben pár ezer forintból megjavíttathat a tulajdonos, azt a hibát később már talán csak a szélvédő teljes cseréjével orvosolhatják.

Közlekedésbiztonsági szempontból is veszélyes azonban egy még oly apró repedéssel is a szélvédőn közlekedni. Ezek az apró hibák az erős nyári napsütésben vagy éjszaka a szembejövők fényszóróinak a hatására a sofőrt elvakító (vagy legalábbis a szemét irritáló, ez által fárasztó), zavaró fénytörést okozhatnak.

Fénytörést okozhat a repedezett ablaktörlő lapátok által csíkossá tett szélvédő is. Átlagos fényviszonyok közepette talán fel sem tűnnek az elmaszatolt koszcsíkok, ám éles fényben rendkívüli mértékben gátolhatják a kilátást az autóból. Márpedig télen elég néhány alkalom, amikor az autó vezetője úgy ítéli meg, nem olyan vastag az a jegesedés a szélvédőn, leviszi azt az ablaktörlő is, és a lapátok gumijai máris berepedeznek. Ha csíkozza a szélvédőt az ablaktörlő, előbb törölje át mindkettőt, olykor a rárakódott szennyeződés ugyanolyan nyomokat hagy maga után, mint a repedezett. Ha ez sem segít, cserélni kell az ablaktörlő gumijait.

Bowden, láncfeszesség

Autóknál és motoroknál egyaránt elengedhetetlen a fentieken túl az akkumulátor s az izzók ellenőrzése. Minden alkatrésznek, részegységnek meg van a maga várható élettartama. Sokan azonban abból indulnak ki, hogy ők „nem használják annyit a járművet, mint amennyivel például az akku  várható élettartalmának meghatározásakor számoltak a gyártók”, ezért nekik még nem kell cserén godolkodniuk. Ők azok, akiknek aztán jobb esetben a nyaralás előtt, rosszabb esetben közben kell új akkumulátor után nézni vagy nonstop szervizben aranyáron izzót cserélni.

Mert ne feledjük: a legtöbb autótípusban ma már az izzócsere is csak szervizkörülmények között végezhető el. Ezét nem kérik már évek óta a rendőrök az izzókészletet közúti ellenőrzésekkor!

A motorokon lényegében ugyanazokat az ellenőrzéseket és beállításokat kell elvégezni, vagy elvégeztetni, mint az autókon. Plusz még – csak úgy, mint a kerékpárokon – meg kell vizsgálni a bowdenek állapotát. Ha már kezdenek szőrösödni, azonnal ki kell cserélni őket.

Fontos a lánc feszességének az ellenőrzés és szükség esetén után állítása, vagy egy szem emelésével a megrövidítése. A megnyúlt lánc ugyanis motoron és kerékpáron is veszélyes lehet.

És ott van még Ön!

Sokan télen nem ülnek motorra, az autót is „lerakják”, inkább a közösségi közlekedést használják. Számos oka lehet, hogy így tesznek. Egy valamit azonban tudniuk kell! Aki hónapokig nem vezetett, bölcsen tesz, ha önmaga és mások biztonsága érdekében nemcsak a járművét, önmagát is felkészíti a szezonra. Elmegy egy kicsit gyakorolni egy áruház parkolójába, vagy akár egy tréningpályára, csak, hogy visszajöjjenek a régi reflexek, mozdulatok.

F.Gy.A.