Biztonságosabbá lehet tenni a kétsávos főutakat
- Akár 70 százalékkal csökkenthető a kétsávos utak halálos áldozatainak száma.
- Egy ausztráliai szövetségi államban 41 millió dollárból fejlesztik a főutakat közlekedésbiztonsági szempontból.
- Szélesebb sávok, szélesebb középvonal, és zajkeltő aszfaltcsík segít helyes pályán tartani a járműveket.
Közlekedésbiztonsági közhely, hogy a kétirányú forgalmú településeken kívüli utak a legveszélyesebbek frontális ütközések, és halálos kimenetelű balesetek szempontjából. A tavalyi, 2022-es statisztikát Magyarországon a KSH adatai szerint a személysérüléses balesetek száma alapján a 4-es főút vezeti, a halálos balesetekét az 5-ös. Ennek pontosan körülírhatók az okai: a kétsávos úton csak úgy lehet előzni, ha a járművek a szemközti forgalomnak kijelölt sávot használják. Rossz esetben két, 90 km/h sebességgel közlekedő jármű találkozik egymással szembe. Ezek a balesetek gyakran járnak súlyos, vagy halálos sérüléssel.
Mit lehet tenni, hogy kevesebb közlekedő szenvedjen baleset az ilyen utakon? Nincs annyi pénz még a közép-kelet-európai országoknál gazdagabb térségekben sem, hogy minden út négysávos legyen. De lehet-e javítani a kétszer egy sávos utak adottságain úgy, hogy kevesebb baleset történjen?
Az egyik ausztrál szövetségi állam szakemberei szerint lehet. Létrehoztak egy közlekedésbiztonsági programot Towards Zero Safer Roads néven, és abban bíznak, hogy 41 millió dolláros befektetéssel csökkenteni lehet az országutakon bekövetkező halálos balesetek számát közel 70 százalékkal. A Towards Zero Safer Roads program keretében 27 új projekt tervezését, és további 11 biztonsági fejlesztés bevezetését hajtják végre Új-Dél-Wales-ben – tette közzé a Singletonargus.com.au hírportál. A legnagyobb halálozási kockázatnak a vidéki főutakon közlekedő járművezetők vannak kitéve; a halálesetek 70 százaléka az állam ezen országútjain történik. A pénzt arra fordítják, hogy átépítik az utakat: széles középvonalakkal, biztonsági korlátokkal, zajkeltő burkolattal ellátott sávokkal és padka szélesítésével javítják a magas kockázatú helyszínek minőségét.
Új-Dél-Wales regionális közlekedési és közúti minisztere Jenny Aitchison azt myilatkozta: az úthasználók egyharmadát a vidéki főutakon közlekedő sofőrök teszik ki, ennek ellenére a halálesetek közel 70 százaléka ezeken az országutakon történik. A vidéki településeken mindenki ismer mindenkit – minden haláleset vagy súlyos sérülés az egész közösségben visszhangzik. Ezek nem csak számok, hanem olyan emberek, akiket ismernek és szeretnek – mondta Aitchison asszony. A politikus ezzel indokolta, hogy miért fordítanak jelentős összegeket és komoly szaktudást a Towards Zero Safer Roads program fejlesztéseire.
N.V.