Bocsánat, nem hiányzik egy kereke?
Ha kicsit lassan, de idén is megérkezik a tavasz, és a nyári abroncsok arra várnak a garázsokban, pincékben, raktárakban és gumihotelekben, hogy felszereljék őket. A szervizek előtt hamarosan sorok alakulnak ki a cserére várókból, sziszegnek a pumpák és csilingelnek a pneumatikus csavarbehajtók. Nem nagy dolog, kerekenként négy csavar – néha több – és jöhet a következő.
A nagy számok törvénye alapján hébe-hóba mégis megesik, hogy egy-két csavart nem húznak meg eléggé, legalábbis ezt bizonyítja, hogy egy-egy kerék időről időre elbitangol. Ha városban történik meg a dolog, nagyobb baj nincs, az önállósult alkatrész előbb-utóbb elfekszik valahol. Ezt örökítette meg a tavaly nyár elején Nyíregyházán készült amatőr videó, amely egy közösségi oldal jóvoltából került a szélesebb közönség szeme elé. Sokkal nagyobb baj lehet belőle, ha autópályán szabadul el a fontos járműalkatrész. A következő videó nem Magyarországon készült, de azért gyengébb idegzetűek ne kattintsanak rá!
Amikor megvan a baj, a következő kérdés az, hogy ki felel a balesetért, netán a kárért. Egy ilyen ügyben foglalt állást Németországban a müncheni II. kerületi bíróság, az esetről az ADAC.de számolt be.
Magyarországon sok gumis szervizben fel sem merül, hogy számlát kéne adni, pedig ilyenkor teljesen az üzemeltető felelőssége, ha gond van a csavarokkal. Németországban régóta természetes, hogy számlát adnak, ám hogy a későbbi vitákat elkerüljék, minden papírra rányomtatják: a kerékcsavarokat időről időre meg kell húzni. De mi történik, ha ezt az üzemeltető mellőzi, és ezért baleset történik?
Az ADAC szerint a műhelyek kívánsága a kerékcsavarok feszességének a nyomon követésére technikai szempontból nem jogos. Ha a csavarok meghúzásakor a megfelelő nyomatékot használták, a keréknek a helyén kell maradnia – mondta az ADAC gumiabroncs-szakértője, Ruprecht Müller.
A München II. Kerületi Bíróság előtti perben pontosan ez volt a kérdés. Ki felel, ha egy elszabadult kerék miatt kialakult balesetről van szó? A konkrét esetben egy Mercedes vezetője szereltette fel a nyári gumikat egy műhelyben. Körülbelül 100 kilométer megtétele után a bal hátsó kerék az autópályán elszabadult, balesetet okozott, és igencsak nagy károk keletkeztek. A vezető kártérítést követelt a műhelytől, mert nézete szerint a kerékcserét nem megfelelően hajtották végre. A műhely nem ismerte el a szerelési hibát. Ezen kívül közölte, az ügyfelet írásban és szóban figyelmeztette, hogy 50 kilométer megtétele után ellenőriznie kell a kerékcsavarokat.
A bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a nagyobb felelősség a szakműhelyt terheli, a Mercedes sofőrjének csak a károk 30 százalékát kell állnia. Az ítélet nem jogerős.
N.V.