Biztonságos veszélyhelyzetek

  • Ahol a fizika törvényei szembesítik az autóvezetőket a valósággal.
  • Évente legalább egyszer, de jobb kétszer felkeresni a tréningpályát.
  • Biztonságos körülmények között gyakorolható a vészhelyzetek kezelése.
  • ECO tréning után 5-10%-kal csökkenhet az üzemanyag fogyasztás.

Egyre több fiatal jelentkezik a Magyar Autóklub Start tréningjére, amit kifejezetten a kezdő vagy kevés gyakorlattal rendelkező gépjárművezetőknek ajánlanak. A nekik szánt tréning keretében egy közel egyórás elméleti felkészítés után ki-ki a saját (megszokott) autójával vághat neki a vezetéstechnikai pályának, ahol megtanulhatják és begyakorolhatják azokat az alap technikákat, melyek a mindennapokban is hasznosak lehetnek, és nemcsak veszélyhelyzetekben.

Az elméleti képzés magában foglal olyan, látszólag jelentéktelen, valójában nagyon is fontos dolgokat, mint az ülés és a kormány személyre szabott beállítását. Sokan soha nem szembesülnek vele, ám vészhelyzetben nagy jelentősége van a kormány és az ülés megfelelő beállításának, ami előfeltétele annak, hogy a sofőr a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban háríthassa el a balesetveszélyes helyzetet.

Ezután a nagyjából kétórás gyakorlati képzés alatt gyakorolják a szlalomozást, a kanyarodás helyes technikáját, a vészfékezést száraz és csúszós úton, valamint a semmiből hirtelen felbukkanó akadály előtt, amit a pályán egy feltörő vízoszlop jelenít meg – ami elsőre ijesztő, de veszélytelen „akadályként” jelenik meg.

Orosz Sarolta, a Magyar Autóklub (MAK) megbízott közlekedésbiztonsági igazgatója lapunknak elmondta, az Autóklub folyamatosan monitorozza a tréningeket, részben azért, mert kíváncsiak a résztvevők motivációira, részben pedig azért, hogy a változó igényekhez mind jobban igazodhassanak.

„Tapasztalataink szerint a fiatalokat döntően a szüleik lepik meg a tréninggel, és sokan az életkorukra jellemző magabiztossággal érkeznek, »mit nekem egy vezetéstechnikai pálya, tudok én vezetni«. Néhány kör után azonban megváltozik a viselkedésük és a hozzáállásuk is. Egy-két megcsúszás elég, hogy komolyan vegyék a pályát még azok is, akik addig esetleg csak játéknak tekintették. Itt a fizika törvényei igen hamar rádöbbentenek bárkit a saját korlátaikra. Ahogy arra is, hogy a fizika törvényeit nem lehet felülírni sem „egóval”, sem túlzott magabiztossággal”.

Orosz Sarolta hozzátette, az igazi döbbenet először akkor ül ki az arcokra, amikor végiggondolják, hogy milyen következményekkel járhatnak az utakon azok a megcsúszások, (vízoszlopnak) ütközések, amiket a vezetéstechnikai pályán átéltek és amelyek következtében itt ugyan nem esett kár az autójukban, nem sérültek meg és másokat sem veszélyeztettek, de a forgalomban valószínűleg minden másképp történt volna.

Egyre többen vannak azonban azok is, mondta később, akik néhány évvel az első tréning után visszatérnek. Már nem a szülők ösztökélésére, hanem saját jól felfogott érdekükből kiindulva. Láthatóan ekkor már sokkal motiváltabbak, meg akarják tanulni azokat a fogásokat, amelyekkel jobb gépjárművezetőkké válhatnak. Esetleg csak meg akarják beszélni egy szakemberrel, hogy mit csinálnak rosszul, miért nem úgy viselkedik alattuk az autó, ahogy szeretnék.

„A Start tréningen nem kapcsoljuk be a rántópadot, ami a programtól függően az első vagy a hátsó kerekeket valamelyik irányba eltéríti. Ilyenkor a sofőröknek a lehető legrövidebb időn belül vissza kell szerezniük az irányítást az autójuk felett, miközben pontosan tudják, mert a rántópad bekapcsolása előtti körökben már megtapasztalták, hogy métereken belül feltör előttük egy vízoszlop, amit ki kell majd kerülniük. Ez a próbatétel azonban nem a kezdőknek való, ők ezek nélkül is sokat tanulhatnak a képzésünkön”.

Ha Ön a Magyar Autóklub tagja most kaphat egy ingyenes tréninglehetőséget… Csak egy kattintás ide!

Rutintól, vezetéstechnikai előképzettségtől és lélekjelenléttől függően néhány kör után már a többségnek sikerül a pályán tartania az autóját, mondja a MAK megbízott közlekedésbiztonsági igazgatója. Ha netán mégsem, akkor sincs baj, hiszen a pályát úgy alakították ki, hogy ne érhessen baleset senkit, aki betartja a tréner utasításait. Ha valaki kicsúszik a fellocsolt műgyantapályáról, ami vizesen úgy csúszik, mint a tükörjég, megfogja a pálya szélén a száraz aszfalt felület és a személyzet segít a motor és a kuplung égetése nélkül visszatérni a pályára.

Orosz Sarolta szerint évente egyszer mindenkinek célszerű lenne a vezetéstechnikai pályán gyakorolni. Aki teheti, próbálja ki magát akkor is, ha új (értsd: új fajta, típusú, az addig használttól eltérő méretű, jelentősen nagyobb teljesítményű) autót vásárol.

Akik nyáron tanultak vezetni, bölcsen teszik, ha még a tél beállta előtt, a már felszerelt téli gumikkal kipróbálják a vezetéstechnikai pályán, milyen az, amikor az autó egyszer csak önálló életet kezd élni alattuk. Egy év múlva pedig gyakoroljanak egy keveset nyári gumikkal is. Így minden gumitípussal és minden időjárási körülmények között megtanulhatják és gyakorolhatják azokat a fogásokat, vezetéstechnikai megoldásokat, amelyekkel a forgalomban biztonságosabban közlekedhetnek.

Orosz Sarolta szerint a tréning során szerzett élmények segítenek a résztvevőknek felmérni saját és autójuk képességeit, korlátait, és hogy mit kockáztatnak, ha átlépik ezeket a határokat!

Vészfékezni igazán, ha korábban nem volt rá lehetőség, itt gond nélkül meg lehet tanulni – mondta később. A forgalomban, de még egy forgalommentes úton vagy egy nagyobb, üres parkolóban is fennáll a veszélye, hogy az autó úthiba vagy más akadály miatt felborul, rongálódik, túlságosan kisodródik és emiatt fának, oszlopnak ütközik. A tréningpályán ez kizárt.

Ugyanakkor mindenki megtapasztalhatja, hogyan viselkedik az autója, ha tényleg „nyom egy satuféket” és szempillantás alatt próbálja állóra fékezni a járművet. Mekkora esélye van rá, hogy ez sikerüljön? Hogyan viselkedik az autó, amikor 40-50 km/h sebességnél padlóig nyomja a fékpedált?

A Start tréninghez is kell azonban némi vezetési rutin, a jármű magabiztos kezelésének képessége. Orosz Sarolta szerint nagyjából 500 önállóan levezetett kilométer után azonban már bárki kipróbálhatja magát. Sőt, érdemes is kipróbálnia magát. Segíti az önismeretet (megmutatja, hogy tényleg olyan jó sofőrök vagyunk-e, mint hisszük vagy inkább csak szeretnénk hinni magunkról – a szerző megjegyzése), ezen keresztül pedig javítja a közlekedésbiztonságot.

A közlekedésbiztonság javítása a Magyar Autóklub egyik fontos célkitűzése. Az ezt segítő programjaikat nemcsak kezdő- vagy haladó úrvezetőknek szánják.

Számos cég rendszeresen küldi tréningekre azokat a dolgozóit, akik rendszeresen és sokat vezetnek munkavégzés közben. A vállalkozásoknak komoly anyagi érdekük fűződik ahhoz, hogy a sofőrjeik ne törjék össze az autóikat, ne okozzanak baleseteket és ezek miatt ne essenek ki a munkából ne kelljen a járműveket napokig, vagy akár hosszabb ideig is nélkülözniük.

A cégek és a rutinos sofőrök már a Standard programot keresik azoknak a sofőrjeiknek, akik már rendelkeznek vezetési tapasztalattal, de szeretnék szakértő segítőktől megtanulni és gyakorolni hirtelen kialakuló vészhelyzetek esetén mit és hogyan kell tenniük a baleset elkerülése érdekében.

Ez a tréning 45 perces elméleti bevezetővel kezdődik, majd háromórás gyakorlat követi. A végén egyéni konzultációs lehetőséget biztosítunk a résztvevőknek, a felmerült kérdések tisztázására.

Bár nemcsak a céges ügyfeleiknek kínálják, mégis elsősorban ők keresik az ECO-driving tréninget. Ez egy gazdasági és környezettudatos vezetésre oktató tréning, ami egyszersmind egy új vezetési kultúrát is képvisel a MAK megbízott közlekedésbiztonsági igazgatója szerint. Lényege, hogy megmutatja, hogyan lehet teljes mértékben kihasználni a fejlett járműtechnológiákat a környezetterhelés csökkentése érdekében.

Az egyórás tréning alatt a résztvevő a saját gépkocsiját különböző forgalmi helyzetekben használja, a mellette ülő tréner pedig figyeli a gépjármű fogyasztási adatait és vezetéstechnikai tanácsokkal látja el a jármű sofőrjét. A tréning hatására és persze odafigyeléssel, tudatos vezetéssel jelentős, akár 5-10 százalékos üzemanyag megtakarítás érhető el. Emiatt talán nemcsak a cégeknek éri meg.

F.Gy.A.