Büntetőfékezésért nemcsak Berki Krisztiánt küldené rács mögé az ügyészség

  • Bosszút kívánt, amiért a belső sávba soroló busz miatt lassabban kellett gyorshajtania.
  • A BKV járat utasai közül többen álltak, de azok is megsérültek, akik ülve utaztak.
  • Az ügyészség már megunta a közúti banditizmust. Vajon meddig tart a bíróság türelme?
  • Rövid időn belül a második büntetőfékezőt küldenék rács mögé a budapesti ügyészek.

Nem Berki Krisztián az egyetlen, aki büntetőfékezéssel torolta meg, hogy egy BKV-busz vezetője nem átallotta őt akadályozni a kedve szerinti haladásban. Nem is csak mostanság kezdődött ez a fajta országúti banditizmus. Azért derül fény egyre több és durvább esetre, mert mind több személygépkocsiban működik legalább egy fedélzeti kamera. Az pedig bizonyíték lehet – feltéve, hogy készítője elküldi azt a rendőrségnek.

Egy Berki Krisztiánéhoz hasonló mentalitású férfi ellen a napokban emelt vádat a VI-VII. Kerületi Ügyészség közúti veszélyeztetésért és rongálásért. Végrehajtandó börtönbüntetés kiszabására, a közügyektől és a járművezetéstől eltiltásra tett indítványt az ügyész a bíróságnak benyújtott vádiratban – olvasható Fővárosi Főügyészségnek a vádemelésről kiadott közleményében.

Még 2018. augusztus 6-án történt az eset Budapesten a IV. Kerületi Megyeri úton. A BKV busza beállt a Megyeri temetői megállóba, majd miután az utasok le- és felszálltak tovább indult, és szinte azonnal besorolt a kétszer kétsávos úton a belső sávba, mert nem sokkal távolabb balra kellett volna kanyarodnia.

Többen utaztak a buszon, néhányan állva – ennek az ügy szempontjából még jelentősége lesz.

Nem volt nagy forgalom és a sofőr úgy ítélte meg, senkit nem veszélyeztet, még csak nem is akadályoz a haladásban azzal, ha az indulás után azonnal besorol a belső sávba.

Azonban a belső sávban nagy sebességgel közeledett egy nem olcsó és nem is kis teljesítményű autó, amit egy 37 éves férfi vezetett. 90-nel hajtott a megengedett 50 helyett, de a busz miatt le kellett lassítania 65-re. Nyilvánvaló volt a sofőr számára, hogy a buszvezető szabálytalansága miatt kényszerült visszavenni a neki tetsző tempóból. Hosszú dudaszóval és a reflektor villogtatásával azonnal jelezte is nemtetszését.

Ezzel azonban még nem ért véget az affér. Az autó vezetője 65-ről 75-re gyorsított a busz mögött, aztán elhúzott mellette, majd a követési távolsággal és a biztonságos előzés szabályaival mit sem törődve bevágott elé.

Aztán azonnal nyomott egy satuféket.

Semmi nem indokolta a hirtelen és intenzív fékezést, ezt állapította meg később a rendőrségi vizsgálat. A 37 éves sofőr bosszúvágyát nem számítva persze.

Ami történt akkor is közúti veszélyeztetésnek minősülne, ha a busz nem rohan bele a büntetőfékező sofőr autójába, mivel a büntetőfékező gépkocsivezető indokolatlanul veszélyeztette a busz utasainak és vezetőjének a testi épségét. Csakhogy a büntetőfékezés ez alkalommal sem úgy sült el, ahogy azt vélhetően a büntető sofőr szerette volna. Nem tudni, megpróbálta-e újra felpörgetni a kocsija motorját és elmenekülni a vészesen közeledő busz elől – ha igen, nem sikerült neki. Hiába nyomta padlóig a féket a buszvezető, nem tudta elkerülni az ütközést, nem tudott időben megállni. Belerohant a büntetőfékező sofőr autójába.

Nem volt igazán látványos a karambol, nem repültek szanaszét a járművek darabjai. Mégis több mint 300 ezer forint kár keletkezett a buszban és mintegy másfélmillió az autóban.

Az ügyészség közleménye arra nem tért ki, hogy az autósnak volt-e CASCO-ja, de ha volt, ha nem, abban szinte biztosak lehetünk, hogy a történtek után egyetlen biztosító sem téríti meg az autójában keletkezett árt. Így legalább másfélmillió forintjába kerül, hogy büntetőfékezéssel próbálta megtorolni egy, az ő autójánál sok tonnával nagyobb tömegű busz vezetőjének vélt szabálytalanságát. Ami – emlékeztetőül – abban állt volna, hogy 90 helyett rövid ideig „csak” 65-tel kellett gyorshajtania a Megyeri úton, ahol amúgy 50 km/h-s sebességkorlátozás van érvényben.

Jó esélye van azonban a büntetőfékező sofőrnek arra is, hogy egy idő után majd bejelentkezik nála a BKV biztosítója is, hogy megpróbálja behajtani a közlekedési vállalatnak kifizetett kártérítést.

De a bíróság még tovább növelheti a tétet.

Mit mond a Btk.? [234. § ]
Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton más vagy mások életét vagy testi épségét közvetlen veszélynek teszi ki, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
A büntetés
a) egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény súlyos testi sértést,
b) két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény maradandó fogyatékosságot, súlyos egészségromlást vagy tömegszerencsétlenséget,
c) öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény halált,
d) öt évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény kettőnél több ember halálát okozza, vagy halálos tömegszerencsétlenséget.

A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség közúti veszélyeztetés, valamint nagyobb, illetve kisebb kárt okozó rongálás miatt nyújtott be vádiratot az illetékes bíróságra. Indítványában az ügyészség végrehajtandó börtönbüntetés kiszabását kérte a bíróságtól a vádlottal szemben, valamint azt, hogy határozott időre tiltsa el mind a gépjárművezetéstől, mint pedig a közügyek gyakorlásától.

A buszon többen megsérültek. Hámsérülésekkel, testszerte elszenvedett zúzódásokkal jelentkeztek orvosi ellátásért a busz hirtelen és intenzív fékezése miatt az elesett, illetve az ülésükből kirepült utasok. Senki nem szenvedett maradandó sérüléseket, ez azonban nem a büntetőfékező sofőrön múlt.

Bár eddig még csak olyan esetekben ítélt a bíróság büntetőfékezőket letöltendő szabadságvesztésre, amikor az általuk okozott balesetnek halálos áldozata is volt. De még a lapunkban is bemutatott esetben is csak két év nyolc hónap börtönbüntetést kapott, ahol egy olyan motoros lelte halálát akinek semmi köze nem volt a büntetőfékező és az út megbüntető autós afférjához. Kicsi az esélye annak, hogy a bírói gyakorlat ez ügyben hirtelen megváltozzon, bár soha nem lehet tudni, mikor elégelik meg a bírák az országúti garázdák ámokfutását.

F.Gy.A.