Biztosítatlanul két keréken is veszélyes!

2009 óta kötelező, a segédmotorok felének még sincs kötelező felelősségbiztosítása.

2024. júliusa óta már egyes e-rollerek is csak felelősségbiztosítással használhatók.

Az e-rolleresek átlagosan nagyobb kárt okoznak másoknak, mint a segédmotorosok.

Évente kevesebb, mint 10 ezer forint lenne a rollerekre a kötelező felelősségbiztosítás.

 

Tudta? Noha 2024. július 16. óta kötelező biztosítást kell kötni azokra az elektromos rollerekre, amelynek tömege meghaladja a 25 kilogrammot, illetve a gyári adatok szerint képesek 25 km/óra feletti tervezett sebességgel haladni, az MNB és a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének adatai szerint a jogszabály által érintett hozzávetőlegesen 50 ezer e-rollerből kevesebb, mint 15 ezer biztosított.

A 2024. júliusától érvényes szabályozás vonatkozik minden más elektromos rásegítéssel működő közlekedésre is alkalmas eszközre is, például a segway-re és az elektromos egykerekűre. Nem kell ugyanakkor kötelező felelősségbiztosítást kötni az elektromos rásegítéssel működő (pedelec) kerékpárokra, a kizárólag mozgáskorlátozottak használatára szánt kerekesszékre, valamint a mozgáskorlátozottak által vezetett e-mopedre.

Javult ugyanakkora az önkéntes jogkövetés a segédmotoros kerékpárosok körében. Míg a 2022-es statisztikák szerint csak minden hatodik segédmotor volt biztosítva, mára már minden másodikra kötöttek kötelező felelősségbiztosítást.

Miért nem kötnek biztosítást oly’ sokan, ha kötelező?

Sokan nem is tudják, hogy kell, noha segédmotorokra (AM kategóriás jármű) 2009 óta kötelező felelősségbiztosítást kötniük járművükre az üzembentartónak. Ugyanez, mármint, hogy nem tudják…, az e-rolleresekről is elmondható, noha a rájuk vonatkozó szabály már több, mint egy éve hatályos.

Tudta? Az e-rolleresek által okozott balesetek utáni átlagos kárkifizetés meghaladja a 700 ezer forintot? Magasabb, mint a segédmotorosok esetében, akiknél az átlagos kárkifizetés „csak” 470 ezer forint körül mozog! Pedig sokan hiszik, hogy e-rollerrel nem tudnak jelentős kárt okozni más járművekben, és erre hivatkozva, vagy inkább ezzel áltatva magukat nem kötnek felelősségbiztosítást.

Csakhogy ez nem igaz! Egy visszapillantó tükröt e-rolleresek is könnyen letörhetnek, amivel az autó életkorától, típusától és tükör paramétereitől függően 5000-től akár 150 ezer forintig terjedő kárt okozhatnak. Prémium márkák esetében még akár ennél is nagyobbat.

Egy kisebb karcolás javítása is belekerül ma már pár tízezer forintba, a mélyebbeké pedig már akár 100 ezres nagyságrendű is lehet.  A karosszéria horpadásának javítása is százezres tétel lehet, ha elemcserére van szükség még ennél is mélyebben a zsebébe kell nyúlnia a károsultnak. És akkor is, ha törik a szélvédő, vagy az oldalsó ablakok valamelyike.

Miért indokolt biztosítást kötni? Mert tavaly és idén ugrásszerűen megnőtt az e-rollerrel okozott közlekedése balesetek száma. Csak 2025 első öt hónapjában több mint 180 esetet jegyeztek fel, amelyeknek sérültjei is voltak. A csak anyagi káros esetek száma valószínűsíthetően ennél jóval magasabb lehet. Emiatt, és a várható jogszabály-módosítás miatt vélhetően mindinkább reflektorvénybe kerülnek a rolleresek és az általuk okozott balesetek.

Akinek a rollere nincs biztosítva, pedig kellene, hogy legyen, nemcsak büntetésre számíthat, utólag meg kell fizetnie a biztosítatlan időszakra is a biztosítást. És mivel a baleset időpontjában nem volt érvényes biztosítása, a balesetben keletkezett összes kárt saját zsebből kell rendeznie.

Magyarország közlekedésbiztonságáról itt talál szakértői elemzést.

Kicsi ma még a veszélye, de nagyot lehet bukni!

Tudta? Egy átlagos robogóra 7-12 ezer, rollerrel 5-8 ezer forintért lehet kötelező felelősségbiztosítást kötni. Azonban mivel viszonylag ritkán ellenőrzi a rendőrség az e-rollereket, így kicsi a lebukás veszély, sokan vállalják a kockázatot – nem fizetnek, mert úgy se buknak meg.

Tévhit, hogy mivel a robogón és a rolleren nincs rendszám, a rendőrség a helyszínen úgy sem tudja ellenőrizni van-e biztosításuk. Csakhogy az alvázszám alapján, ha akarja, tudja, és ha kiderül, hogy nincs, az egyetlen alkalommal többe kerülhet több évi biztosítási díjnál.

Bár az is tény, hogy magas lehet a szürke zónában mozgó robogók száma, melyeket külföldről hoztak be, Magyaroszágon aztán senki nem látta, sokszor papírjaik sincsenek. Ezekre biztosítást kötni még akkor is nehézkes lenne, ha a tulajdonosa szeretne.

Baleset után azonban bizonyosan utána néznek a jármű közlekedési előéletének, aminek még súlyosabb következményei lehetnek. Amennyiben a robogónak, rollernek (feltéve, hogy ez utóbbi a biztosításra kötelezettek kategóriájába tartozik) nem volt érvényes biztosítása, a rolleresnek kell megfizetnie az összes általa okozott kárt. Ami viszont olykor ma már milliós összegű is lehet!

A Biztonság Hete rendezvénysorozaton a MABISZ és tagszervezetei a biztonságos közlekedés mellett a biztosításkötés fontosságára is felhívják a figyelmet. A magas alkatrészárak és szerviz munkadíjak mellett egy másoknak okozott látszólag apró kár is súlyos százezrekkel terhelheti meg a károkozó pénztárcáját.

Persze a legjobb, ha nem történik baleset, ám ha mégis megtörténik, nem mindegy, hogy mekkora összeget kell egyben kifizetni!

Nem opció a menekülés, nagy árat fizethet, aki megteszi!

A rolleresek mintha nem tudnák. Elvileg mindenkinek tudnia kell, hogy közlekedési baleset helyszínt az érintettek nem hagyhatják el addig, amíg – személyi sérüléssel nem járó baleset esetén – nem tisztázták egymás közt a felelősség kérdését. Sérüléses balesetnél pedig meg kell várni a rendőrséget. Ellenkező esetben cserbenhagyásért eljárás indul az angolosan távozó rolleres ellen.

Nem lehet mindent megúszni! Sokan abból indulnak ki, hogy mivel a rollereken nincs rendszám, úgy se találnak rájuk. Ez azonban a megosztott e-rollerekre alapból nem igaz. Ám akár van azonosításra alkalmas jelzés a rolleren akár nincs, senki ne feledkezzen meg arról, hogy ma már túlságosan sok autóban van fedélzeti kamera és túlságosan sok utcát kameráztak be ahhoz, hogy nyomtalanul eltűnhessen valaki. Akit keresnek, előbb-utóbb, így vagy úgy megtalálják.

A rolleresek nem örvendenek túl nagy népszerűségnek autós körökben, mert utóbbiak szerint túl gyakran teremtenek veszélyes helyzeteket, karcolják meg az autókat és hajtanak el anélkül, hogy elismerték volna a felelősségüket, ezért figyelnek rájuk. Vidéken pedig ezerszer nagyobb az esélye, hogy valaki felismeri a mások autóiban kárt okozó rollerest, mint a nagyvárosokban, ezért ott sem célszerű menekülni.

De mit tegyen, akinek nem kötelező a kötelező felelősségbiztosítás? Kössön! – javasolja egy biztosítási szakember. Ma már a biztosítók többféle megoldással várják a rollereseket is. Megoldás lehet még, ha a roller tulajdonosának olyan háztartási vagy személyes biztosítása van, amit kiterjesztettek a rollerrel okozott balesetekre is.

F. Gy. A.