Biztonságossá váltak a kínai gépkocsik
- Jól szerepeltek az európai törésteszten a kínai elektromos autók.
- A nagyobb önsúly és alacsony súlypont ellenére megfelelő a gyalogosvédelmük.
- Az automatikus vészfékező rendszer képes felismerni nappal és éjszaka a gyalogosokat és a kerékpárosokat is.
Alaposan feladják a leckét a gyártóknak az elektromos járművek, hiszen ütközés esetén erős szerkezeti elemekkel kell fokozniuk a karosszéria védelmét. Az akkumulátorok ugyanis jócskán növelik az autó tömegét, így nagyobb energiát kell elnyelnie a fémszerkezeteknek. Mivel a legtöbb villanyautónak a padlólemezébe szerelik be az akkucsomagot, az alulról a legsérülékenyebb. Komoly gondot okozhat, ha nagy sebességgel hajtanak át egy magasabb járdaszigeten, esetleg a körforgalom középső részén. Ilyenkor felborulhat a jármű és tűz üthet ki.
Tűzeset egy elektromos autónál az úgynevezett termikus csúcspont hatására következhet be, akkor, ha a lítiumion-akkumulátor egyik cellája megsérül és rövidzárlatot okoz, az akkumulátorban lévő gyúlékony elektrolit meggyullad, és akár több mint 1000 Celsius-fokos hőmérsékleten éghet. A hő a környező cellákat is elérheti, és ha tovább terjed a tűz, cellák százai lobbanhatnak lángra – ekkor már szinte lehetetlen megfékezni a tüzet. Az is odafigyelést igényel, hogy a legtöbb villanyautó feszültsége 400 V körüli, így egy sérült kábellel való érintkezés életveszélyes is lehet.
Az Euro NCAP mindenfajta olyan új jármű aktív és passzív biztonságát vizsgálja és értékeli, amelyet forgalomba hoznak a kontinensen. Tekintettel arra, hogy az európai piacon ezekben a hónapokban jelennek meg tömegesen a kínai gyártású személygépkocsik, érdekes kérdés, hogy ezek a fejlett akkumulátoros és szoftveres megoldásokat felvonultató járművek mechanikai szempontból is elérik-e már az európai modellek színvonalát. Nos, a válasz a kérdésre röviden: igen. Az ázsiai gyártók az elmúlt években ledolgozták a hátrányukat a hagyományos európai és amerikai gyártókkal szemben, és nemcsak az új, akkumulátoros hajtás, de a hagyományos értelemben az autóépítés területén is kiállják a versenyt.
Mivel a technológia folyamatosan fejlődik, a 2020-as szabályokat az új Euro NCAP teszteljárásában kiigazították és szigorították. A tesztelés a már jól ismert négy kategóriában történik, ezek az utasok védelme, a gyermekbiztonság, a gyalogosok védelme, ideértve a kerékpárosokat és egyéb veszélyeztetett úthasználókat, illetve a sofőrsegéd berendezések működése, összefoglaló néven az aktív biztonság. Ha az autó összességében 5 csillagos minősítést kap, az az ütközésvédelem terén elért kiváló összpontszámot és az átfogó, praktikus balesetelkerülő technológiával rendelkező felszereltséget jelenti.
Ma még csak tanuljuk a szokatlan kínai márka- és típusneveket. Ám hamarosan senkinek nem kell majd bemutatni a BYD Atto 3 modelljét, ugyanis a napokban tették közzé, hogy a német Sixt autókölcsönző cég 2028-ig több mint százezer ilyen autót szerez be. Az elsőkerék-meghajtású elektromos SUV a kínai Shenzhen-beli gyárban készül. A mintegy 60 kWh-s lítiumvas-foszfát akkumulátor a WLTP szerint 420 km-es hatótávolságot biztosít az ötajtós alsó középkategóriás járműnek, 150 kW (204 LE) teljesítmény mellett.
Az Euro NCAP tesztjén az utasvédelem területén jól szerepelt a jármű. Az utascella stabil maradt egy lépcsőzetes frontális ütközésnél. A vezető mellkasának védelme elegendőnek minősült. A járművezető térdén és alsó lábszárán végzett mérések megfelelő védelmi szintet jeleztek. Az oldalsó ütközési tesztben a BYD Atto 3 ugyancsak jó védelmet nyújtott az utasoknak. A modell az első ülések között központi légzsák rendszerrel van felszerelve, amely megakadályozza, hogy a két első utas feje összekoccanjon.
A hat- és tízéves gyermekbábuk fejét, nyakát és felsőtestét is jól védte az Atto 3. Az oldalsó ütközésnél mindkét bábu sérülésének kockázata nagyon alacsony, a legmagasabb pontszámot érte el. A motorháztető jó vagy megfelelő védelmet nyújtott a gyalogosok felsőtestének.
A BYD Atto automatikus vészfékező rendszere képes felismerni a gyalogosokat és a kerékpárosokat. A rendszer nappal és éjszaka is jól és megfelelően reagál. A gyalogosokra való reagálás kanyarodáskor is jó. Az automatikus vészfékező rendszer alapfelszereltség. A rendszer jól teljesített az elöl haladó járművek észlelésében és az azokra való reagálásban. A balesetet a legtöbb esetben el lehetett kerülni. Az Atto 3 az Euro NCAP tesztjén öt csillagot kapott.
Az NCAP adatai szerint még vagy féltucat, ma még kevésbé ismert vagy teljesen ismeretlen kínai márka és modell hasonló eredményeket produkált a törésteszteken. Ez jó hír az európai vásárlóknak, hiszen emlékezhetünk rá, hogy a korábbi évtizedekben egyes feltörekvő márkák úgy jutottak be az európai piacokra, hogy a lemezek alatt nem volt európai színvonalú a járművek konstrukciója. Akadt ilyen japán, dél-koreai, indiai sőt maláj gyártmány is. A kínai gyártók megvárták, amíg olyan modelleket tudnak kínálni az igényes európai piacon, amelyek megfelelnek az érvényes környezetvédelmi, biztonsági előírásoknak. Ez azért kedvező az autóvásárlóknak, mert a kínai modellek elérhetők, nem kell egy-másfél évet várni rájuk, és ha a valamikori diszkont árakat el is felejthetjük, az ár/érték arány, valamint a márkaháttér rendben van. Ugyanakkor ez nem a legjobb hír az európai autógyártóknak, amelyek manapság nehezebben jutnak mikrochipekhez, drágábban akkumulátorokhoz, és az elszállt energiaárak miatt a versenyképes árazással is bajok vannak. A kínai konkurencia pedig hamarosan minden kategóriában és szegmensben megjelenik Európában.
China ante portas.
N.V.